A Pink Floyd egykori szellemi vezére keserűen nyilatkozik kommunikációs csatornáin a legendás ’Animals’ album 2018-as remix kiadásának megtorpedózásáról, nem kíméli sem David Gilmourt, sem feleségét, Polly Samsont.
A YouTube-on egy alig kétperces videóposztban foglalta össze Roger Waters azt a nagyon olvasmányos, érdekességekkel teli hosszú közleményt az ’Animals’ album készítéséről és az újrakiadás körüli zűrről és még azon túl is, aminek a teljes verziója a videó alatt olvasható.
„Mivel Dave Gilmour letiltott a Facebook 27 millió követővel rendelkező Pink Floyd-oldaláról, a közleményemet itt teszem közzé.
Először is, üdvözlöm újra azokat, akik mindig is nyitott szemmel jártak, és remélhetőleg vannak olyan rajongók, akiknek a mondanivalómhoz való hozzáférését Gilmour ugyan megakadályozta, de megtalálják az utat ide, és felfedeznek egy kis igazságot. Ami ezt a bejegyzést előidézte, az az, hogy James Guthrie új sztereó és 5.1-es mixeket készített a Pink Floyd 1977-es ’Animals’ albumából. Ezek a mixek eddig kiadatlanul kallódtak, mert vita alakult ki néhány borítójegyzet miatt, amelyeket Mark Blake írt ehhez az új kiadáshoz, Gilmour megvétózta az album kiadását, hacsak ezeket a borítójegyzeteket nem távolítják el. Nem vitatja a Mark jegyzeteiben leírt történet valóságtartalmát, de azt akarja, hogy ez a történet maradjon titokban. Ez csak egy kis része a Gilmour-Samson-tábor folyamatos kampányának, amely arra irányul, hogy Dave-nek több dicsőséget tulajdonítsanak a Pink Floydban 1967-1985 között végzett munkájáért, mint amennyi jár neki. Igen, ő egy nagyon jó gitáros és énekes volt, és az is marad, de az elmúlt 35 évben egy csomó hatalmas disznóságot mesélt arról, hogy ki mit csinált a Pink Floydban, amikor még én voltam a főnök. Rengeteg a »mi ezt csináltuk« és »mi azt csináltuk«, meg »én ezt csináltam« és »én azt csináltam«. Szóval két dologról essen szó:
(1). Egyetértek az új ’Animals’-remix kiadásával, és az eltávolított borítójegyzetek tartalmával is. Egyébként szép munka, James Guthrie, és bocsánat, Mark Blake! A borítójegyzetek végleges változatát én, Nick Mason és Dave Gilmour ellenőriztük és tényszerűen helyesnek találtuk. Itt van az egész, élvezzétek, nincs benne semmi vitatott, csak tények!
»Annak ellenére, hogy a Pink Floyd ’Animals’ című albumát 1976 hosszú nyári kánikulájában vettük fel Londonban, a lemez sötét hangulatú album maradt. A kapitalizmus és a kapzsiság kritikája megragadta a Nagy-Britanniában uralkodó hangulatot, az ipar viszálykodásait, a gazdasági zűrzavart, az észak-írországi zűröket és a Notting Hill-i faji zavargásokat. Az album 1977. január 23-án jelent meg, de a Pink Floyd tizedik stúdióalbumának gyökerei az évtized korábbi szakaszába nyúlnak vissza. Az 1973-as ’The Dark Side Of The Moon’ sikere után a Pink Floyd a következő lépésén töprengett. Egy két-három hetes jam session során 1974 elején a zenekar három új szerzemény ötletén dolgozott. Ezekből a sessionökből született meg a Shine On You Crazy Diamond (szenvedélyes tisztelgés Syd Barrett előtt Roger Waters szövegével, bocsánat, ezt hozzá kellett tennem), amely a Floyd következő albumának, a ’Wish You Were Here’-nek a középpontjába került, valamint a Raving And Drooling (Roger Waters szerzeménye) és a You Gotta Be Crazy, amelyet Waters és David Gilmour írt.
