Steve Hackett vérbeli progresszív rockzenész, nem dalokban, hanem lemezekben gondolkodik, amikor összeállítja koncertjeinek kínálatát. Nem először tesz ilyet, hiszen megelőzőleg nem egy Genesis-albumot mutatott be élő felvételein. Ő jól tudja, hogy az igazi rockzene, a progresszív rock nem random összeszedett háromperces dalocskák gyűjteménye. Ő jól tudja, hogy az igazi rockzene arra való, hogy az előadó összefüggően, egy teljes albumon keresztül fejtse ki mondandóját. És végül, ő jól tudja, hogy az igazi rockzene hasonlít a klasszikus muzsikához, hiszen egy témát igenis el lehet játszani legalább háromnegyed órán keresztül. Ezen a koncerten nem egy, hanem két legendás lemez is elhangzik.
Az első felvonásban Hackett szólótevékenységéből két, időben távoli album tételeit halljuk. Három dalt beválogatott a tavaly megjelent ’At The Edge Of Light’-ról a koncertműsorba, míg a másik az 1979-ben megjelent szólóalbuma, a ’Spectral Mornings’, ezt majdnem teljes egészében eljátssza, csak két dala, a The Ballad of the Decomposing Man és a Lost Time In Cordoba maradt ki. A régi és a legutóbbi lemez tételei kiválóan forrnak eggyé, az utóbbiról még a Yesre emlékeztető Under The Eye Of The Sun sem lóg ki. És van még valaki, aki a folyamatosságot képviseli, ez a fuvolista John Hackett, Steve öccse, ő már a ’Spectral Mornings’-on is közreműködött negyvenegy évvel ezelőtt, és a tavalyi produkción is együtt muzsikál bátyjával. Itt kevesebb szerepe van az éneknek, mint a második részben, ám ez nem azt jelenti, hogy bármelyikben is háttérbe szorulna a hangszeres kvalitás. Egy lendületes dobszólót is kapunk a ’Spectral Mornings’ Clocks – The Angel Of Mons tételében – az eredeti stúdiófelvételen is hallunk egy rövidebbet –, vegyük ezt bemutatkozásnak Craig Blundelltől, aki a majd húsz évig szolgáló Gary O’Toole-t nem olyan régen váltotta a hangszeren. Craig kemény, dinamikus dobolásának nagy részben köszönhető, hogy ez a koncertanyag ennyire sodró tempójú, magával ragadó.
A második szín még jobban visszanyúl Steve Hackett pályafutásában, teljes egészében megszólal a Genesis ’Selling England By The Pound’ albuma. Ha lehet, hosszabban, hiszen bizonyos hangszeres részek nagyobb terjedelemben szólalnak meg, másrészt egy olyan dal is felcsendül – a címe Déja Vu –, melyet a lemez idején komponált Hackett Peter Gabriellel, de végül nem került rá a lemezre. Szigorúan ragaszkodnak az albumon lévő dalsorrendhez, az előbb említett kiadatlan kompozíciót tették a végére. Tavaly jelent meg a ’Live At The Royal Festival Hall’, itt nagyzenekari erősítéssel adtak elő egy csokorra való Genesis-szerzeményt, érdemes összevetni a Firth Of Fifth és a Dancing With The Moonlit Knight ilyen verzióit a legfrissebbekkel. Ám ezzel nincs vége a Genesis-parádénak, hiszen a végére odarakták az 1976-os ’Trick Of The Tail’ kezdetét és végét, a nagy ívű Dance On A Volcanót és a hard rockos pörgésű Los Endost, amit Hackett még a Djabéval is elő szokott adni. A csurig megtelt Hammersmith közönsége szinte együtt lélegzik Hackett-tel, reakcióikból száz százalékosan lejön, hogy hősük életművét oda-vissza ismerik, művész és közönsége félszavakból is értik egymást. A filmen a zsűrit mutató egyik-másik snitten láthatjuk, ahogy egyesek vezénylik a dalokat, mások kívülről fújják a szöveget, a színpadról pedig elképesztő minőségben ömlik a fajsúlyos progresszív rock a két vendéggel, a már említett John Hackett-tel és a klasszikus zenész képzettségű gitáros-énekessel, Amanda Lehmann-nel megerősítve. A zene időnként eszméletlen sebességgel pörög, ám Steve Hackett sztoikus nyugalommal áll a reflektorerdő fényében. A többszólamú vokál helyenként elementáris erővel szól, de számomra az egyetlen negatív jelenség az a frontember, Nad Sylvan. Meglátásom szerint hangját tekintve egy Peter Gabriel-epigon, nem több, másrészt nőies megjelenése nagyon idegenül hat ebben a környezetben. Persze, Gabriel is sminkelte magát, de teljesen másképp, és az csak egy eszköz volt színpadi előadásaihoz.
Összegzés:
Steve Hackett újabb minőségi munkát adott ki a kezei közül, tovább gondozva a Genesis örökségét. Nem fakult ez a zene bő négy évtized elteltével sem. Itt az ékes bizonyítéka, hogy nem kell az igényekből engedni csak azért, mert a kor ezt kívánja. Ennyi idő elteltével is kreatív a gitármágus, hiszen az új album mellett arra is futotta, hogy két ma már klasszikus munkáját is újragondolja. A végeredmény önmagáért beszél, ám én a helyében az énekes személyét újragondolnám.
Pontszám: 9
Megjelenés: 2020
Kiadó: Inside Out Music
Stílus: progresszív rock
Származás: Nagy-Britannia
Zenészek:
Steve Hackett – gitár, ének
Roger King – billentyűsök
Nad Sylvan – ének, csörgődob
Craig Blundell – dobok, ütősök, ének
Rob Townsend – szaxofon, fafúvósok, ütősök, ének, billentyűsök, basszuspedál
Jonas Reingold – basszusgitár, ének
Közreműködik:
John Hackett – fuvola
Amanda Lehmann – gitár, ének
Dalcímek:
- Intro
- Every Day
- Under The Eye of The Sun
- Fallen Walls And Pedestals
- Beasts In Our Time
- The Virgin And The Gypsy
- Tigermoth
- Spectral Mornings
- The Red Flower Of Tai Chi Blooms Everywhere
- Clocks – The Angel Of Mons
- Dancing With The Moonlit Knight
- I Know What I Like
- Firth Of Fifth
- More Fool Me
- The Battle Of Epping Forest
- After The Ordeal
- The Cinema Show
- Aisle Of Plenty
- Déja Vu
- Dance On A Volcano
- Los Endos
Legutóbbi hozzászólások