fbpx



Ayreon - Transitus

Arjen Lucassen rockoperái az elmúlt években valósággal szárnyra kaptak, hiszen a ’The Source’ megjelenése után érkezett az ’Ayreon Universe’-show, egy tízéves jubileumi kiadvány az ’Into The Electric Castle’-ből, majd a legutóbbi gigantikus élő felvétel, az ’Electric Castle Live And Other Tales’ idén tavasszal. Nem gondoltam volna, hogy még egy friss stúdióalbum is belefér ebbe az évbe! A ’Transitus’ felvezetőjében olvastam, hogy háromévnyi munkája volt ebben az anyagban Arjen Lucassennek, ami nemcsak a komfortzónájából, de a szokványos sci-fi témájú Ayreon-világból is kimozdította őt. Saját bevallása szerint nem is úgy készült, hogy a végén egy Ayreon-lemez lesz belőle, hiszen már első pillanatoktól kezdve érezte, hogy most valami teljesen más van kialakulóban. Hogy mennyiben lett igaza a langaléta, jó humorú holland zenésznek? Mennyiben tudott eltérni önmaga hagyományaitól? Nézzük meg!

Első pillantásra a ’Transitus’ alapjaiban nem tér el a megszokottól. Ha megnézem az énekesek hadát, a kiváló hangszeresek sorát és a vendégszólistákat, akkor egyértelműen kijelenthetjük, hogy egy vérbeli Ayreon-anyaggal van dolgunk. De ha merészebb akarok lenni, azt is mondhatom, hogy a ’Transitus’ ott folytatódik, ahol a legutóbbi koncertfelvétel abbamaradt. Az ’Electric Castle Live And Other Tales’ szereplőit nagyrészt megtaláljuk itt is. És azért is hoztam ezt a példát, mert a narrátor ebben az új operában is fontos szerepet kapott. Most a ’Doctor Who’ sztárja, Tom Baker vállalta fel ezt a szerepet, aki minden egyes tételben megszólal, és a történésekről tájékoztat minket. A ’Transitus’ történetét egy gótikus kísértettörténetnek harangozták be, ami abból a szempontból igaz, hogy Abby és Daniel szerelmi történetének hátterében egy gyilkosság lapul. Maga a cím is erre utal, hogy a meggyilkolt lélek a menny és a pokol között, a „Transitus” nevű helyen ragadt. Ez egy merőben új dolog, ilyen kaliberű történettel még egy Ayreon-operában sem volt dolgunk. A legnagyobb újdonság persze az, hogy ez alkalommal Abby és Daniel történetét a 2 CD-n, vagy épp dupla LP-n elterülő rockoperához csatolt 25 oldalas képregény segít bemutatni. Ehhez az illusztrációkat a híres művész, Felix Vega készítette.

Támogasd Te is a Hard Rock Magazint, légy a Mecénásunk! Kattints a részletekért!

Az első másodpercekből még nem mondtam volna meg, hogy egy tényleg új koncepcióval van dolgunk. Csak akkor éreztem, hogy valami mégis más lesz, amikor a narrátor hangja megszólalt és elmondta, hogy Abby és Daniel története 1884-ben játszódik. A tíz perc hosszúságot meghaladó tétel azért persze tartogatott meglepetéseket. Amint letisztult az új zenei anyag, onnantól mintha egy Pink Floyd emlékesten találtam volna magam, ahol a Shine On Crazy Diamond szólal meg. Aztán persze a fúvósok, a vonósok és a sci-fi világot idéző kórus a helyes mederbe terelte a dolgot. Tommy Karevik hangját az első pillanattól kezdve be tudtam azonosítani. A majdnem instrumentális nyitány után szembe találjuk magunkat a gyilkossággal, ahol az Abbyt megtestesítő Cammie Gilbert is szerephez jut, az ártatlanságát bizonygatva. A folytatásban már a szokványos Ayreon zenei világgal van dolgunk, ahol egy énekes a főszereplő, jönnek a metálos gitárhangszínek, a vonósok, a kórus. Tom Baker narrációja azonban furcsán hatott és zavaró volt. Olyan érzetet keltett, mintha megakasztaná és kettévágná a zenét. Lehet, jobb lett volna, ha ezeket a narrációkat külön trackekként kezelték volna, külön választva a zenétől. A vokalisták és a főszereplő ellenben gyönyörűen visznek minket tovább a történésekben. A Talk Of The Town videója tökéletesen megmutatja, hogy milyen különös világgal is van dolgunk.

Az első CD esetében egyértelműen újnak éreztem, hogy a színpadi megszólalás már a kezdetektől ott lebegett Arjen szeme előtt. Eddig a zene volt a prioritás, és a színpadi vízió csak később lett hozzáigazítva. Ez a mód persze sokkal nehezebb, de a ‘Universe’-show is bizonyította, hogy semmi sem lehetetlen, ha a régi operákból akarunk elővenni egy-egy részletet. Az új dalok egyértelműen színpadra termett forgatókönyvet és dramaturgiát rejtenek magukban. A régi időkre emlékeztető nagy katarzist ezen a lemezen toronymagasan a Get Out! Now! hozta el a számomra. Az apa szerepében játszó Dee Snider hangja igazi „twistedsisteres” fejrázó hangulatba kergetett. És ha ez még nem volna elég, a koronát Joe Satriani szólója tette fel a dalra! Satch játékát már a „Guessing game” sorozat alatt felismertem, gitározásának egyedi színe és íze itt is tökéletesen beazonosítható volt, de ugyanakkor tökéletesen belesimult ebbe a Hammonddal kísért rockos alapba.

