Logisztikai kavarodások miatt csak utolsó nap sikerült kimennem a fehérvári fesztiválra, akkor is meglehetős késéssel, holott a System Of A Down Acoustic és a Depresszió műsora is érdekelt volna, de már utóbbinak is csak a végét csíptem el, azt mindenesetre láttam, hogy nálam szerencsésebbek azért elég sokan összegyűltek, meg a későbbiek során az is kiderült, hogy a nap pirotechnikai arzenálját is a Depresszió puffogtatta el, a két nagynevű külföldi csapat tartózkodott a lángok bűvölésétől.
Azt mindenesetre pozitív változásként éltem meg, hogy a másik nagyszínpad jó pár méterrel arrébb, és egy sátorba költözött, így most már nem kell tartanunk olyan negatív élményektől, mint amikor a Wellhello a szomszédból belehallatszott a Blind Guardian egy lassúbb tételébe. A két nagyszínpad között a vendéglátók töltötték ki a helyet, hamburgerek, lángosok, pecsenyék minden mennyiségben, a sörsátrakban a Dreher egyeduralmát csak egy kósza Pilsner Urquell-stand törte meg. A bátrabbak az extrém hintát is kipróbálhatták, én féltem, hogy visszajön a söröm. A viharnak csak a széle érte el a fesztivál területét, nem jártunk úgy, mint Wacken, pár csepp eső, az is elállt a HammerFall-koncert kezdetének tiszteletére.
Tavaly a fogamat szívtam (illetve csak a helyét) a budapesti HammerFall-Helloween-koncert alatt, most felhőtlenül adhattam át magam az élvezeteknek, vagy csak a szabad ég alatt hatott még jobbnak a műsor, mindenesetre most – ha lehet – még egy fokkal jobban tetszett, mint múltkor, bár a két zenekar műsora szinte ugyanaz volt, mint egy éve.
A HammerFall az új album borítóját ábrázoló molinó előtt kezdett pontban nyolckor, még világosban, ezt az új lemezt három számmal reprezentálták, persze közbe-közbeszúrva olyan régi közönségkedvenceket, mint az Any Means Necessary, a Blood Bound vagy a Renegade.
Most is megállapítottam, hogy Oscar Dronjak ugyanolyan görcsösen szólózik, mint Rudolf Schenker, de a Pontus Norgrennel közös ikergitárszólókban azért partner tudott lenni.
A Last Man Standing alatt valaki bedobott egy Pokolgép-pólót, amit Joacim Cans énekes először maga elé próbált, majd miután konstatálta, hogy nem jó méret, kiakasztotta David Wallin dobszerkója elé.
A Hero’s Return, On The Edge Of Honour, Riders Of The Storm és Crimson Thunder dalokat tartalmazó ’Crimson Thunder’-egyveleg csak részben volt az előző évekhez hasonlóan instrumentális, az utolsó két dalban már Joacim is visszatért, hogy jól megénekeltesse a közönséget.
A Let The Hammer Fall előtt a szokásos „Ki az, aki ma van először HammerFall-koncerten? És ki az, aki volt már többször?” kérdéspár mindegyikére egyforma elánnal jelentkezett az angolt még mindig nem beszélő, de a sör-pálesz kombótól már lelkes közönség, ahogy azt már megszoktam.
A Glory To The Brave-et Joacim telefonok ezreinek fényénél énekelte, majd bemutatta a zenekart, a cérnavékony Oscart valahogy úgy jellemezte, amit magyarban úgy mondanánk, 40 kiló vasággyal együtt. Ezután nagy karlengetések közepette elnyomták a Sweden Rockot, ami az egyórás főműsoridő utolsó dala volt.
A ráadás egy számmal bővült a tavalyihoz képest, a Hammer High és a Hearts On Fire közé bekerült a Hector’s Hymn, és ez előtt hangzott el az ominózus mondat. Miután Cans többször bepróbálkozott, hogy milyen jó újra itt… Magyarországon, itt… ebben a városban, végül bevallotta, „nagyon jó itt lenni, ebben a szép városban, aminek a nevét nem tudom kimondani.”
A Hearts On Fire végén a túlontúl elnyújtott lezárás alatt az énekes tüntetőleg lefeküdt az emelvényre és ásítozva várta a koncert végét, ami 21:22-kor jött el, 82 perc játékidőt követően.