A Raving And Drooling erőszakos viselkedészavarról szólt, míg a You Gotta Be Crazy egy lelketlen üzletember történetét mesélte el, aki csalással kapaszkodott fel a csúcsra. Mindkettőt a Floyd 1974-es téli turnéján adták elő először élőben. Mindkettőt fontolóra vették a Wish You Were Here albumnál, de Roger ragaszkodott hozzá, hogy egyik dal sem releváns a koncepció szempontjából, a Wish You Were Here lényegében valakinek a hiányáról szól, és mivel egyik dal sem illeszkedik a lemez átfogó témájáról alkotott elképzelésébe, egyik dal sem került bele, amellyel a zenekar végül egyetértett. Tekerjünk két évet előre, és Rogernek volt egy ötlete a következő Pink Floyd-albumhoz. George Orwell ’Állatfarm’ című allegorikus történetéből merített, amelyben a disznókat és más háziállatokat emberként ábrázolták. Waters az emberi fajt három alfajként ábrázolja, amelyek egy erőszakos, ördögi körforgásban rekedtek: a birkák a despotikus disznókat és a tekintélyelvű kutyákat szolgálják, a You Gotta Be Crazy és a Raving And Drooling tökéletesen illeszkedett az új koncepcióhoz. Egy évvel korábban a banda megvásárolt egy használaton kívüli templomépületet az Islingtonban található Britannia Row-ban, amelyet stúdióvá és raktárrá alakítottak át. Ezt megelőzően a Pink Floyd minden egyes stúdiókiadványát részben vagy egészben az Abbey Road stúdióban vették fel. A Pink Floyd új hangmérnököt is talált Brian Humphries személyében, aki a Pye stúdió mérnöke volt, a Barbet Schroeder által rendezett ’More’ című film zenéjének felvétele során találkoztak először. Brian volt a ’Wish You Were Here’ hangmérnöke az Abbey Roadon, és segített nekik a turnékon is, így nagyon jól megismerték őt. A saját stúdió használata jelentős változást jelentett a munkamódszereikben, ingadozó volt a teljesítmény és gyermekbetegségek is előfordultak, de a szabadság érzése nagyszerű volt.
Érdemes volt Roger megérzéseire hallgatni az új dalokkal kapcsolatban, az agresszív zenei élek távol álltak a ’Wish You Were Here’ telt hangzásvilágától, ez egy időszerű irányváltás volt. A Britannia Row-n átnevezte a Raving And Droolingot Sheepre és a Gotta Be Crazyt Dogsra. A narratívát két új Waters-dal egészítette ki, a Pigs (Three Different Ones) és a Pigs On The Wing.
A Pigs (Three Different Ones) című dalszövegben Mary Whitehouse-ra, a National Viewers And Listeners Association vezetőjére utalnak, ő volt a brit televízióban megjelenő szex és erőszak nyílt kritikusa, és Roger haragjának aktuális célpontja. A téma komor volt, de Nick Mason könnyedebb pillanatokat idézett fel a dalok speciális effektekkel és baromfiudvari zajokkal való szinkronizálása közben, a Sheep pedig helyet adott a 23. zsoltár Roger-féle fekete humoros változatának. A zene és az előadás tükrözte a dalszövegek intenzitását, Richard Wright hátborzongató szintetizátorhangjai és Hammond-orgonája csak fokozta a nyugtalanságot. David Gilmour Rogerrel közös éneke a Dogsban és gitárjátéka a teljes album során markáns ellenpontot képezett Roger brutális szövegeivel szemben, melyek ellenére az ’Animals’ optimista hangvétellel kezdődött és fejeződött be, a Pigs On The Wing két részre osztott versszakai keretezték be az albumot. Roger szövege és énekes előadása, az akusztikus intro és outro reményt sugallt az emberiség számára. A Pink Floyd repülő disznójának az ötlete is Rogeré volt, már a következő turnéra megrendelte a megépítését színpadi eszközként. Storm Thorgerson és Aubrey Powell a Hipgnosis tervezőcégtől több tervet is készítettek az ’Animals’ borítójához, és bemutatták azokat a zenekarnak, de egyiküknek sem tetszettek, és amikor Roger hozzátette rosszallását, valaki azt mondta, hogy akkor miért nem talál ki ő valami jobbat. Így is tett, a dél-londoni háza és a Britannia Row közötti úton rendszeresen elhaladt a Battersea Power Station mellett, lenyűgözte az impozáns téglaépület és a négyes szám varázsa. Négy tag a bandában, négy fallikus kémény az erőműben, és ha az egészet fejjel lefelé fordították, akkor egy négylábú asztalra hasonlított. Folytatta az ötletét, készíttetett egy makettet és egy kis méretarányú modellt a későbbi teljes méretű felfújható disznóról, ezután lefényképezte a Battersea Power Stationt, és elkészítette a lemezborító fotótervét. A zenekar minden tagja imádta, Storm és Po, akik az összes korábbi Pink Floyd-album borítóját tervezték, örömmel felajánlották, hogy fotósokat keresnek a munkához és ezt meg is tették. A fotózás első napján viszont a disznót nem tudták felfújni, a második napon meg elszabadult és eltűnt a gyönyörű, borongós égbolton, ami miatt kétségbeesetten hívták a rendőrséget, és leállították a Heathrow összes járatát, a disznó végül egy kenti farmer rétjén zuhant le.
