Kapott is a pofájára rendesen Daniel Ek, a Spotify első embere, miután elmagyarázta, hogy szerinte mi a siker titka.
Kicsit se meglepő módon nem a Spotify-tarifák emelésében látja a boldogulást, hanem a mennyiségi termelés fokozásában. „Azzal senki se lehet elégedett, ha 3-4 évente jelentkezik új lemezzel.”
Addig rendben van a dolog, hogy a Spotify és a többi streaming szolgáltató belépésével jól jártak a zenerajongók, mert gyakorlatilag bármilyen zene azonnal hozzáférhető lett számukra. Viszont a Spotify a 2006-os indulása óta kétes hírnevet szerzett a művészeknek fizetett smucig tarifáival, ez egy közepes népszerűségnek örvendő előadó esetében, lejátszott dalonként 0,00348 $ [nagyjából 1 Ft]. Sok nagy név kiakadt a cégre – amiért nem fizet megfelelő kompenzációt a zenészeknek –, köztük Thom Yorke, a Radiohead frontembere is, aki szerint annyit ér az egész, mint halottnak a csók.
Bár a zeneipar nagyot változott, mégse okoz meglepetést a kialakult helyzet, a Spotify szerint minden rendben van, sőt a művészeket hibáztatja, amiért nem tesznek eleget a megélhetésükért. Daniel Ek egyenesen azt hangoztatja, hogy folyamatosan a lemezkészítéssel és kiadással kellene foglalkozni, hogy többet keressenek. Azt állítja, hogy – bár nyilvánosan nem igazán dicsérik a zenészek a Spotify-t – az adatok magukért beszélnek, amelyek azt mutatják, hogy elégedettek lehetnének. „Egyértelműen látszik, hogy egyre több zenész képes megélni egyedül a streaming bevételéből. A változásokat túlélő művészek nem biztos, hogy napjainkban is életképesek maradnak, ma már csak az marad talpon, aki heti hét napon át hajt. Rá kell ébrednie a zenészeknek, hogy a rajongókkal folyamatosan foglalkozni kell, amivel meló van. Mesélni az albumról, kapcsolatot tartani velük, ilyenek. Az a megérzésem, hogy főleg azok elégedetlenek a streaminggel, akik csak a régi módon tudják elképzelni a lemezkiadást.”
Az, hogy a megélhetés érdekében folyamatosan zenét kell „termelni”, egyszerűen kivitelezhetetlen, és nem más, mint a művészek és a művészet lenézése, és távolabbi veszélyeket hordoz magában. Nézzük a koncertbizniszt: mióta digitalizálódott a zene világa, az előadók egyre inkább kizárólag a turnézásra támaszkodhatnak, ez pedig zsúfolt, fárasztó koncertnaptárhoz vezet, ami veszélyezteti a fizikai és mentális egészségüket. Daniel Ek sikerreceptje szerint hasonlóan kellene eljárni a lemezkiadásoknál is.
A zenészek nem hagyták szó nélkül Ek kioktatását, David Crosby (Crosby, Stills, Nash & Young) „utálatos kapzsi szarkupacnak” nevezte, Mike Mills (R.E.M.) pedig azt javasolta neki, hogy „b.szódjon meg”.
Dee Snider (Twisted Sister): „Ami élmény a Spotify-felhasználóknak, az nem más, mint a művészek bevételi forrásának a megcsapolása. Alig van köztünk olyan, aki elég gazdag ahhoz, hogy ez ne jelentsen neki gondot. B.szd meg Daniel Ek, amit javasolsz, az a lemezkiadás ingyen!”
Mike Portnoy (Dream Theater, Sons Of Apollo, Flying Colors): „Micsoda egy kapzsi g.ci! Nem elég neki, hogy zenelopásból szerezte a milliárdjait, most még elmagyarázza nekünk, hogy csináljunk több zenét, hogy többet kaszálhasson! 2020-ban 8 nagylemezem jelenik meg, amivel alig keresek valamit, szóval a teóriáját lehúzhatja a budin! A zenészek közvetlen dotálására van szükség, ha többet vár el tőlük!”
