Alig két évvel a ’What Happened To The Little Blind Crow’ után új albummal jelentkezik Makó Dávid – a 2000 méteren született történet fontos mérföldkő a produkció zenei evolúciójában, a szerző belső utazása pedig olyan elemi erővel üt át a dalokon, hogy lehetetlen nem elmerülni benne.

The Devil’s Trade

A The Devil’s Trade előző lemeze még a Golden Antenna Records gondozásában jelent meg, a ’The Call of the Iron Peak’ viszont már a kultikus underground kiadó, a Season of Mist istállójában debütál. A két korong között csak látszólag telt el ennyi idő – 2019 nyarán a SOM vezére egy háromdalos demó meghallgatása után szerződtette Dávidot, novemberben már fel volt véve az anyag első verziója, januárban pedig le is adta a kiadónak. Tavasszal, egy 11 állomásos európai turnén – köztük az ikonikus Roadburn Fesztivállal – mutatta volna be az új tételeket, de közbeszólt a COVID-19, a turné átkerült 2021-re, a lemezmegjelenés pedig idén augusztusra.

 

 

Ahogyan az előző kiadvány esetében, a dalokat ezúttal is Szabó ‘Nagyúr’ Mártonnal rögzítették, a borító pedig ismét Borbás Róbert munkáját dicséri. „Egyszerűen nem tudok elképzelni nála megfelelőbbet sem szakmai, sem emberi szempontból.” – fogalmaz sokatmondóan az énekes-dalszerző a grafikus-tetoválóművésszel közös munka kapcsán, az ablakból a Vas Csúcsot kémlelő holló alakja egyébként a debüt single Dead Sisterhez készült videó animációjában „életre is kel”.

Egy elvonulás során, az Alpokban született album fő motívuma a „Vas Csúcs”, mely egyfajta keretes szerkezetben megjelenik az elején és a végén is. Az előző lemezhez képest Dávid zeneileg és mondanivaló szempontjából is megnyugvást talált, bár a megszokott komor témákat természetesen ezúttal sem nélkülözi. “Miközben írtam a dalokat, éreztem, hogy valami nagyon fontos dolog történik, de ez egy annyira tudattalan folyamat számomra, hogy csak a végén eszmélek rá, mi történt, hogy mennyit mélyült a zenei világom ezzel a lemezzel. Egyben ahogy talán hallatszik is, van egy nagy adag megnyugvás a dalokban, elfogadás talán, de semmiképp nem béke. Az a folyamat erősödött tovább, ami az előző albummal indult, amiben ráeszméltem, hogy merre jártam eddig, és merre kell továbbmennem, hogyan kell elfogadnom és használnom az eddig félt és mélyen elnyomott világom. Talán érződik ebből is, hogy az egyetlen cél még mindig a saját terápiám.”

Makó valóban elég mélyre nyúlt ezúttal is: a 11 tételes albumon szó esik családi veszteségekről, de az alkotó ember szorongásainak megéneklésén túl a tőle megszokott módon reflektál a jelenkor történéséire (elnyomás, kitaszítottság) is. Sokáig úgy tűnt, nem lesz magyar nyelvű dal a lemezen, de végül a Három Árva „megtalálta” Dávidot, és nem volt más választása. „Egyetlen sora miatt kellett feldolgoznom ezt a kalotaszegi népdalt, melynek mindkét klasszikus verziója, Sebestyén Mártáé, és Agócs Gergelyé is kísérteni kezdett – olyan hatással volt rám, hogy nem volt szabad elengednem. Különösen érdekes számomra a dalban egyszerre jelen lévő keresztény és okkult szál. Szépen mutatja, régen milyen természetesen lehettek jelen egymás mellett egymásnak látszólag ellentmondó világok.”

A mélyre merülések közötti három átkötő tétel – III, IIIIIIIIIIII, IIIIII – egy hidat képez a lemez eleje és vége között, és egyben egy légzéstechnikát jelképezve mutatják az utat a megnyugvás felé. A címadó és egyben záró dal, egyfajta visszalépés Makó folkzenei gyökereihez, ugyanakkor a The Devil’s Trade zenei evolúciójának is fontos mérföldköve ez a felvétel: először jelennek meg benne dobok, kanál, és kanna (Szabó Márton Nagyúr, Szabó Péter Póbácsi, és Vincze Ádám vendégszereplésével), ez a motívum szándékolt előfutára egy későbbi lehetséges zenekari felállásnak… Zeneileg rétegzettebb, mint a nyitó verzió, és szövegileg is továbbhalad: megjelenik az az értelmezés a túlvilágról, mely szerint ott életünk legboldogabb pillanatait éljük majd át a számunkra legfontosabbak társaságában – egészen az örökkévalóságig. A ‘The Call of the Iron Peak’ már előrendelhető, a lemezbemutató turné a COVID miatt átkerült 2021 tavaszára.

Megosztás