Még 2017-ben röppent fel a hír, hogy az akkor már öt éve a Queensrÿche-ot frontemberként erősítő Todd La Torre első szólólemezének elkészítésére adja a fejét. Ám a megjelenésre egészen mostanáig várnunk kellett, ugyanis az anyazenekarával azt követően írták meg ez idáig utolsó stúdióalbumukat, a kiválóan sikerült ’The Verdict’-et. Aztán a járványhelyzet is keresztülhúzta a számításaikat azzal, hogy meghiúsította a Queensrÿche turnéját, sajnálatos módon kényszerű szabadságra küldve a zenészeket; Todd pedig ezt a pandémiás időszakot arra használta, hogy véglegesre csiszolja a szólóanyagát.
Ebben segítségére volt a barátja, Craig Blackwell dalszerző is, aki gitár-, basszus- és billentyűtémáival járult hozzá ahhoz, hogy a szerzemények ilyetén formában öltsenek testet. La Torre viszont az éneken, a szövegeken és egyes gitárrészeken túl a dobok feljátszását is magára vállalta, miként a fent említett ’The Verdict’ albumon; sokan nem is tudják, hogy ő eredetileg ütősként kezdte a pályafutását, és csak később lett belőle jegyzett énekes. Az anyag keverését pedig arra a Chris ’Zeuss’ Harrisre bízták, aki korábban már számtalanszor bizonyította, hogy tudja, milyen módon kell megszólalnia egy súlyos metállemeznek, gondoljunk csak a Crowbar, a Heathen, a Witherfall vagy a Sanctuary egyes műveire, de éppen a Queensrÿche két utolsó albumán is ő dolgozott. Ennek megfelelően a ’Rejoice In The Suffering’ úgy dörren meg, ahogy kell!
Todd így nyilatkozott a dalokról: „Minden szerzeményt kizárólag erre a lemezre írtunk, egyiket sem a Queensrÿche számára. Némelyik, mint például a címadó, már évekkel ezelőtt elkészült. Aztán voltak korábbi riffek a Hellbound And Downhoz és a Pretendershez, de az anyag nagy részét tavaly március közepétől írtuk meg és vettük fel egy négy hónapos időszak alatt. A szövegeket tekintve némelyik dalt a világban zajló események ihlették, mások a vallási dolgoktól kezdve a társadalmi kérdésekig terjedő különféle témákról szólnak. És vannak, amelyek apámhoz és a halálához kapcsolódnak, aki 2016-ban öngyilkos lett…”
Így aztán az album hangulata és hangzása is meglehetősen súlyos, agresszív. Aki netán arra számít, hogy Todd nem tudott kibújni a bőréből, és egy klasszikus, dallamos heavy metal lemezt szállított le a Queensrÿche (vagy éppen az előző bandája, a Crimson Glory) vonalán, az akár nagyot is koppanhat. Jóllehet, az előzetes nyilatkozatokban az énekes többször is felhívta a figyelmet arra, hogy ezúttal valami egészen mást fogunk kapni. Egy 2017-es interjúban még ekképp beszélt a terveiről: „Zenei szempontból valószínűleg olyan lesz, mintha a Fight találkozna a Panterával és a Black Label Societyvel. Határozottan tele lesz déli ízekkel. Tudod, a Pantera mennyire groove-os volt, nem volt túl gyors, de tartalmazott thrash metal elemeket. Vokálisan pedig valószínűleg sokkal rekedtebb hangon énekelek, és lesz néhány erőteljes torokhang is rajta… A zene sokkal brutálisabb és thrashesebb, az ének viszont határozottan power metal jellegű lesz, de nagyon agresszív.”
Nos, az említett délies, groove-os komponenseket jómagam csak elvétve hallom, sokkal inkább a szikár US power és a thrash metal dominanciája jellemzi a bónuszokkal együtt 13 számos, közel egyórás anyagot. Egy dologban Todd nem beszélt mellé: ez alkalommal sokkal brutálisabb és nyersebb énektémákat hozott, mint amit előtte megszoktunk tőle, itt szinte nagyítóval kell keresni a Geoff Tate-esen operás, kristálytiszta melódiákat, amivel az égvilágon semmi baj nem volna, ha a dallamformálás minden esetben kifogástalan lenne. Ám olykor bizony hiányoznak az azonnal ható, emlékezetes megoldások, tudod, amelyek ha a füledbe furakodnak, egykönnyen nem szabadulsz tőlük. Na, az effélékből többet is elviselnék. Elég csak megemlíteni a ’Rejoice In The Suffering’ lemez legfőbb hatásait, méghozzá a korai Metal Churchöt, a Carl Albert fémjelezte Vicious Rumorst, netán a ’Jugulator’-korszakos Judas Priestet; ezek mind a fogós, izgalmas (ének)témák mesterei voltak.
