Warrel Dane: Shadow Work

írta Hard Rock Magazin | 2018.10.26.

Megjelenés: 2018

Kiadó: Century Media Records

Weblap: http://warreldane.net/

Stílus: power metal

Származás: USA

 

Zenészek

Warrel Dane – ének
Johnny Moraes – gitár
Thiago Oliveira – gitár
Fabio Carito – basszusgitár
Marcus Dotta – dobok

Dalcímek

01. Ethereal Blessing
02. Madame Satan
03. Disconnection System
04. As Fast As The Others
05. Shadow Work
06. The Hanging Garden (The Cure-feldolgozás)
07. Rain
08. Mother Is The Word For God

Értékelés

Nagyon nehéz feladat elé állít ez a lemez. Most egy olyan ember munkáját kell értékelnem, aki már sajnos nincs köztünk. Akinek az elvesztése – annak ellenére is, hogy életvitele alapján várható volt a korai távozása – nagyon megrázott és mélyen megérintett. Akinek munkássága a kezdetek óta óriási hatással volt rám. Emlékszem, amikor tízes éveim közepén a ’Dreaming Neon Black’ lemezt megvásároltam. Elképzelésem sem volt arról, hogy mit fogok hallani, mert addig a Nevermore zenéje teljesen ismeretlen volt számomra. A zenekar nevét csak hallomásból ismertem, és mivel tetszett a borító, így bekockáztattam, és megvettem a kazettát. Azóta tart Warrel Dane és munkássága iránti tiszteletem.

A most megjelenő ’Shadow Work’ a második szólólemezének egy darabja, mert sajnos nem kapott elég időt arra, hogy befejezze a munkálatokat. Brazil zenésztársai az énekes iránti tiszteletből ráncba szedték az anyagot és elérhetővé teszik a rajongók számára.

A ’Shadow Work’ lemezt kétféle szemszögből lehet értékelni. Az egyik, hogy posztumusz mű mivolta miatt úgy szeretem, ahogy van és nem is próbálom hasonlítgatni bármihez, amit korábban csinált. A másik, hogy objektíven, mindenféle érzelmet félretéve dalonként elemzem. Én most megpróbálok a megfelelő tisztelettel, de objektíven értékelni.

Ha valaki egy hasonszőrű rockosabb dalcsokrot várt, mint amilyen a ’Prayers To The War Machine’ volt, az lehet, hogy csalódni fog. Az anyag a kései Nevermore dolgaival rokon leginkább. Néha csúnya hasonlóságokat is hallani (nem csak dalszerkezeti megoldásokat illetően), ami talán ebben az esetben megbocsájtható (Udóra sem nagyon haragszik senki, ha Accept-es lemezzel áll elő). A brazil srácok ötösre vizsgáztak Jeff Loomisból, minden ujjmozdulatát sikerült elsajátítani. Warrel Dane pedig hozza a tőle megszokott fájdalommal és kiábrándultsággal teli komor dallamokat, ami néha csapongó dühbe csap át. A kölyökgólya éveihez képest a hangterjedelme erősen megkopott már, de az érzelmeket továbbra is magas szinten tudja közvetíteni a hangjával.

A legtöbb dalnak megvan a Nevermore rokona, nem feltétlenül riffekről van itt szó, sokkal inkább hangulatokról, érzésekről, ami az adott dal hallatán beugrik. Szerencsére ezen néhány hallgatás után át tudtam siklani. Amikor ez már nem érdekelt, el tudtam mélyedni a lemezben, és teljesen rabul ejtett a sötétség, amit áraszt. Az Ethereal Blessing finom bevezetője után a Madame Satan úgy robban rá az emberre, mint egy száguldó kamion. Talán. Ezt követi az elsőként megosztott Disconnected System, ami szintén egy összetett gyors darab, nagyon jól jellemzi a lemez egészét. Az As Fast as the Others egy lazább tétel, ami az első szólóalbumára volt jellemző, és az egyik legkiemelkedőbb dal a lemezen.

A címadót már hallhattuk Budapesten is, a bridge rész itt is tele valódi fájdalommal. Súlyos riffek és elszállós refrén jellemzi. Warrel hangján sokszor érezni a testi gyengeséget, valamint hogy küzd a hangokért, de belead mindent, hogy a legjobbat hozza ki magából. Ez a küzdelem pedig nagyon sokat hozzátesz a dalok hangulatához, sötét tónussal szövi át azokat. Megkapjuk a szokásos klasszikus dark rock feldolgozást is tőle a The Hanging Garden (The Cure) képében. Igazából csak a dal lüktetése és szövege maradt meg, a zenei alap az sodró, zakatoló metal. Kiemelném még a záró Mother Is the World for Godot, mely vészjósló világvége hangulattal bír. Vonósokkal megtámogatott búskomor bevezetése őrült skizofrén önmarcangolásban teljesedik ki. Felépítésében és hangulatilag is a This Godless Endeavorrel rokon leginkább. Igazából a lemez egészén érzem ezt a párhuzamot, mintha ott akarta volna folytatni a történetet, ahol annak idején a tudatmódosító szerek miatt félbeszakadt. A legsúlyosabb dal a lemezen, igazi zárótétel, amely hangulata alapján utolsó útjára kísérhetné az énekes fenomént.

Pontszám: 9

Legutóbbi hozzászólások

  • Herr Wolf on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Szia Gábor! Én azért írtam szinte biztosra Matthias érkezését, mert egy nagyon jó Barátom Németországban dolgozik. Minden héten beszélünk és…
  • Csiki Gábor (CsiGabiGa) on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Dieth egyelőre csak tipp a részünkről, megerősítés tudtommal még nem volt, de november 15-ig minden bizonnyal kiderül.Sőt, már valamivel hamarabb…
  • Herr Wolf on U.D.O. – Andrey Smirnov távozik a zenekarból: “Kár érte! Remek gitáros! Köszönjük! De a helyére érkező Matthias Dieth pazar játékos. Tehát a minőségben nem lesz változás! Meg…
  • Herr Wolf on Újra öttagú az Accept: “Hát, hogy őszinte legyek, ez a hír nem …aszott szét! Úgy is mondhatnám, hogy ….és akkor mi van?
  • steelheart66 on A Twisted Sister visszatér 2026-ban!: “Az év híre. A 2004-es Pecsa koncert éltem koncertje volt. Álmomban nem gondoltam, hogy látom még őket élőben. Dee Snider…
  • Herr Wolf on A Twisted Sister visszatér 2026-ban!: “Húúúúúú!!! Ez REMEK hír!!! Nagyon remélem, hogy valaki majd elhozza Magyarországra is a bandát!!! Ha mégse, akkor megyek külföldre!!! Bécs…
  • Herr Wolf on Bryan Adams állja az ütéseket: “Bocsánat, de elsőre ezt gondoltam, hogy “Ki ez a Mókus?”. Az idő kegyetlen. Megváltozunk!!! A dal egyébként JÓ!!!
  • Herr Wolf on Helloween – Az a kicsi, amivel már épp túl sok: “Látva a videót és hallgatva a dalt, nálam totál libabőr jött elő!!! Brilliáns dal!!! Amúgy az album is nagyon-nagyon jó!!!…