A következő napon a fotózás zökkenőmentesen zajlott, nagyszerű felvételek készültek, de nem volt borús az égbolt, így Storm és Po a harmadik napi disznót a második napi égboltba montírozta be, bingó! A többi már történelem, az ’Animals’ nagy siker lett, az Egyesült Királyságban a 2., az USA-ban pedig a 3. helyig jutott a listákon. A Pink Floyd disznója, Algie 1977-ben, az ’In The Flesh’ turnén debütált élőben. Az amerikai stadionkoncerteken csatlakozott hozzá Waters egy másik ötlete, egy felfújható ideális család, amely egy anyából, egy apából és 2,5 gyermekből állt, körülvéve a fogyasztói életmód zsákmányaival: felfújható Cadillackel, nagyképernyős tévével és hűtőszekrénnyel, Roger Electric Theatre-nek nevezte el ezt a díszletet. Az album és a turné egyaránt jelezte az utat a Pink Floyd következő kiadványa, a ’The Wall’ és Roger egyre ambiciózusabb elképzelései felé mind a zene, mind a narratívák, mind a politizálás, mind a színpadi show tekintetében, de az ’Animals’-on feltárt témái és ötletei megmaradtak. Több mint 40 év elteltével az albumot újrakeverték sztereóban és 5.1-ben, ilyen zűrös időkben és ilyen bizonytalan világban az ’Animals’ ma is ugyanolyan időszerű és releváns, mint valaha.
Mark Blake«
Köszi Mark, bocsánat a cenzúráért.
(2). Éppen az emlékirataim írása közepén tartok, és elkerülhetetlen, hogy ne legyen néhány utalás a fentiekre. Akinek gyenge a szíve, annak azt javaslom, hogy üljön le, de aki szeret egy jót nevetni, dőljön hátra és kurvára hahotázzon, én is csatlakozom hozzá!
A disznóságokkal kapcsolatban az elején azt mondtam, hogy rengeteg a »mi ezt csináltuk«, a »mi azt csináltuk«, az »én ezt csináltam« és az »én azt csináltam«, ugye? Íme egy rövid részlet az emlékirataimból:
»A véletlen úgy hozta, hogy egy kicsit kutakodtam egy újságkivágásokból álló könyvben, és rábukkantam egy interjúra, amelyet David Fricke, a Rolling Stone Magazine munkatársa készített DG-vel egy New York-i hotelszobában 1982-ben, DG a pénztárgépről beszélt a Money 7/8-os ritmusának meghatározásával kapcsolatban. Az interjú a Musician Magazine-ban jelent meg, tehát DG már akkoriban elszórta a hamis narratíva magvait, szó szerint idézem a cikknek ezt a részét:
- David Fricke – A ‘Money’ hangeffektjeit végtelenített magnószalagra vettétek fel?
