A nemzetközi produkciók újbóli elmaradása után jó volt egy nemzetközi szintű előadást látni magyar zenészektől. Huszonöt éves jubileumát ünnepelte a Cry Free, a magyar Deep Purple tribute band, és olyan hangulatot csináltak az Arena Plaza kertjében, hogy még a hatvanas életkorú nézők is újra huszonötnek érezhették magukat.
Érkezésemkor néhány potyázó már jó előre elhelyezkedett az Arena Plaza előtti füves területen, ők tudják. A zenét hallgatni jó ugyan idekintről, de az élmény nagyobbik részéről lemaradnak, mert a hangulat bizony bennragadt az Arena Garden területén, abból egy csepp sem szivárgott ki a kerítésen túlra.
A most nyár elején nyitott új szórakozóhelyen nem éjfélkor, fél kilenc után kicsivel indult útjára a gyönyör! „Are you ready to rock?” – kiáltotta Scholtz Atka a közönségbe, és persze, hogy hatalmas össznépi „Jee!” volt rá a válasz, így hát rögtön belecsaptak a sűrűjébe, a Speed King szélsebességgel söpört végig a nézőkön, hogy a Stormbringer és a Perfect Strangers középtempójába belehullámozzon a nagyérdemű, és végül a Mistreated lassú bluesában pihenjen meg. Sajnos a koncertek egyik fő gyermekbetegsége itt is felütötte fejét, együtt nagyon jól szólt a banda, de a szólóknál eleinte a billentyű, a gitár viszont elég sokáig halkabb volt a kelleténél, így sokszor csak gondolatban tettük hozzá a kézmozdulatokhoz a hangokat.
Pedig Soós Norbert billentyűs apait-anyait beleadott, még döntögette is Jon Lord-osan a Hammondot, és Bognár Csabi is ügyesen forgatta Ritchie Blackmore módjára a vajszínű Fender Stratocastert, de a Speed King dallamszólójában is túlharsogta Atka, ahogy vele énekelte a fő motívumot. Ám amikor a Mistreated elején slide gyűrűt húzott az ujjára, akkor már minden hangot tisztán hallottunk. Atka pedig a nóta végén Glenn Hughes-os sikolyokkal és a tipikus David Coverdale-es „Baby, baby baby”-vel zárta a dalt. Nemrég volt nálunk Deep Purple Top 10, ahol Atka is elmondta a véleményét, listájában a hőskorszak lemezein kívül egyedül a visszatérő album, a ‘Perfect Strangers’ szerepelt, és ez látszott a műsoron is.
A bemelegítő négyes után a zenekarvezető, aki egyedüliként élte meg a zenekar mind a 25 évét, köszöntötte a közönséget – többeket név szerint is – és a csapatot segítő személyzetet, majd bulizásra szólította a népet: Lazy és Space Truckin’ volt az aláfestő zene. Előbbi instrumentális részében hátrament a kongáihoz – nem először és nem is utoljára a koncerten –, majd az ének után előkapta szájharmonikáját, hogy teljes legyen az élvezet. Sőt, még Kaminszki Szergej is megvillantott egy rövidebb dobszólót a nóta végén.
Eztán következett néhány sztenderd, melyeket ugyanakkor ügyesen felcímkéztek a Cry Free koprodukciós munkáival, a Husht Nick Simper és a Nasty Habits tiszteletére játszották el, akiknek szintén énekese Scholtz Attila, a No One Came-et az Ian Paice-szel közös győri fellépésre gondolva mutatták be, ugyanígy a Child In Time-ot Jon Lord és a közös Müpa-fellépés emlékének ajánlották. Glenn Hughesszal nem játszottak együtt (tiltotta a szerződése), de egy színpadon álltak a Rockmúzeum kiállításmegnyitóján, így a Burn érte szólt. Az igazi meglepetés, a két kakukktojás viszont a másik nagy Hammond-varázsló, a tavaly elhunyt Ken Hensley emlékére előadott Easy Livin’ (Uriah Heep) és a Bobby Rondinellivel közös fellépés mementójának szánt Long Live Rock And Roll (Rainbow) volt.
