Interjúsorozatunkban rock- és metalzenészek mondják el, hogyan élik meg és milyen zenékkel élik túl a járványhelyzetet. Nagy János „Yancha” (European Mantra, Djabe, Balkan Union, FSCO, Nagy János Trió) Erkel-díjas zeneszerző és zongoraművész egy igen aktív időszakon van túl. Megalakította saját családi zenekarát, mellyel hamarosan koncertet is adnak. Túl van egy lemezfelvételen a Djabe zenekarral. Yancha beszélt a közelgő XI. Világzenei és Improvizációs Táborról, ahol többek között olyan előadók fognak oktatni, mint Dominique Di Piazza, Vincent Mascart vagy Mózes Tamara. És megtudhattuk azt is, hogy Borlai Gergő milyen formában vesz részt az idei táborban.
Hogyan élted meg a járványhelyzetet, mivel töltötted az idődet?
Az elején volt némi izgalom. A legnagyobb fiam még Bécsben volt, amikor bejelentették, hogy éjféltől lezárják a határt. Szerencsére még gyorsan tudtunk neki venni buszjegyet, és haza tudott jönni. Azon kívül elég erős gyógyszert szedek egy autoimmun betegségre, ami növeli a veszélyeztetettség fokát, így ez is okozott némi izgalmat. Miután lenyugodtak a kedélyek, onnantól békésen teltek a napok. Mindhárom gyermekem itthon volt, a feleségem pedig itthonról dolgozott. Így öten talán még sosem voltunk ennyi időt együtt. Megvan ennek a maga szépsége. Az időm nagy részét gyakorlással és online tanítással töltöttem. De hagytam időt a pihenésre és a filmnézésre is. A főzés nagy részét is bevállaltam. Napi szinten öt emberre főzni, ilyen hosszú időn keresztül, az egészen új feladat volt számomra.
Alkotókedvedre hogyan hatott ez az elszigeteltség, tudtál-e valamilyen zenekari munkát végezni?
Változó volt a kedv, de ez nem sokban különbözött a karantén előtti állapottól, hisz akkor is különböző intenzitással alkotok. Felvettük az új Djabe-lemezt, ennek ellenére nem kifejezetten zenekari munkával foglalkoztam, hanem inkább egyéni gyakorlással. A fiaimmal csinálunk egy zenekart, mellyel augusztus 14-én a Harmónia Jazzműhely keretén belül adunk egy online koncertet. Erre a koncertre próbálunk sokat.
Kicsit mesélnél erről a családi zenei formációról?
Nagy Family Trió néven írták be a koncertet, nem is gondolkodtunk más néven. Ábel, a legidősebb fiam zongorázik és gitározik, Milán, a középső fiam basszusgitározik, és legkisebb fiam, Sámuel pedig zongorázik és tekerőzik. Ábel néha helyettesít a Djabe együttesben is. Legutóbb ősszel, amikor én a Trióval Észtországban koncerteztem, majd Jerevánban Dominique Di Piazzával és Paul Werticóval játszottam, akkor ő ment helyettem a Djabe lemezbemutatóra. És most júliusban is megy velük Olaszországba koncertre.
Az elmúlt időszakban az oktatás áttevődött az online térre. A zeneoktatásban ez mennyire tudott működni? Mik az ez irányú tapasztalataid?
Viszonylag gyorsan kellett reagálni. Mielőtt hivatalosan bezártak volna az iskolák, már elkezdtem az online tanítást. Eleinte kicsit döcögősen indult, de belejöttünk. Ami gyorsan kiderült, hogy mindenkinél más működik. Nagyon sok függ az internet sebességétől, minőségétől. Így volt, akinél több otthoni felvételt kellett kérni, s volt, akinél ez hibátlanul működött/működik. Az új növendékekkel volt a legnehezebb, miután az ismeretséget is így kellett kialakítani. Ha ismerem a növendéket, az esetleges szakadozások ellenére is tudom, hogy mit csinál. De ez egy új tanulónál sokkal nehezebb.
Idén is megrendezed a nagy hagyományokkal rendelkező XI. Világzenei és Improvizációs Tábort. Lesz-e valamilyen változás az elmúlt évekhez képest?
