Liquid Tension Experiment 3

Manapság már nem lepődünk meg azon, ha egy újabb sztárzenészekből álló csapat formálódik. Volt idő, amikor ez még nem volt divat, sőt az anyazenekarból kifelé kacsintani sem. 1996-ba ugrunk vissza, amikor Mike Portnoy (aki akkor még a Dream Theater dobosa volt) ajánlatot kapott a Magna Carta kiadótól, hogy hozzon össze egy projektet azokkal a zenészekkel, akikkel csak akar. A basszusgitáros posztra két jelölt volt, Billy Sheehan és Tony Levin, a billentyűs hangszeresek listáján ott volt Jens Johansson és Jordan Rudess, a gitárosok listája volt a legbővebb, hiszen ekkor Steve Morse, Jim Matheos és még Dimebag Darrell neve is felmerült. Végül Mike felesége vetette fel, hogy miért nem hívja el John Petruccit ebbe a projektbe. Alapvetően az volt a cél, hogy ez az instrumentális alakulat váljon külön a Dream Theatertől és annak tagjaitól, de Portnoy olyan gitárost keresett, aki improvizáció terén is jeleskedik és a komponálásban is otthon van. Mindösszesen egy hónapra volt szüksége a négyesnek ahhoz, hogy megírja és rögzítse első lemezének anyagát, a Liquid Tension Experiment névre keresztelt zenekar 1998. március 10-én debütált. A hatalmas sikerre való tekintettel a négyes még ugyanennek az évnek októberében ismét összejött, hogy elkészítse második lemezét, mely a következő nyáron került piacra, az összhang és a siker pedig azt eredményezte, hogy a ’Liquid Tension Experiment 2’ megjelenése után Mike Portnoy és John Petrucci elhívta a Dream Theaterbe billentyűzni Jordan Rudesst. Ekkor az LTE működése leállt és úgy látszott, hogy a harmadik lemezük már soha nem fog elkészülni, mert a Portnoy / Petrucci / Rudess hármas első számú munkaterepe a Dream Theater lett.

Liquid Tension Experiment

Aztán Portnoy otthagyta az Álomszínházat… Ügyvédi perpatvar, jogi huzavona, ezeket el sem tudtuk képzelni egykor. Ennek a folyamatnak az lett az eredménye, hogy az akkor 25 éves töretlen Petrucci – Portnoy barátság megszakadt. Elérhetetlen messzeségbe került a közös zenélés, sokan azt gondoltuk, hogy már sohasem fog bekövetkezni, ám a színfalak mögött mégis megtörtént! Tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a nagy vihar után kitisztuljon az ég. A szándék már megvolt, de az idő nem volt alkalmas… egészen 2020 tavaszáig. Ekkor az egész világ leállt, a zenészek otthonaikban várták, hogy a Covid-19 okozta világjárvány enyhüljön. Kora tavasszal John Petrucci törte meg a csendet és dobta be a hírt, hogy tizenöt év után új szólóalbummal jelentkezik, ráadásul a ’Terminal Velocity’-n Mike Portnoy lesz a dobosa. Aztán 2020 augusztusában titokban ismét összejött az LTE négyese és dolgozni kezdtek. Mi változott meg a 22 évvel ezelőtthöz képest? Hogy ismét csak két DT-tag – igaz, másik kettő, mint egykor – zenél az instrumentális bandában.

 

 

Hihetetlen kimondani, de megismerve a ’Liquid Tension Experiment 3’-t, nem tűnik 22 évnek ez a kiesés. A négyes ott folytatta, ahol bő két évtizeddel ezelőtt abbahagyták. De lehet, hogy nem is 22 év ez, hanem 23! Kaptunk négy, teljes zenekarra írt kompozíciót, két duót, egy jó pillanatban elkapott improvizációt és egy feldolgozást. Nem ismerős valahonnan?