Persze nemcsak ennyi volt a meglepetés, sorra érkeztek a vendégek, Bognár Csabit a Cry Free két korábbi gitárosa, az immár héthúroson nyomuló Fülöp Tibi, és a balkezes Lee Olivér helyettesítette, előbbi a No One Came-ben, utóbbi a Child In Time-ban és a Burnben. Egyébként véleményem szerint Oli elvitte „a koncert legnagyobb átélésű szólója” címet a Child In Time-ban nyújtott teljesítményével.
A Burn után Csabi visszatért, de hogy ne legyen egyszerű az élet, a Várkonyi Imre basszer és Kaminszki Szergej dobos alkotta ritmusszekció ment le, hogy átadja helyét Atka Dinamit-béli zenésztársainak, Zselencz László „Zsöci”-nek és Németh Gábornak, akik pályájuk hajnalán szintén a Deep Purple dalait játszva tanulták a szakmát. Nekik nem nagyon kellett gondolkodniuk a hangjegyeken és ütemeken, a Smoke On The Watert és a Black Nightot akár álmukból felébresztve is eljátszanák.
A „Dinamit-blokk” végén Csabi és Tibi együtt jöttek vissza, hogy a Highway Star dallamszólóját ikergitár felállásban adják elő, majd a ráadásban csatlakozott hozzájuk – a szája sarkában lógó cigivel – Oli is, és egy igazi G3 hangulatú, egymásnak felelgetős szólózás vette kezdetét a Strange Kind Of Womanben. Fenomenális élmény volt!
A kétórás programot végigbuliztuk, végigugráltuk, végigénekeltük, ahogy az elején mondtam, lélekben megfiatalodva távoztunk. Scholtz Atka pedig olyan énekteljesítményt nyújtott a koncerten, amilyet sem Ian Gillan, sem David Coverdale nem tud már vagy negyven éve. Le a kalappal! És reméljük, a kevésbé kerek évfordulókon majd előkerülnek újra a tematikus előadásokon a ritkábban játszott dalok is, mert ez a műsor nagyjából az a besztof volt, amivel az eredeti Deep Purple is haknizik jóval régebben, mint ahogy a Cry Free megalakult.
Speed King / Stormbringer / Perfect Strangers / Mistreated / Lazy / Space Truckin’ / Hush (Nick Simper) / Easy Livin’ (Ken Hensley) / Long Live Rock And Roll (Bobby Rondinelli) / No One Came Fülöp Tibivel (Ian Paice) / Child In Time Lee Olivérrel (Jon Lord) / Burn Lee Olivérrel (Glenn Hughes) / Black Night Zsöcivel és Németh Gáborral / Smoke On The Water Zsöcivel és Németh Gáborral / Highway Star Bognár Csabival és Fülöp Tibivel /// Strange Kind Of Woman Bognár Csabival, Fülöp Tibivel és Lee Olivérrel (G3)
Szöveg: CsiGabiGa
Fotók: Lengyel Andrea és Széles Natália
Azzal azért óvatosan, hogy ki mit nem tud negyven éve, és ki mivel haknizik… Tisztelet!
Milyen hakniról beszél?Meg kell hallgatni az utóbbi idők Purple koncert albumit ,mindegyiken játsszák az épp aktuális albumuk jó részét ,persze vannak kötelező dalok amit nyomni kell,de ettől még nem hakni!
Nem bántva a Cry Free törekvését, azért sokkal inkább hakni egy tribute zenekar, mint a még működő eredeti….
Hozzászólásom csak reagálás volt a cikkben említett Deep Purple haknira – szerintem ez kitűnt belőle – , ezért talán inkább arra kellett volna reflektálni ?
Egyébként a tribute zenekaroknak nem sok értelmét látom, amíg van az eredeti,de ez személyes vélemény.
Én is a cikkben lévő haknira reagáltam.
Olyan odaadással, profizmussal, alázattal, ahogy a Cry Free hozzááll a Purple életművéhez, kevés tribute banda működik a bolygón. Esetükben ezt a hakni kitételt a helyedben újragondolnám.
sztem meg pont az a tribute bandák létjogosultsága, hogy sokszor jobb setlistekkel állnak ki, mint az “anyazenekarok”, akik életkoruk(+néha sértődöttségből, korábbi tagokkal való viszonyok) miatt nem tudnak(nem akarnak) már olyan dalokkal kiállni, mint mondjuk 72-ben, vagy 85-ben… pl. cry free, iron maidnem
Megy a cenzúra látom, egyem a sziveteket. De attól még ez az egész tribute-osdi nem lesz jobb.