- David Gilmour – Próbáltuk utánozni a pénztárgép hangjának a kattanás-csattanás-csusszanás-hangját úgy, hogy megjelöltük a szalagot a megfelelő hosszúságú ütemnél és ezeket a darabokat vágtuk szét és ragasztottuk össze, rengeteg hibás próbálkozásunk volt, mire elkezdett jól szólni. A hibás részeket kicseréltük egy másikkal, de néha fordítva sikerült, mert a szalag az átlós vágás miatt, ha megfordítod, akkor is pont ugyanúgy néz ki. Visszahallgattuk, és kattanás-csattanás-csusszanás helyett valami egész más lett, de remekül szólt, úgyhogy meghagytuk.
Nos, azért hangzik halandzsának mindaz, amit DG itt David Fricke-nek mond, mert kib.szott halandzsa, kurvára fogalma sincs, hogy miről beszél. Hogy miért? Mert hacsak nem bújt el a kib.szott szék alá, DG nem volt ott, amikor azt az SFX loopszalagot csináltam a Money-hoz a stúdióban, amit a feleségemmel, Judyval osztottam meg a kertünk végében, a New North Road 187-ben, Islingtonban, a North Pole Pub szomszédságában, ahol dartsozni szoktam!«
A teljes történet, hogy mi történt valójában, majd az emlékirataimban olvasható! Remélem, hogy ettől kedvet kaptok hozzá, ahogy David és Polly is!
Szeretettel:
Roger”
Unalmas ez a veszekedés Gilmour és Waters között. De a tárgynál maradva, nem látom be, hogy miért van szükség egy Animals Remixre. Komolyan, a legritkább esetekben találom úgy, hogy megérte a remix/remaster, sőt most hogy jobban belegondolok, nem is ismerek olyan albumot, ahol én a remix/remastert hallgatnám az eredeti helyett…
Én ismertem olyan zenészt, aki a digital sound-ra volt rákattanva az analóg ellenében. Sosem értettem.
Teljesen igaz: nem tudnak megbékélni, különösen RW, aki első budapesti koncertjének jegyén szerényen “The creative genius of Pink Floyd-nak nevezte magát. DG csak annyit írt később egy lemezre később, hogy “The voice and guitar of PF”, és ez tényszerűen igaz is. Az sem tetszik, hogy RW minden agyon politizál, a daloknak egy és csakis egy értelmezése lehet. Remixet meg új ötlet hiányában, leginkább pénzért csinálnak…
Én mindkettőjük zenéjét szeretem, akármilyen kiadásban, formában, előben vagy Spotify-on, egy nagyon szerencse van,, hogy a régóta tartó veszekedésük, vitáik nem hagynak nyomot ezeken a legendás és frissebb albumokon. Ezt a dolgot félreteszem és hallgatom a zenéjüket örömmel, mert ez sosem kopik el és zseniális.
Azon gondolkodtam, hogy lehet, hogy ez minden idők legrégebbi média hack-je, hogy fenn tartsák a figyelmet maguknak. Képtelenség, hogy ennyi idősen sem képesek túllépni a szrságokon.
Szerencsére nem ez a fő ok, amiért ők még mindig a színen vannak, ugyanis mindketten zenei téren is aktívak, legalább is a covid időszak előttig így volt, remélem, ezután is így marad.
David .G lezárta magában már rég a Floyd-ot .Csak Rogernek van problémája mindennel és mindenkivel.Valamiért nem tudja elengedni ezt a dolgot .Játsza a mártírt ,pedig annnak idején ő hagyta ott a zenekart,és ő volt aki kirúgta Richard Wright-ot is,és ő volt az is aki leköpött egy nézőt a koncerten és ő perelte be a többieket.Most éppen Gilmour és a felesége van a soron.Szerintem az a baja hogy D.G nem akarja a floydot feltámasztani vele.De ezek után nem is csodálkozok rajta.
Régóta várja már mindenki ezt az újrakiadást. Én speciel annak örülnék, ha rákerülne a Pigs On The Wing teljes verziója és valami 77-es koncertfelvétel is (valahogy úgy mint a 2011-es Dark Side, Wish és Wall kiadásoknál).
Ez az oda-vissza üzengetés meg igazából elég dedós és unalmas.