A második CD eseményeit úgy tudnám összefoglalni, hogy Daniel hét napot és hét éjszakát kap, hogy a Földön helyrehozza a dolgait. Útja alatt ezúttal is Abby kíséri. Az őt megtestesítő Cammie Gilbert itt kap igazán teret arra, hogy megmutassa énektehetségét. Tommy Karevikkal tökéletesen kiegészítik egymást, ehhez nem is kell több bizonyíték, elég meghallgatni a Hopelessly Slipping Away című tételt. A lassú, szomorkás dal nem idegen zeneileg az Ayreon világától, de az új hatás, amely a színpadiasság érzetét adja, számomra itt még inkább megerősödött.

A hátralévő időben sorra mentek el mellettem a dalok, hiába villantak fel bennük jobbnál jobb énekesek. De Simone Simons hangja és egyéni stílusa még ilyen körülmények között is kidomborodott. A zenei oldalon viszont mintha sokszínűbb lett volna itt a produkció. Először Joost van den Broek dzsesszes ízű orgonaszólója tetszett nagyon, majd Marty Friedman virított hatalmasat. Ám a nagyszerű narrátor ismét csak zavaróan megakasztotta a zenei vonulatot. Értem én, hogy az eseményeket meg kell érteni, de így pont a másik oldalról, a zenéről vonta el a figyelmem. A mű végéhez közeledve egyre inkább rámtört az az érzés, mintha ez már nem is rockopera lenne, hanem elmenne a musical irányába, a régi időket talán csak egy-egy dallamfordulattal sikerült megidézni. A musical jelleget még inkább megerősítették bennem a két-három perc körüli hosszúságú dalok, melyekben minimális a zenei történés… de nyilván ez tudatos, mert színpadi megjelenésre lett tervezve a darab. A képi világ nélküli filmzene viszont sajnos már nem tudott meghatni. Hogy keretbe legyen foglalva a mű, a végén ismét megkaptuk a „pinkfloydos” hatású zenét, majd a szomorkás zárást. A legvégén a The Great Beyond azonban egy remek lezárás, egy igazi ayreonos finálé lett.

Összegzés:

Vegyes érzéseket keltett bennem a ’Transitus’. Voltak olyan részek, amelyek tényleg megidézték bennem az Ayreon néven ezt megelőzően érkezett alkotásokat, de ez alkalommal inkább egy musicalben éreztem magam. A film nélküli filmzene érzet egyszerűen nem hagyott nyugodni. Valószínűleg ugyanezek a dalok élőben, egy színpadi verzióban másképp hatnának, addig viszont ki tudja mennyi idő telik el. Lucasssen egyébként sem egy nagy koncertező, a jelenlegi, koncertek és nagyszabású zenei rendezvények nélküli világban pláne nem számíthatunk tőle ilyesmire.

Pontszám: 7

Támogasd Te is a Hard Rock Magazint, légy a Mecénásunk! Kattints a részletekért!

Megjelenés: 2020
Kiadó: Music Theories Recordings / Mascot Label Group
Stílus: rock opera / progresszív rock / progresszív metal
Származás: Hollandia

Zenészek:

Arjen Lucassen – ének, gitár, basszusgitár, billentyűs hangszerek

Tom Baker – narrátor
Tommy Karevik – ének
Cammie Gilbert – ének
Michael Mills – ének
Amanda Somerville – ének
Paul Manzi – ének
Dianne van Giersbergen – ének
Johanne James – ének
Dee Snider – ének
Simone Simons – ének
Marcela Bovio – ének
Caroline Westendorp – ének
Jan Willem Ketelaers – ének
Will Shaw – ének
Marjan Welman – ének
Lisette van den Berg – ének

Joost van den Broek – Hammond orgona, zongora
Juan van Emmerloot – dobok
Ben Mathot – hegedű
Jeroen Goossens – fafúvósok
Jurriaan Westerveld – cselló
Alex Thyssen – kürt
Joe Satriani – gitár
Marty Friedman – gitár
Patty Gurdy – tekerőlant

Dalcímek:

CD 1:

  1. Fatum Horrificum
  2. Daniel’s Descent into Transitus
  3. Listen to My Story
  4. Two Worlds Now One
  5. Talk of the Town
  6. Old Friend
  7. Dumb Piece of Rock
  8. Get Out! Now!
  9. Seven Days, Seven Nights

CD2:

  1. Condemned Without A Trial
  2. Daniel’s Funeral
  3. Hopelessly Slipping Away
  4. This Human Equation
  5. Henry’s Plot
  6. Message from Beyond
  7. Daniel’s Vision
  8. She is Innocent
  9. Lavinia’s Confession
  10. Inferno
  11. Your Story Is Over!
  12. Abby In Transitus
  13. The Great Beyond
Megosztás