Idén augusztus 21-27. között rendezzük meg táborunkat, melynek az Óbudai Népzenei Iskola biztosít helyszínt. Az iskola igazgatója Szerényi Béla. A kezdetektől fogva, immáron tizenegy éve tanít a táborban népzenét és tekerőt. Az ő szellemisége nagyban meghatározza az irányvonalat. Idén erős változás lesz a tanári karban. Az ütőhangszer helyét felváltja a dob, melyre a kiváló muzsikus, Kertész Ákos fogja oktatni a résztvevőket. Igen széles látókörű, s magas szinten képzett zenész, akivel sokat játszom a Balkán Union zenekarban. Nagyon szeretem mind a játékát, mind az emberségét. Basszusgitáron idén is Dominique Di Piazza lesz a tanár. Aki nem ismerné, a John Mclaughin Trióval lett fiatalon világhírű. Egyedülálló pengetési módjával, virtuóz játékával és csodás zeneiségével mindig lenyűgöz bennünket. Vincent Mascart, szintén francia muzsikus, ő a szaxofontanár. Mózes Tamara tanít éneket, Kéri Gábor gitárt, Szerényi Béla és Savanya István pedig népzenét. Jómagam a billentyűsöket istápolom. Az idei évben lesz egy különleges meglepetés is. Nyári táborunkban idén lesz két kurzus is, két fantasztikus muzsikussal. Borlai Gergő dobos és Anton Davidyants basszusgitáros látogatnak el hozzánk egy workshop erejéig augusztus 24-én. Előző nap pedig a Gyulai Vár Jazz Fesztiválon játszunk, Gergőék az Electric Shock formációval, mi pedig a Nagy János Trióval, melynek vendégeként lép fel Dominique Di Piazza és Vincent Mascart.
Honnan jött az ötlet, hogy Borlai Gergőt és Anton Davidyantset meghívjátok egy-egy workshop erejéig?
Kiderült, hogy ugyanazon a napon játszunk mindketten Gyulán. Gergő megkérdezte, hogy mit szólnék, ha Anton tartana egy kurzust. Én pedig visszakérdeztem: „És mit szólnál, ha te is tartanál egyet?” Bár a European Mantrával nem játszunk sokat, de napi kapcsolat van az együttes tagjai között, állandó a párbeszéd, így gyors az információáramlás.
Miért tartod fontosnak a népzenei megközelítést a zeneoktatásban?
Ez a mi zenei anyanyelvünk. Ennek ismerete nélkül zenei analfabéták vagyunk. Ez a közös gyökerünk, a népzene az, aminek kapcsán minden tudásszintű növendék elkezdheti a közös játékot. A zene egy nyelv, amin beszélünk, mesélünk. Ennek a használatáról szól többek közt a tábor. Innen indulunk el, majd mindenki hozzáteszi, amit hozott, amit tanult.
Kiket vártok a táborba? Szükségeltetik-e a jelentkezőknek zenei előképzés?
A tábor mindenkinek szól, legyen szó kezdőről vagy akár profiról. Miután nem kifejezetten jazztábor, hanem improvizációs tábor a magyar népzenét alapul véve, így mindig a jelentkezések után rakjuk össze a zenekarokat, ami eddig igazán jól sikerült. Most, hogy van dob, igen erős ritmusszekciós kurzusok lesznek, így most több basszusgitárosra és dobosra számítunk. Bátran jelentkezhetnek kezdők és haladók is, mindenki meg fogja találni a neki megfelelő társat a zenekarban. Az egyéni főtárgy órákon pedig garantált a haladás. Nagyon barátságos, családias a hangulat, mondhatnám: szeretetteljes, és mint közösségi élmény is csodás. Legalábbis az eddigi visszajelzések ezt igazolják. És ami még örvendetes hír, hogy A Mi Zenénk Alapítvány pályázatot hirdet jazz, improvizáció és népzene iránt érdeklődő fiataloknak a Budai Világzenei és Improvizációs Táborban való részvételre. A pályázat nyertesei közül öten teljeskörű, öten pedig 15.000 Ft-os támogatásban részesülnek. Ezzel kapcsolatban minden információ megtalálható a www.amzam.net oldalon.
A Karanténinterjúk korábbi részei:
#32 Lőrincz Károly (Asphalt Horsemen)
#30 Markó Ádám
(Special Providence, USEME, Cloud 9+)
#26 Szűcs „Tüdő” Attila (Judas Best, Bad Joke)
#22 Köteles Leander (Leander Kills, Amigod)
#21 Lukács Peta
(Bikini, European Mantra, Ocean Hills)
#20 Hartmann Kristóf
(Hammer Music, Hammer Concerts, RTN-Touring)
#19 Gidófalvy Attila (Karthago)
#18 Gellér Tamás (Rockstars Not Dead)
#16 Medvegy László (Concerto Music)
#15 Molnár Máté (Beast In Black)
#9 Dudás Ivett (Tales of Evening)
#5 Simon Bálint (Ivan & The Parazol)
Legutóbbi hozzászólások