fbpx

Kapott is a pofájára rendesen Daniel Ek, a Spotify első embere, miután elmagyarázta, hogy szerinte mi a siker titka.

Spotify Daniel Ek

Kicsit se meglepő módon nem a Spotify-tarifák emelésében látja a boldogulást, hanem a mennyiségi termelés fokozásában. „Azzal senki se lehet elégedett, ha 3-4 évente jelentkezik új lemezzel.”

Addig rendben van a dolog, hogy a Spotify és a többi streaming szolgáltató belépésével jól jártak a zenerajongók, mert gyakorlatilag bármilyen zene azonnal hozzáférhető lett számukra. Viszont a Spotify a 2006-os indulása óta kétes hírnevet szerzett a művészeknek fizetett smucig tarifáival, ez egy közepes népszerűségnek örvendő előadó esetében, lejátszott dalonként 0,00348 $ [nagyjából 1 Ft]. Sok nagy név kiakadt a cégre – amiért nem fizet megfelelő kompenzációt a zenészeknek –, köztük Thom Yorke, a Radiohead frontembere is, aki szerint annyit ér az egész, mint halottnak a csók.

Bár a zeneipar nagyot változott, mégse okoz meglepetést a kialakult helyzet, a Spotify szerint minden rendben van, sőt a művészeket hibáztatja, amiért nem tesznek eleget a megélhetésükért. Daniel Ek egyenesen azt hangoztatja, hogy folyamatosan a lemezkészítéssel és kiadással kellene foglalkozni, hogy többet keressenek. Azt állítja, hogy – bár nyilvánosan nem igazán dicsérik a zenészek a Spotify-t – az adatok magukért beszélnek, amelyek azt mutatják, hogy elégedettek lehetnének. „Egyértelműen látszik, hogy egyre több zenész képes megélni egyedül a streaming bevételéből. A változásokat túlélő művészek nem biztos, hogy napjainkban is életképesek maradnak, ma már csak az marad talpon, aki heti hét napon át hajt. Rá kell ébrednie a zenészeknek, hogy a rajongókkal folyamatosan foglalkozni kell, amivel meló van. Mesélni az albumról, kapcsolatot tartani velük, ilyenek. Az a megérzésem, hogy főleg azok elégedetlenek a streaminggel, akik csak a régi módon tudják elképzelni a lemezkiadást.”

Az, hogy a megélhetés érdekében folyamatosan zenét kell „termelni”, egyszerűen kivitelezhetetlen, és nem más, mint a művészek és a művészet lenézése, és távolabbi veszélyeket hordoz magában. Nézzük a koncertbizniszt: mióta digitalizálódott a zene világa, az előadók egyre inkább kizárólag a turnézásra támaszkodhatnak, ez pedig zsúfolt, fárasztó koncertnaptárhoz vezet, ami veszélyezteti a fizikai és mentális egészségüket. Daniel Ek sikerreceptje szerint hasonlóan kellene eljárni a lemezkiadásoknál is.

A zenészek nem hagyták szó nélkül Ek kioktatását, David Crosby (Crosby, Stills, Nash & Young) „utálatos kapzsi szarkupacnak” nevezte, Mike Mills (R.E.M.) pedig azt javasolta neki, hogy „b.szódjon meg”.

Dee Snider (Twisted Sister): „Ami élmény a Spotify-felhasználóknak, az nem más, mint a művészek bevételi forrásának a megcsapolása. Alig van köztünk olyan, aki elég gazdag ahhoz, hogy ez ne jelentsen neki gondot. B.szd meg Daniel Ek, amit javasolsz, az a lemezkiadás ingyen!”

Mike Portnoy (Dream Theater, Sons Of Apollo, Flying Colors): „Micsoda egy kapzsi g.ci! Nem elég neki, hogy zenelopásból szerezte a milliárdjait, most még elmagyarázza nekünk, hogy csináljunk több zenét, hogy többet kaszálhasson! 2020-ban 8 nagylemezem jelenik meg, amivel alig keresek valamit, szóval a teóriáját lehúzhatja a budin! A zenészek közvetlen dotálására van szükség, ha többet vár el tőlük!”

Sebastian Bach (Skid Row): „Ha majd egyszer ő ad ki egy albumot, na akkor beszéljen nekem ilyesmiről.”

 

Támogasd Te is a Hard Rock Magazint, légy a Mecénásunk! Kattints a részletekért!
Megosztás