A The Passage Of Time-nál tökéletesebb ízelítőt nem is találhattak volna, mert minden megvan benne, ami a 2021-es Liquid Tension Experimentet jellemzi. A gitár bika hangzása, a billentyű lágy dallama, a basszusgitár éneklő támasztása, a dobok sokszínűsége, feszessége és ereje, amivel a medrében tartja ezt a nem mindennapos szerzeményt. Ez az egy dal elég volt ahhoz, hogy tudjam, ismét valami nagyon izgalmas vár ránk. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen a négy zenekari kompozícióból hármat már a megjelenés előtt megismerhettünk. Mindenki megtalálhatja magának a neki tetszőt, hiszen kaptunk egy agyament tekerést és matekot ötvöző Hypersonicot, amely súlyosságában az Acid Rain és a Paradigm Shift jegyeit hordozza, de ezektől egy lényeges dologban eltér: itt nem a dallamosság a fő szempont. Szerintem inkább a Dream Theater-dal, a The Dance Of Eternity világa az, amit jobban megidéz, mert itt is a témák egymás utáni váltakozása a jellemző. Ki kell mondani, ez a nyolc perc az egész lemez legnehezebben emészthető műve. A többi három esetében szerencsére sokkal könnyebb a dolgunk, azok sokkal barátibbak, vidámabbak és hallgathatóbbak. Óriási meglepetésként ért ezekben a dalokban, hogy John Petrucci és Jordan Rudess mennyire eltalálták az egyensúlyt a tekerés és a dallamosság között, rég hallottam ilyen jót tőlük. Természetesen egyedi játékstílusuk, egyéni hangszíneik itt is dominálnak, de valahogy mégis az az érzése támad az embernek, hogy most mintha a „kevesebb néha több” elvét komolyan vették volna. A zenészeken is érezhető a játék öröme, a jó kedélyű pandémia-dalként emlegetett Beating The Odds pozitív energiája engem is megérintett. A záró Key To The Imagination sokszínűségével jól összefoglalja, hogy miről is szólt az album. Itt aztán a súlyosabb hangzású témák is bőséggel előjönnek.

Hogy miért is említettem korábban azt, hogy inkább 23 évvel ezelőttről kell beszélnünk? Mert ez a harmadik lemez szerkezetileg úgy épült fel, mint egykor a debütáló album! A Liquid Evolution, ami egy jammelésből született dal, a Chapman Stick és dob duóját tartalmazó Chris & Kevin’s Amazing Odyssey és végül a gitár-billentyű duót rejtő Shades Of Hope egyenes folytatása az első lemezen ugyanilyen felállásban, majdnem ugyanígy megszólaló daloknak. Ez egy teljesen tudatosan felépített azonosság, amit csak a zseniális jelzővel tudok illetni. Ettől jobban nem lehetett volna visszatérni azokhoz a gyökerekhez, amelyből ennek a négyesnek a sikere kivirágzott és még ma is szépen tündököl. Ha már a tündöklés szóba került, meg kell említenem a Rhapsody In Blue-t. George Gershwin rapszódiájának hihetetlen átdolgozását hallhatjuk ezen a lemezen. Ez a dal koncerten először 2008-ban szólalt meg, amikor a tízéves évfordulót ünnepelték meg néhány bulival az Amerikai Egyesült Államok nagyvárosaiban és a Los Angeles-i nagyszínházas és a New York-i klubkoncertnek egyaránt abszolút közönségkedvence lett. Most sem lesz ez másképp, hogy végre stúdiófelvétel készült belőle. Ezt hívják művészetnek, amikor az eredeti értékét tovább növelve, új köntösben szólal meg az átdolgozott mű. Benne van minden, ami a Liquid Tension Experiment egyéni stílusára jellemző. Ez az, amit mindenkinek hallani kell erről a lemezről!

Összegzés:

Két évtizednyi kihagyás után egy olyan stúdiólemezt tett le az asztalra a Liquid Tension Experiment, amely méltó folytatása a kilencvenes évek végén megkezdett útnak. Visszakanyarodtak az első lemez koncepciójához, de beépítették a 21. századi modern hangzást a muzsikájukba. És hogy kell-e várnunk újabb két évtizedet a negyedik lemezre? Biztosan nem, a verebek már erről is elkottyantottak valamit! Ki hallotta? Én igen!

Pontszám: 9

Megjelenés: 2021
Kiadó: Inside Out Music
Stílus: instrumentális progresszív rock/metal
Származás: Amerikai Egyesült Államok

Zenészek:

Tony Levin – basszusgitár, Chapman Stick
John Petrucci – gitár
Mike Portnoy – dobok
Jordan Rudess – billentyűs hangszerek

Dalcímek:

01. Hypersonic
02. Beating The Odds
03. Liquid Evolution
04. The Passage Of Time
05. Chris & Kevin’s Amazing Odyssey
06. Rhapsody In Blue
07. Shades Of Hope
08. Key To The Imagination

Megosztás