Sebastian Bach (Skid Row): „Ha majd egyszer ő ad ki egy albumot, na akkor beszéljen nekem ilyesmiről.”
Hát ezek után azért gondolkodóba estem én is, hogy leiratkozzak.
Azonnal lemondom es atmegyek az Amazonra, amugy is csak az echo show kutyukon hasznalom az online zenet es azok is Amazon kutyuk, szoval bekaphatja a Spotify…!!!
Mekkora gyökér!!!!
Az a baj, hogy egyrészt mindkét fél gyökér. Értem a zenészeket, de, sőt, még az itt lévő kommenteket is, de, az a helyzet, hogy a jövő a streamingé. Ezen nem tudunk változtatni, akárhány bakelitet/cd-t is veszünk.
Viszont a streaming meg az előadótól függ. Tehát ez amolyan midiklorián szintü, kölcsönös együttélés lenne az indokolt, mindkét fél részéről. Elhiszem, hogy a zenészeknek ez rosszul esik, de sajnos nekik is hozzá kell szokniuk és el kell fogadniuk, hogy 2020-at irunk. Én nem akarom megjátszani magam, használok Spotyt, baromi kényelmes, de mellette nem keveset költök bakelitre, koncertre. Viszont azt meg nekem ne akarja előirni egy előadó se, hogy, milyen mód hallgassak legálisan zenét.
Valós idejű közvetítésekből nem lehet megélni, és az a veszély is fennáll, hogy ha mindent streamingelsz magadról, egy idő után elvész a varázs. A metal-rock zeneszerzés nem olyan, mint pl. a twitch-en játszol egy játékkal. Sokkal intimebb dolog szerintem. Ha mindent streamelsz, aprópénzre váltod magad. Szerintem. De én már bazi öreg vagyok… 😀 😉
OK,bocsi egy kicsit félrelőttem… 😀
Szóval ez az online streaming Spotify szerintem a zenészek kizsákmányolása és az igényes zene elértéktelenítése.
Ez a csávó jól megszedte magát rajtuk, most meg osztja az észt. Sokkal többet kéne tejelnie a zenekaroknak.
Nem tudom mennyire reális, de ezek után lehet hogy bojkottálni kéne a zenekaroknak a Spotify-t.
Viszont aki bojkottál, az meg beleesik az “aki lemarad, kimarad” csapdába.
Én is azért használom a Spotifyt premium előfizetőként, mert baromi kényelmes, és két gombnyomásra vannak a legújabb lemezek, de azt nem gondoltam volna, hogy még a nagyágyúk is ilyen keveset keresnek vele.
Tök világos, hogy emelni kellene a hallgatásonkénti díjakon, csak az a baj, hogy utólag már nem tudják a zenészek diktálni a feltételeket.
Amit meg ez a csávó nyilatkozott, az színtiszta dilettantizmus.
Ez tényleg ennyire ért ahhoz az iparhoz, amiből ilyen szépen megszedte magát?
Azért ilyenkor egy kicsit előjön belőlem a cinikus énem, mert szerintem a Mike Portnoy-féle “alig keresek valamit” lóvéért bármely átlagember összetenné a két kezét… ha az ember többszörös milliomos, annak már néhány tízezer dollár is lehet “alig valami”. Ettől függetlenül amiről az ürge beszél, az is nonszensz.
Jól beszél a tag, én egyetértek vele!
Ha egy zenész állandóan csak albumokat ad ki és azokat csak online felületen teszi elérhetővé, mellette nem koncertezik, nem tart “alkotói szünetet” ki fog égni. A mennyiség a minőség rovására megy.
Meg kéne értse ez a pasas, hogy a zene, a zenélés művészet, és nem gyár.
Ha meg gyár, abból én köszönöm nem kérek.