A hónap elején mutatkozott be egy új hazai extrém metál formáció, a From The Sky. Az egykori Miserium énekes-gitárosának új zenekara rövidesen Pécsen is látható lesz a Leander Kills előzenekaraként. A szombati esemény előtt faggattuk ki Tari Szabolcsot a From The Sky első lépéseivel kapcsolatosan.
Először is gratulálok a ’REX’ album megjelenéséhez, nagyon izgalmas hallgatnivaló az első perctől kezdve. De még mielőtt erről beszélnénk, menjünk egy picit vissza az időben. 2019-ben elbúcsúzott a Miserium. Mikor született meg benned a döntés, hogy folytatod a zenélést?
Köszönöm a kedves szavakat! Amikor 2019. december 7-én elköszöntünk, akkor még nem tudtam, hogy miként fogom folytatni, csak azt éreztem, hogy muszáj lesz valahogy, mert nekem ez az életem. Pár hónappal korábban megszületett a Lacrimosa, ami elindította bennem az érzést: egyszerűen folytatnom kell, nem szállhatok ki!
A Miserium dark, progesszív metálos világából miért tértél át az extrém metál műfajához?
Természetes döntés volt. Nagyon sokféle stílust szeretek a metálon belül és úgy gondoltam, hogy nem agyalok rajta, jöjjön ki belőlem, ami kikívánkozik. Szerintem nem áll ez a zene annyira messze a Miserium világától, de sikerült egy kicsit közérthetőbben fogalmaznom, emiatt pedig egy szélesebb hallgatókörhöz is sikerült eljuttatni a From The Sky zenéjét.
Mesélnél arról, hogy mi váltotta ki benned, hogy ezt az érzelmi konceptet vidd bele a zenédbe?
Ez is magától értetődő volt. Egy mély kapcsolat megszakadása által okozott negatív flow-ban éltem hosszú ideje, és terápiás jelleggel írtam ki magamból a gondolataimat. Tudom, hogy nem vidámak a szövegek, de abban bízom, hogy bárki, aki hasonlóan nehéz időszakon megy keresztül, felszabadulhat e szavak hallatán.
Akkor mondhatjuk, hogy ezzel az albummal saját magadat akartad meggyógyítani?
Abszolút, de már az elején úgy éreztem, hogy a ’REX’ bárkinek szólhat. Nyilván a saját tapasztalataim nem lettek volna elegendőek ehhez, így próbáltam általánosabban fogalmazni, hogy kényelmesen bele tudja bárki helyezni a saját élményeit.
A Miserium szövegei angol nyelvűek voltak. Miért tértél át többségében magyar dalszövegekre, és ha már így történt, miért latin dalcímeket választottál hozzájuk?
Ebben volt tudatosság. Ahogy a Lacrimosa megszületett, azonnal írtam hozzá szöveget, és kapott címet is. Korábban mindig angolul írtam a szövegeket, fel sem merült bennem, hogy magyarul kéne. Aztán volt egy hosszú megbeszélésem a H-Music kiadóval, ahol közösen átvettük, milyen lehetőségeink lennének, és ebben az új koncepcióban állapodtunk meg. A dalcímek egy része Requiem tételek címeit viseli, a többi pedig az adott dal fő motívumára utal. Arra gondoltam, hogyha valaki külföldről találna ránk, akkor ne ijedjen meg a furcsa magyar címektől…
A metál mellett nagyon komoly szimfonikus és kórus háttér is hallható a ’REX’ lemezen. Mennyi időt vett ez igénybe, hogy elkészüljön minden? A karanténhelyzet mennyire segítette ezt a munkát?
Abszolút segítette, konkrétan a karantén tette lehetővé, hogy sokat dolgozhattam rajtuk. Viszonylag gyorsan megvolt a komponálás és rögzítés. 2020. május legvégén kezdtem neki, és ugyan nem tudtam folyamatosan dolgozni, de augusztus közepén le is adtam a Denevér Stúdiónak a teljes anyagot, akik remek érzékkel nyúltak hozzá és sikerült egy nagyon organikus sound designt létrehozniuk.
A Facebookon volt egy bejegyzésed arról, hogy a lemezen éneklő és téged kisegítő társaság helyett teljesen más arcokkal léptek majd színpadra élőben. Mi az oka ennek a változásnak?
Csak a szokásos: az élet! Mindenkinek megvan a maga prioritása a saját kis világában és a munkafolyamat közepette még nem volt számukra egyértelmű, hogy mennyit is lesznek képesek vállalni. Szerencsére az új csapat nagyon lelkes és ők is fantasztikus muzsikusok. A ’REX’-en dolgozó legénységgel kiegészülve közösen fogják „felülvizsgálni” a kettes lemezt…
Hogyan sikerült Kertész Mártont, az egykori Special Providence-gitárost elcsábítanod egy extém metál bandába?
Marcit személyesen nem ismertem korábban, viszont nagyon tetszett az első szólólemeze, azaz a Rivers Ablaze ’Blood Canvas’ névre keresztelt anyaga, ahol Nagy Bandó énekel a Sear Blissből. Vele beszéltem is, hogy honnan lehet beszerezni ezt az anyagot fizikai változatban, mert nekem kellett belőle és ő említette nekem Marcit. Ezután nem sokkal a szülinapi bulimon futottunk össze a belvárosban, sokat dumáltunk és ott meg is hívtam azonnal a From The Skyba. Itt meg is ragadnám az alkalmat, hogy bemutassam az új felállás többi tagját: Gilián Péter (vokál, basszusgitár) a Dreamgreave és a DVVAD soraiból lehet ismerős. Vele régi már a barátság, anno még a Prog Heaven fesztiválon találkoztunk, mindig szuperek voltak a Dreamgrave-vel. Kiss László klasszikusgitár-művész mondhatom, hogy gyerekkori barátom. Együtt diplomáztunk, együtt költöztünk Dubaiba, csináltunk korábban klasszikus zenei triót is, és miután ők is hazaköltöztek, kézenfekvő volt, hogy ebben a projektben is szerepeljen mellettem, akárcsak Halász Illés ütőhangszerművész és Haraszti Dávid (a ’REX’ album dobosa). Illést a debreceni egyetemi időkből ismerem, imádta a szimfonikus black metal dolgokat, és szuper groove-okat játszott már ott is kedvtelésből. Úgy hozta az élet, hogy 9 évet kellett várni, mire együtt tudtunk zenélni.
Rövidesen második alkalommal fogtok színpadra lépni, a budapesti lemezbemutató után most a Leander Kills előtt játszotok Pécsen. Hogyan készültök, nehéz színpadra vinni egy ilyen komoly zenei anyagot?
Szerencsére jól felkészültek vagyunk, de igen, nehéz színpadra vinni jól ezt az anyagot. Próbálunk minden részletre odafigyelni, nemcsak zeneileg, vizuális szinten is. Ezen még szeretnénk fejleszteni, de a jelenlegi lehetőségeinkhez mérten igyekszünk mindent kihozni magunkból.
Ha a járványhelyzet ideális irányba javul… milyen terveitek vannak a jövőben? A koncerteké lesz a főszerep?
Nemcsak a koncerteké, de a kettes lemez megírásának befejezése, valamint pár dal felvétele is a naptári tervünk részét képezik. Igyekszünk minden fronton helytállni, de a prioritás elsősorban az élő szerepléseké lesz, ide tartozik egy exkluzív akusztikus From The Sky-műsor is a hangos produkció mellett, illetve dolgozunk már a képi világán is az új anyagnak…
Képek: Varga Zorán és Martin Wanda
Legutóbbi hozzászólások