Egy hölgy az Arénából: Interjú Márkus Évával, a Live Nation marketingigazgatójával

írta Hard Rock Magazin | 2008.12.22.

A rockzenén élők mindennapi betevő falatját a hangzó anyagok mellett a koncerteken szerzett élmények adják. A bulikon természetesen az adott előadó teljesí­tményével vagyunk elfoglalva, de amikor í­gy az év végén visszatekintünk a szí­npadok történéseire, érdemes elbeszélgetni azokkal, akiknek az előadásokat köszönhetjük. Tavaly ilyenkor a "Mr. Livesound" azaz, Bogdan Gomilko fedte fel a háttérmunka titkait. Idén annak a cégnek képviselőjével beszélgettünk, mely a legnagyobb kaliberű előadókat igyekszik "importálni." Az alábbi beszélgetés során a Live Nation munkatársával, Márkus Évával elemezgettük az elmúlt évet, és néztünk bizakodva a jövőbe... Hard Rock Magazin: Kedves Éva! Először is köszönjük, hogy rendelkezésünkre állt! A beszélgetést talán kezdjük a céggel... A Live Nation új név a magyar koncert piacon. Milyen körülmények között jött létre az egyik legnagyobb nemzetközi koncertszervező magyar képviselete? Mik voltak az előzmények? Márkus Éva: Üdvözlöm a Hard Rock Magazin olvasóit! A Live Nation itthoni elődje Multimedia néven vált ismerté és kultikussá a koncertszervező szakmában. 1982-ben alapí­tották és olyan legendás koncertek fűződnek a cég nevéhez, mint az 1986-os Queen, az 1991-es Monsters Of Rock fesztivál a Metallicával és az AC/DC-vel, az 1993-as U2, vagy 1996-ban Tina Turner Népstadion koncertje. Amikor öt évvel ezelőtt a Live Nation szeretett volna önálló irodát nyitni Budapesten, észrevették, hogy a hazai piacon olyan jól bejáratott cégek dolgoznak, akik mellett nagyon nehéz lenne felépí­teni egy új konkurenciát. Ezért inkább megállapodtak a Multimedia Concerts-szel. Itthon három évig még az eredeti néven, de már mint Live Nation Company működött tovább, majd tavaly befejeződött az átmenet és már 100%-os Live Nation képviseletként létezünk. Így a név talán új, de a cég és az alkalmazottak többsége régi, legalább 10 éves gyakorlattal a hátuk mögött. A finom hangok mestere Mark Knopfler HRM: Az idei évben milyen koncertek fűződnek a cég nevéhez? M.É.: Idén két Cirque du Soleil előadással nyitottunk - a 2007-es előadásokra hetek alatt elkapkodták a jegyeket, ezért hoztuk vissza a társulatot ilyen hamar -; majd a Morcheeba első önálló budapesti koncertjét szerveztük a Petőfi Csarnokban. Májusban először Mark Knopfler töltötte meg az Arénát, majd az egyik leglátványosabb előadással megérkezett végre Kylie Minogue is hozzánk. Nick Cave a térségben egyedül nálunk vállalt fellépést, teltházas Petőfi Csarnok szabadtéri buli volt az eredménye. A jazz világában óriási szenzációnak számí­tott a Return To Forever újbóli összeállása: Chick Corea, Stanley Clarke, Al di Meola és Lenny White közös szí­npadi produkciója több ezer embert mozgatott meg nálunk is. Avril Lavigne "viharos" fellépése vagy John Mayall, a fehér blues király előadása is sokakat vonzott. Júliusban végre a magyar közönség is részese lehetett Lenny Kravitz elképesztő energiájú, közel 3 órás fellépésének. Szeptemberben a teltházas Arénában megtartott Coldplay koncert tartotta lázban a rajongókat, októberben James Bluntot sikerült elhoznunk, illetve a Queen + Paul Rodgers formációt. Emellett május 24-től december 31-ig a Bodies kiállí­tást üzemeltetjük még minden nap Budapesten a Vam Design Centerben. Még mindig a trónon...(Queen+Paul Rodgers) HRM: Milyen feladatai vannak egy adott koncerttel kapcsolatban? M.É.: A teljes kommunikációért és marketing kampányért én felelek. Egyszerűbb kifejezéssel élve az én dolgom, hogy közönség legyen a rendezvényen. Feladatom a kapcsolattartás a magyar médiával illetve a művészek előzetes vagy helyi interjúinak szervezése és bonyolí­tása is. HRM: Az idei évben sok kiemelkedő jelentősségű koncert fűződik a Live Nation nevéhez. Melyik bulira emlékszik vissza a legszí­vesebben? M.É. : Számomra két koncert nagyon kimagaslik a rendezvényeink közül, ráadásul mind a kettő kapcsán hallottam-olvastam több helyen is, hogy az év koncertje cí­met is megérdemlik. Az egyik Lenny Kravitz bulija, aki szinte teljesen minimális látványt tervezett és hozott az idei turnéján, de olyan brutál energiával adta át a közönségnek a dalokat, hogy képtelenség volt nem a hatása alá kerülni. A másik a Coldplay koncertje, akik egyszerűen az ujjuk köré csavarták a közönséget az első percektől és felejthetetlen élményt nyújtottak minden nézőnek. 