Brotherhood / Any Means Necessary / The Metal Age / Hammer Of Dawn / Blood Bound / Renegade / No Son Of Odin / Last Man Standing / ’Crimson Thunder’-egyveleg / Let The Hammer Fall / Glory To The Brave / (We Make) Sweden Rock // Hammer High / Hector’s Hymn / Hearts On Fire
A Helloween öt perc késéssel ugyan, de a már tavaly is látott videófallal köszönt ránk este 10 után, és rögtön a Skyfall klipjével – és persze magával a 12 perces monstre dallal élőben –, amivel kellőképpen feladták a leckét a közönségnek.
Persze a rajongókkal nem lehet egykönnyen kibabrálni, az új lemez legkomplexebb alkotásával is képben voltak. Hát még az Eagle Fly Free és a Future World kettősével, amelyek refrénje aztán a belvárosig visszhangzott.
Kai Hansen percei jöttek, aki eddigre megvált „amerikás”, csillagos-sávos kalapjától, de nem vált meg a közönségre kikacsintó gitárjától. A ‘Helloween’ EP és a ‘Walls Of Jericho’ dalaiból összegyúrt egyvelege azoknak volt igazi örömforrás, akik a kezdetektől a zenekar rajongói voltak, jómagam csak a ‘Keeper’-lemezektől és Michael Kiske érkezésétől kattantam rájuk.
Kiske pedig most is leénekelte a csillagokat az égről, a másik énekes, Andi Deris pedig – miközben igyekezett felnőni hozzá hangilag – frontemberként jeleskedett, ebben viszont magasan lepipálta a másik vokalistát.
A Forever And One-hoz behoztak 2 bárszéket a két tenornak, amit a 2. refrén után maga Kiske vitt ki, miközben Deris a nézőket vezényelte. Ebből is látszott, hogy míg az egyik jobban tud bánni a hangjával, addig a másik jobban tud bánni a közönséggel, azaz jól kiegészítik egymást.
Sascha Gerstner percei jöttek, bár ezúttal nem tudtam ráhangolódni a gitárszólójára, amellyel felvezette a Best Time-ot. Ezt a dalt ő írta az új lemezre, és erős stílusbeli hasonlóságot mutat az I Want Outtal. De persze a Dr. Steinre mégis nagyobbat tombolt a tömeg.
Az első ráadásban jött a meglepetésdal, a tavaly hiányolt Perfect Gentleman, majd a 18 percben előadott teljes Keeper Of The Seven Keys, melynek végén egyenként vonultak ki a zenészek a színpadról.
A második ráadás Dani Löble dobszólójával indult, ez viszont jól sikerült. Emlékszem, amikor 2018-ban ugyanitt láttam először a héttagúvá duzzadt együttest, lélekben egy nyolcadik is ott volt a színpadon, Ingo Schwichtenberg dobszólója felvételről ment, vele párbajozott élőben Dani. Most önállóan is hozta a szintet, és nem volt idegesítő, mint a Szigeten, amikor a Judas Priest előtt egy rövidített műsorban időhúzásnak tetszett.
És persze a végén az elmaradhatatlan I Want Out, közönségénekeltetéssel, narancs színű lufikkal és konfettiesővel, ami olyan sűrű volt, hogy egy percig szinte nem is láttam a színpadot.
Markus Grosskopf páncélsisakban jött be a második ráadásra, Weiki – Michael Weikath – pedig, akinek régen végig ott lógott a cigi a szájában, majd egyre ritkábban gyújtott rá az újraegyesülés óta, most úgy játszotta végig a bő két órát, hogy nem láttam cigarettát a közelében sem. Ellenben a bagó helyét a mosoly vette át a szája sarkában.
Éjfél után 10 perccel fejezték be az előadást. Most aztán törhetem a fejem, melyik volt az eddigi legjobb. De én azt mondom, mindig az utolsó!
