Voivod: Target Earth
írta Jocke | 2013.01.26.
Megjelenés: 2013
Kiadó: Century Media
Weblap: http://www.voivod.com
Stílus: Progresszív thrash metal
Származás: Kanada
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
„Különleges dobos, akit a legtöbben Away-ként ismernek. A zenekar művészi álmodója […], akinek balsejtelmű, furcsa teremtményei más planéták tájain bolyonganak, egy másik galaxisban. Művei lefestik a zenét, amit hallasz. Miközben Away borítóit nézed, úgy érzed, hogy egy földöntúli főzet robban szét a fejedben, magával ragadva téged az űrön át egy mentőkabinban, egyenesen egy csavaros, homokkal borított dimenzió felé, amelyet csak Away és a Voivod tud megteremteni.”
Így nyilatkozik Martin Popoff könyvében Phil Anselmo Michel Langevinről, aki életre keltette Voivod karakterét, és két iskolatársával, Denis D’Amourral és Jean-Yves Thériault-val kiegészülve megalapította a zenekart. Sajnos, mint oly sokszor, az élet ezúttal is túl korán lépett közbe, így Denis ’Piggy’ D’Amour idestova már több mint hét éve az angyalokat kergeti őrületbe elborult gitártémáival. A ’Target Earth’ Piggy sajnálatos halála miatt lett különösen várt anyag, ugyanis a zenekar 1982-es megalakulása óta ez az első, amelyen nem az ő szerzeményei dominálnak. Hiszen mind a ’Katorz’-on (2006), mind az ’Infini’-n (2009) szerepel a 45 éves korában rákos betegségben elhunyt zenész keze nyoma, felhasználatlan felvételei. Pár éve megtörtént a frissítés, illetve egy régi harcos is újra előkerült: Daniel Mongrain lett Piggy utódja, Thériault pedig majd’ 20 év után tért vissza basszusgitárjával, leváltva a mostanában általam is állandóan emlegetett Jason Newstedet…
Már csak azért is kellett a frissítés, mert Away néhány éve azt nyilatkozta, hogy az ’Infini’ lesz a Voivod utolsó albuma… Szerencsére nem így lett, és most kezünkben tarthatjuk a ’Target Earth’-re keresztelt remekművet. Ugyan a HRM hasábjain még nem írtunk a francia-kanadai banda egyik lemezéről sem, de talán nagyon nem kell bemutatni őket. A sok helyen csak „cyber-thrash zenekarnak” titulált Voivod gyökerei olyan zenekarokból erednek, mint a Motörhead, a Venom és a brit heavy metal új hullámának képviselői, de később egyre több progresszív elem lopózott be zenéjükbe (King Crimson, Pink Floyd). A cyber-thrash elnevezés tulajdonképpen találó is, részletesebben leírva a Voivod egy progresszív thrash zenekar erőteljes punk hatásokkal, de indusztriális elemek és elektronikus effektek is fellelhetőek a zenében. Minderre húzzuk rá azt, amiről Phil Anselmo is beszél: egy magával ragadó sci-fi közeget, amely könnyen a Voivod rabjává teheti azt, aki elegendő időt szán a zenekarra, és nyitottan áll hozzájuk.
A régi-új felállás tehát végérvényesen Piggy nélkül maradt (s valljuk meg, ideje is volt végre továbblépniük, főleg lelkiekben), így elsősorban Daniel Mongrainre, vagyis Chewy-re tapadt a világ szeme. S a derék, a többieknél jóval fiatalabb quebeci nem okoz csalódást, dalszerzés és játék terén sem. Az ’Infini’ után mintha régi fényében csillogna a Voivod, Blacky basszerjátékától (a Kaleidos basszerintrója egyszerűen zseniális) és Away gépies, szaggatott kalapálásától beindulnak az űrhajó rakétái, hogy Chewy néhol egész lágyan, néhol szikáran pengessen az utazás során. Snake (Denis Bélanger) sokszor agresszívvá váló hangjához a gitárok is idomulnak, vészjósló zakatolásba kezdve. Rendkívül sokszínű zenét rejt a ’Target Earth’, amely jóval frissebbnek hat, mint a három évvel ezelőtt megjelent ’Infini’, vagy mint a ’Katorz’, bár utóbbi albumot személy szerint nagyon kedvelem. A Voivod azon kevés zenekarok közé tartozik, akik minden egyes dalukba képesek belesűríteni mindazt, ami jellemzi őket, amiről a zenéjük szól, mégsem válnak unalmassá. Ezért is nagyon nehéz dolog a Voivod nyomdokaiba lépni.
Érdekes, hogy az utolsó dal, a Defiance idő előtt befejeződik, mintha direkt elvágták volna. Ez szerintem egy erős utalás arra, hogy lesz még új lemez, tehát a Voivod gépezete nem fog végérvényesen visszatérni a Földre, hanem egy újabb expedícióra készül. Ha tényleg így van, így lesz, annak kimondhatatlanul örülünk!
Legutóbbi hozzászólások