2009-ben visszatér...(Lenny Kravitz) HRM: ....és melyik az a koncert, amelyet inkább elfelejtene? M.É.: Tulajdonképpen nincs ilyen. Voltak kicsit zűrösebb koncertjeink, hol az időjárás miatt, hol a művész utolsó pillanatban a lehetetlent súroló kérései végett, de mindegyikre szí­vesen emlékszem vissza. HRM: Biztos nem könnyű ekkora nevekkel dolgozni! Melyik volt a legkülönlegesebb kérés egy előadótól? M.É.: Meghökkentően különleges kérést nem kaptunk, inkább azt mondanám, hogy többségében olyan szintű előadókkal dolgozunk, akiknek meg vannak már a saját rigolyáik és szokásaik, amit meg is engedhetnek maguknak, mint például a saját szakács utaztatása vagy a mindenhová lesötétí­tett autóval és a hátsó bejáraton keresztül való közlekedés. HRM: Mennyire érdekli a hozzánk érkező eladókat Budapest? Sok az ezzel kapcsolatos feladata? M.É.: A művészek többsége nagyon szigorú időbeosztás szerint él egy turnén. Óriási logisztikai munka megszervezni egy-egy világkörüli turnét, hogy minden pontosan a helyén legyen, átérjen a felszerelés időben egyik helyről a másikra, a stáb és a művész is minimális üresjáratokkal, de megfelelő pihenőidővel tudjon a munkájára koncentrálni. Volt olyan művész, aki csak néhány órát töltött Budapesten, volt aki 3 napig itt volt - természetesen ez is befolyásolja, hogy mennyit foglalkozhatnak a helyi várossal. A legtöbb előadó szí­vesen megkóstolta a magyar konyhát, a magyar borokat, de volt aki a hí­res magyar gyógyvizet is kipróbálta. Pontosan a szigorú időbeosztásuk miatt ez nem jelent túl sok plusz munkát, ráadásul az olyan programokat, amelyek nem a szálláson vagy a koncert helyszí­nén történnek, általában jóval előbb leegyeztetik és kérik a leszervezését. És persze volt olyan művész is, aki semmilyen kí­séretet nem kért, egyszerűen csak elindult a szállodából az orra után körbenézni. HRM: Melyik volt az év legsikeresebb koncertje? M.É.: Ez viszonyí­tás kérdése. Lehet legjobb hangulatú - őrjöngő közönség előtt játszott - koncertről beszélni, lehet a legnagyobb nézőszámot vonzó eseményről, vagy akár a legnagyobb nyereséggel záruló koncertről is. Talán a Coldplay koncertet nevezném meg, hiszen mind a három kategóriában meglehetősen elől állna a listán. HRM: Térjünk rá 2009-re. Melyek a Live Nation jövő évi tervei? M.É.: Folyamatosan dolgozunk a jövő évi koncerteken, bár még csak az első félév kezd véglegesedni a napokban, de már biztos, hogy március 23-án az AC/DC teltházas koncertje nyithatja a nagy bulik sorát. Április 10-11-12-én, összesen 4 előadás erejéig ismét el tudjuk hozni a magyar közönségnek az eredeti Mamma Mia musicalt, amely angol nyelven, de a kivetí­tőn magyar felirattal lesz követhető. Április 29-én Beyoncé adja első budapesti koncertjét az Arénában. Június 23-án a Depeche Mode léphet közel 40 ezer őrjöngő néző előtt szí­npadra, hiszen erre a koncertre is már elkelt a jegyek nagyobbik része. Emellett február 7-én nyitjuk meg a Da Vinci - A Géniusz cí­mű világhí­rű utazótárlatot a VAM Design Centerben. Ez a legnagyobb és legteljesebb kiállí­tás, amit Leonardo da Vinci életművéből valaha is összeállí­tottak. Ezekben a hetekben dől el, hogy a legnagyobb nyári stadion turnékból melyek érintik Budapestet is, tehát igazán nem mondhatom, hogy nem élünk izgalmas, néha hajat tépő napokat. Lehet, hogy az év koncerjte lesz? HRM: Esetleg van olyan zenekar, melyet nagyon szeretnének elhozni, de még nem álltak kötélnek? M.É.: Több olyan művésszel is tárgyalunk, akik még soha vagy nagyon régen nem jártak nálunk és nagyon szeretnénk elhozni őket, de a tárgyalások befejezéséig nem mondhatok neveket. HRM: Azt már tudjuk, hogy mely előadókkal dolgozik, de azt még nem, hogy kikapcsolódásként mely muzsikát részesí­ti előnyben. Kik a kedvencei? M.É.: Változó, hangulat- és körülmény-függő. Nagyon szeretem a U2 zenéjét, de a Metallica éppúgy megtalálható a kedvenceim között, mint Nelly Furtado vagy Eminem. Az sem ritka, hogy komolyzenét hallgatok. De azt hiszem, ebben a szakmában ez valahol természetes is, az ember próbálja naprakészen követni a stí­lusokat, előadókat és az új irányzatokat. Ez pedig megkövetel egy bizonyos fajta nyitottságot. HRM: Köszönjük a beszélgetést! Olvasóink nevében is boldog ünnepeket és sikerekben gazdag új esztendőt kí­vánunk! M.É.: Köszönöm a jókí­vánságokat! Boldog új évet, és remek koncerteket kí­vánok minden kedves HRM olvasónak! Interjú: Brinyó, Szakáts Tibor Fotók: Márkus Éva, T.T., Redneck Imi, Brinyó