Skyfall / Eagle Fly Free / Mass Pollution / Future World / Power / Save Us / Walls Of Jericho (Playback) – Metal Invaders – Victim Of Fate – Gorgar – Ride The Sky – Heavy Metal (Is The Law) / Forever And One (Neverland) / gitárszóló (Sascha) / Best Time / Dr. Stein / How Many Tears // Perfect Gentleman / Keeper Of The Seven Keys /// dobszóló / I Want Out
Gondoltuk, mivel csúszott a befejezés, a Korda-Balázs-show (bocsánat, én így hívom Korda Gyuri bácsi és Balázs Klári párosát) már úgyis megy, de meglepetésünkre még állandó „előzenekaruk”, Csonka Pici Ding-Dong-ozott. Majd pár perc szünet után egy videóval indult az élő műsor, melyből kiderült, hogy újonnan szerződtetett menedzserük igen jól végzi a dolgát, mert Gyuri bácsit Liszt Feri bácsi szponzorálja.
Már az meglepett, hogy nem playback zenére énekelnek, hanem valódi zenekar van a hátuk mögött, az pedig egyenesen elképesztő, hogy a 85. évében járó Korda Györgynek még mindig mekkora hangja van! A műsorban aztán minden korszakból szóltak dalok, a Gyöngéden ölelj át és ringass, szerelem még apám kedvence volt, én a ’Keresztapa’ filmben csodálkoztam rá a dallamára.
De a Kaoma Lambadája idején már csajoztam ezerrel, ezt Klárika énekelte, akinek szintén nincs rossz hangja, de messze nem olyan elsőligás, mint Gyuri bácsié. Az Egy dunaparti csónakházbant pedig a ‘Pappa pia’ filmből ismerheti a fiatalabb generáció.
De persze mindenki a Reptérre várt, amit meg is kaptak rögtön a műsor első harmadában. Ez a fajta tombolás, amit fesztiválokon látni lehet az idős művész produkciójára, kicsit az Uhrin Benedek-jelenségre hajaz, bár el kell ismerni, ez nem ugyanaz a minőség, sem az előadás, sem a dalok színvonalában, hogy mást ne mondjak, maga a Reptér egy Máté Péter-dal. Hajnali egy körül hazafelé vettük az irányt, de az ott maradottaktól hallottuk, hogy a műsor végén még egyszer előadták legnagyobb slágerüket.
Nem könnyű szó egy külföldinek a Székesfehérvár, dupla mássalhangzó és ékezetes magánhangzók tömkelege is van benne. De nekünk elég, ha csak annyit megtanulnak, FEZEN, és legközelebb is megcélozzák a rendezvényt, ami még mindig igyekszik megtartani rockfesztivál jellegét és megpróbál évről évre olyan neveket elhozni, mint a HammerFall vagy a Helloween, akikért érdemes ideutazni.
Szerző: CsiGabiGa
Fotók: Savafan és Csiki László
Köszönet a lehetőségért a FEZEN Fesztiválnak!
Először voltam a FEZEN Fesztiválon (az utolsó napon) és minden szempontból remek volt. Tűrhető árak, jó helyszín, kiszolgáló helyiségek, már csak a zenének kellett jónak lennie. És az is lett.
A Depresszió kellően beindította az estét, le a kalappal előttük.
Bár én nem vagyok egy HammerFall rajongó, de a közönséget Ők vették meg kilóra, hatalmas show-t nyomtak, tiszteletből beleásom magam a munkásságukba.
A Helloween ifjúkorom egyik meghatározó zenekara. Eldobtuk anno az agyunkat a Walls Of Jerico-ra, de amikor beszállt Kiske és jött a Keeper I. akkor kollektíven fostuk le a bokánkat. Óriási koncertet adtak, világszinvonal volt a minőség, igaz, a komplexszebb műsor nem tudta annyira megmozgatni az egész tömeget, mint az előzenekar egyszerűbb döngölése. Ettől függetlenül hihetetlenül jó volt minden perce.
És még egy. Kifejezetten nem szeretem Deris hangját, sajnos emiatt a vele készült lemezek nem a kedvenceim, de most a hátán vitte a koncertet. Ő volt a frontember, nem vitás, rendkívül szimpatikus volt a hozzáállása, lelkesedése. Óriási respekt neki.
Zseniális nap volt, iszonyat jól éreztem (éreztük) magunkat, a 7 éves kislányom is, aki végig a nyakamban élvezte a muzsikát. Remélem jövőre is sikerül jó metál bandákat összehozni, ott a helyünk.