A nyitó Dogmata rögvest megmutatja, mit várhatunk a szűk 60 percben: kapkodós power metal himnusz ez a ’Welcome To The Ball’-érás Vicious Rumors modorában, a döngölős refrén azonban modernebb vizekre evez. Tulajdonképpen az első négy tétel hasonló felfogásban fogant: a Pretenders verzéiben Todd lazán megidézi az ereje teljében lévő Rob Halfordot, s itt tényleg felsejlik a Fight ’War Of Words’ keménykötésű világa, noha a nem túl invenciózus, csordavokálos refrén szerintem nem lett telitalálat. A folytatásban (Hellbound And Down) sem hagy alább a tempó, a dal engem a jobb sorsra érdemes Holy Mothert juttatja az eszembe, méghozzá a ’98-as ’Toxic Rain’ alapvetésüket. (Ha nem ismered, pótold sürgősen, megéri!) Személyes kedvencem a Darkened Majesty: itt a thrashesen szögelős verzékben Todd gégemetszett torokkal süvölt, a nagy ívű, epikus refrén és az ízes szólóbetét azonban már hamisítatlan Queensrÿche-hangulatot áraszt. Hibátlan, na!
Az album sokszínűségét mutatja, hogy a féktelen zúzdák közé be-beékeltek némileg szellősebb szerzeményeket is: ilyen a Crossroads To Insanity, amely egy enyhén pszichedelikus ízű, lassú darab, olyasféle, mint egy besúlyosított power ballada, hát persze, hogy egy cseppet a Queensrÿche-ra hajaz, csak jóval szigorúbb tálalásban. A Vexedben már-már hard rockosan könnyed refrén trónol a marcona témákon, és újfent a Holy Mother neve ugrik be róla. Füstös-elmerengő az Apology, talán itt a legszembetűnőbb a mocsárszagú, szakállas Zakk Wylde-hatás azokkal a lassan málházós, csavaros riffekkel. A fináléban pedig elszabadulnak az érzelmek, katarzist hozva.
A címadó Rejoice In The Sufferingben a bikanyakvastag, szaggatott riffek adnak egyfajta modern színezetet a power metallal házasítva, a refrén viszont az utolsó Queensrÿche-lemezre is könnyűszerrel felférhetett volna. A Vanguards Of The Dawn Wall adrenalinbombájával pedig próbálkoztam becsülettel, de nem győzött meg maradéktalanul: hiába kellemetes az Exodus-szerű thrashtámadás Todd hisztérikus énekével, ha az ugatós, egysoros refrén butácska kissé, ráadásul a végén indokolatlanul sokszor ismétlik meg. A három bónuszdal közül a One By One még ennél is messzebbre megy; valóban kakukktojásként lóg ki melodikus death metaljával, La Torre acsarkodó hörgésével, bár a dallamos refrén azért a szélsőségekre kevésbé nyitottaknak is ad egy kockacukrot.
Gondban vagyok az értékeléssel, mert 7 és 8 pont között vacillálok folyamatosan, hol erre, hol arra billen a mérleg nyelve, ám végül a Todd iránti szimpátiám döntött, nevezetesen, hogy tényleg olyan a szólóalbuma, mint amit egy őszinte metálrajongó írt metálrajongóknak. Respekt érte!
Összegzés:
Todd La Torre, a Queensrÿche énekese négy esztendővel az első kósza bejelentését követően végre-valahára jelentkezett első szólólemezével, amely kábé húsz százalék Queensrÿche-ot és nyolcvan százalék power/thrash metalt tartalmaz. Na meg egy (spoiler!) „halálmetálos” kiruccanást is, de most hadd ne matekozzak a százalékokkal. A lényeg: remek dalok, remek riffek és remek énektémák. Kell ennél több?
Pontszám: 8
Megjelenés: 2021
Kiadó: Rat Pak Records
Stílus: power/thrash metal
Származás: USA
Zenészek:
Todd La Torre – ének, gitárok, dobok
Craig Blackwell – gitárok, basszusgitár, billentyűk
Jordan Ziff – gitárszóló (Rejoice In The Suffering)
Al Nunn – billentyűk (One By One)
Dalcímek:
- Dogmata
- Pretenders
- Hellbound And Down
- Darkened Majesty
- Crossroads To Insanity
- Critical Cynic
- Rejoice In The Suffering
- Vexed
- Vanguards Of The Dawn Wall
- Apology
- Fractured (bónuszdal)
- Set It Off (bónuszdal)
- One By One (bónuszdal)
Év albuma de ki ez a Craig Blackwell?
https://twitter.com/craigblackwel97
Nagyon ütős lemez lett, hetek óta szinte csak ez pörög. Todd keményen durvul (a bónusz hörgős nóta mondjuk nekem már sok volt 🙂 ) meg is lepődtem, hogy ilyen nyers, néhol thrash-es és a modern Vicious Rumors-ra is erősen hasonlító zenével állt elő. Apology, Vexed, Dogmata és a Vanguards… nagy kedvencek, de a többi szám is nagyon jó. Ajánlott, év egyik legjobbja az fix!
Nagyon jó minőségben rögzítették ezt a felvételt, és a zene is baromi jó!