Beatles - Let It Be

Megérkezett végre az az újrakiadás, amit már hosszú évek óta vártam! A ’Let It Be’ albumra teljesen igaz az a gondolat, amit a Prédikátor könyvében írtak: „Mindennek megszabott ideje van, megvan az ideje minden dolognak az ég alatt.” Hogy miért illik ez a bibliai idézet ide? Mert végigkíséri a lemez életét 50 éven keresztül ez a megfelelő időpontra várás. De nézzük, mivel is kezdődött egykor, a születése idején!

1969 januárjába térünk vissza, helyszínünk a londoni Twickenham Film Studios, ahol azzal a szándékkal jött össze a Beatles négy tagja, hogy ismét egy olyan lemezt írjanak, amin csak ők négyen szerepelnek. A korai időszakhoz való visszatérés gondolatát persze megpakolták még egy készülő dokumentumfilm ötletével, amit a stúdiómunkálatokon forgatnak le, majd utána jön a hab a tortára: a nagyszabású élő koncert, az igazi visszatérés. Az ötlet és a szándék szép és jó volt, ezért is választották ennek a munkafolyamatnak a ’Get Back’ címet. A valóság azonban teljesen más lett, köszönhetően annak, hogy a négy zenész között ekkorra már több év feszültsége gyülemlett fel. George Martin is érezte, hogy a Beatles már nem maradhat együtt sokáig, ennek első kézzelfogható jele George Harrison ideiglenes kilépése volt, ami erre az időre esett. A filmstúdióban elkezdődtek a lemez munkálatai, rengeteg dallal foglalkoztak. Többek között ekkor fogant meg néhány olyan mű, amely az ’Abbey Road’ lemezre került fel, de olyanok is, amelyek később a négy zenész szólólemezein kaptak helyet. A maradékot ’Get Back’ címen Glyn Johns hangmérnök próbálta összefésülni 1969 márciusában. A terv az volt, hogy még júliusban kijön, majd szeptemberre tolták, hogy a felvett dokumentumfilmmel egyszerre érkezhessen meg, de végül sohasem jelent meg. Eddig. A Lennon-McCartney egyezménynek – amelynek köszönhetően a nézeteltéréseiket félre tudták tenni – köszönhetően a csapat februártól már az ’Abbey Road’ albumot készítette, így a ’Get Back’ viharos körülmények között készült anyaga háttérbe szorult. Az eredetileg 15, majd később 16 dalt tartalmazó lemez pontos műsorán sosem sikerült megállapodniuk. A vitás szerzeményeket elhagyva, Phil Spector producer irányításával végül 12, a ’Get Back’ időszak alatt készült tétellel 1970. május 8-án jelent meg a ’Let It Be’, ám addigra a csapat már feloszlott.

 

 

Hosszú évek teltek el, míg ismét felmerült az ötlet Paul McCartney fejében, hogy jó lenne azért mégis megmutatni valamit az eredetileg készült felvételekből. Az ő irányításával készült el a 2003-ban megjelent ’Let It Be… Naked’, amely elindította azt a folyamatot, amely végül a 2021-es újrakiadáshoz vezetett. Igen, öt évtized után hullott le a lepel az eredeti 1969-es ’Get Back’ albumról, november 23. után pedig már magyar nyelven is olvasható lesz a ’Get Back’ időszakáról készült könyv, sőt, mindennek tetejébe az eredeti dokumentumfilmet – amelyet Peter Jackson (háromszoros Oscar-díjas filmrendező) vezetésével restaurálták és készítettek el – is bemutatják. A megújult hangzású zene, a könyv és a dokumentumfilm együttes megjelenése a bizonyság arra, hogy valóban elérkezett a megfelelő idő, az 50 éves jubileum alkalmából a ’Let It Be’ végre teljes pompájában tündökölhet.

Giles Martin producer és Sam Okell hangmérnök ismét kiváló munkát végzett, hiszen a legendás albumhoz új sztereó, Dolby 5.1 és Dolby Atmos hangzás is készült. A CD-n hallható új mix a mai modern kor kívánalmainak teljesen megfelel. Sok éve ismerem a ’Let It Be’ lemezt, de élmény volt ilyen jó minőségben ismét belemerülni. Egykori kedvenc dalaim – az Across The Universe, a Let It Be, a Get Back és a The Long And Winding Road – új, másfajta élményt jelentettek ebben a formában. Figyelmemet azonban inkább a bónuszok felé fordítottam. A dupla CD-s változat második korongján csak az Apple Sessionsbe nyerhettem bepillantást, ezért örömöm egy picit csorbult, nem éreztem ezeket annyira jelentősnek, az egyes dalokban hallható különbségek minimálisak voltak. Az október 15-i megjelenést követően azonban meglepődve tapasztaltam, hogy a népszerű streaming platformokon elérhető lett az 5 CD-s változat hanganyaga. Ekkor viszont céltudatosan az eredeti 1969-es ’Get Back’ LP dalait vettem célba. Ezeket meghallgatva a fizikai kiadványok tartalmának összeállításával nem értek egyet. A ’Get Back – Apple Sessions’ és a ’Get Back – Rehersals And Apple Jams’ anyaga, mint bónusz, folytatja a korábbi kiadványok hagyományát, de úgy érzem, jobb lett volna, ha az a bizonyos ’Get Back’ LP kapott volna szélesebb körű ismertséget a kétlemezes kiadvány által, amely csak az ötlemezes verzió negyedik CD-lemezére került fel. Ez az a bónusz, amely ötven év után valóban különleges élményt adott.

A Beatles zenei örökségében a ’Let It Be’-re sokan úgy tekintettek, mintha egy utólag felvarrt gomb lenne a kabáton. Igaz, ötven évet kellett várni rá, de végre kijelenthető, hogy ez az elem igenis fontos része az egésznek. Ezzel az újrakiadással végre méltó helyére került az album, most már minden szemszögből megismerhetjük, köszönhetően a bőséges zenei anyagnak, a rövidesen érkező könyvnek és dokumentumfilmnek.

Zenészek:

John Lennon – gitár, basszusgitár, lap steel, ének, vokál
Paul McCartney
– basszusgitár, gitár, zongora, Hammond orgona, ének, vokál
George Harrison
– gitár, tambura, ének, vokál
Ringo Starr – dobok, ütőhangszerek

Billy Preston – elektromos zongora, Hammond orgona

Richard Anthony Hewson – vonós és fúvós hangszerelés
Brian Rogers – vonós és fúvós hangszerelés
John Barham – kórus hangszerelés
George Martin – Hammond orgona
Linda McCartney – vokál

’Let It be’ 50 éves jubileumi különleges kiadás dallista:

CD 1: Two Of Us / Dig A Pony / Across The Universe / I Me Mine / Dig It / Let It Be / Maggie Mae / I’ve Got A Feeling / One After 909 / The Long And Winding Road / For You Blue / Get Back

CD 2 – Get Back – Apple Sessions: Morning Camera (Speech – mono) / Two Of Us (Take 4) / Maggie Mae / Fancy My Chances With You (Mono) / Can You Dig It? / I Don’t Know Why I’m Moaning (Speech – mono) / For You Blue (Take 4) / Let It Be / Please Please Me / Let It Be (Take 10) / I’ve Got A Feeling (Take 10) / Dig A Pony (Take 14) / Get Back (Take 19) / Like Making An Album? (Speech) / One After 909 (Take 3) / Don’t Let Me Down (First rooftop performance) / The Long And Winding Road (Take 19) / Wake Up Little Susie / I Me Mine (Take 11)

Beatles - Let It Be

Megosztás