Magazinunknál bevett szokás, hogy feldolgozásalbumokról csak rövidebb, egyperces recenziókat szoktunk írni, ám ezúttal kivételt teszünk. A Saxon a NWOBHM egyik alapbandája, mely most is meghatározó szerepet játszik a heavy metal műfajban, és negyven év után sem lassított a tempón, az érdeklődés sem csökkent irántuk az évtizedek során.
Általában egy zenekar akkor áll elő cover albummal, ha nincs semmi mondanivalója, ha saját ötletek híján van. A Saxon esetében már egy ideje köztudott, hogy készülnek az új dalok, és valószínűsíthető, az aktuális világegészségügyi helyzet miatt döntöttek úgy, hogy 2022-re halasztják a soron következő stúdióalbum megjelenését. Helyette erre az évre összerántottak egy lemezre valót kedvenc dalaikból, az egésznek egy nem túl fantáziadús címet adva. A dalok szerkezeteihez nem nyúltak hozzá, a Saxon-hangzás viszont domináns. Azért bizonyos esetekben igazodtak megszólalásban az eredeti verzióhoz, ahol ez elengedhetetlen volt, például az AC/DC Problem Child dalának feljátszásakor.
Kicsit vegyesek az érzéseim az albummal kapcsolatban, ugyanis nem minden esetben kapták el a dalok lényegét. Kezdeném a jóval, mert a többség azért ide tartozik. Tetszik az Immigrant Song, mert nem variálták nagyon meg, akárcsak a Led Zeppelin eredetije, az ő verziójuk is egyszerűen letarolja a környezetet. A lemez csúcsa a Beatles Paperback Writerjének újraértelmezése. Megvan a sodrás, mint eredetileg, ugyanakkor egy tipikus Saxon-lüktetésű nótát tudtak faragni belőle. Egy korosodó rocker cimborám, akiről köztudott, erősen ragaszkodik a hatvanas évtized zenéjéhez, nagy tetszésének adott hangot, mikor meghallgatta ezt a verziót. Jó Jimi Hendrix Stone Free-je, nem olyan szaggatott, ám hiteles átirat, és a már említett AC/DC-szerzemény is autentikus lett, melyet Angusék hangszerparkjához hasonló Gibson gitárokkal játszottak fel. Nem szeretem a Totót, hogy ezzel folytassam, viszont Biffék jó kis bluesdalt faragtak a Hold The Line tipikus amerikai rockslágeréből. A Kinks See My Friendse az, amit leginkább megváltoztattak, ugyanis eredetileg ez egy pszichedelikus popdal, a yorkshire-i legények pedig egy rockballadát faragtak belőle. A Motörhead Bomberje inkább emlékdal, mint inspiráció. Már a 2018-as ’Thunderbolt’ albumon megemlékeztek Lemmyről és bandájáról a They Played Rock And Roll nótával, ezúttal a trió egyik legismertebb rock and rollját vették górcső alá.
Jöjjön a sötét oldal! A lemezről a legkorábban megismert Rolling Stones-átirat, a Paint It Black jellegtelenre sikerült, igaz, a Stones szitáros, jobbára akusztikus felvételét nehéz überelni, csakhogy itt nem történik más, mint funkciótlanul dübörögnek a gitárok, és nem nagyon értem, miért kellett Biff énekét egy kis falzettel megtámasztani. A Thin Lizzy The Rockerje is olyan, mint egy könnyű tavaszi nátha: elmúlik, akárcsak a Crow Evil Womanje, amit a Black Sabbath tett híressé olyannyira, hogy mindenki hozzájuk köti. Amíg a Sabbath a maga képére formálta a dalt, a Saxonnak mindez nem sikerült, nem volt jó ötlet, hogy Ozzyék felvételét vették etalonnak, vissza kellett volna nyúlni a gyökerekhez. Az album legrosszabb felvétele a Deep Purple Speed Kingje és ezt száz százalékban az énekteljesítmény miatt mondom. Biff egy teljesen más dinamikával, a felismerhetetlenségig másként énekli a dallamot, teljesen kiölve belőle a lényeget. Mondjuk ki, az ő hangterjedelme nem teszi lehetővé, hogy visszaadja a Purple egyik legismertebb kompozícióját. Tiszta sor, énektechnikai szempontból embertelen nehéz énekelni, de ami nem megy, azt nem kellene erőltetni. Az utóbbi években amúgy Ian Gillan sem adja elő a koncerteken.
Összegzés:
Vegyes a kép, csúcsok és mélypontok váltják egymást, én azt mondom, nem minden esetben választották ki a legmegfelelőbb szerzeményeket. Ám egy ilyen idegen tollakkal ékeskedő lemezt a helyén kell kezelni: a Saxon életjelet adott magáról a bezártságban, a srácok kihasználták a sok-sok szabadidőt. Ilyen aspektusból szemléljük az albumot, és koncentráljunk 2022-re, amikor jön az új lemez!
Pontszám: 7
Megjelenés: 2021
Kiadó: Silver Lining Music
Stílus: heavy metal / hard rock
Származás: Nagy-Britannia
Zenészek:
Biff Byford – ének
Paul Quinn – gitár
Doug Scarratt – gitár
Nigel Glockler – dob
Timothy „Nibbs” Carter – basszusgitár
Dalcímek:
- Paint It Black (The Rolling Stones)
- Immigrant Song (Led Zeppelin)
- Paperback Writer (The Beatles)
- Evil Woman (The Crow/Black Sabbath)
- Stone Free (Jimi Hendrix)
- Bomber (Motörhead)
- Speed King (Deep Purple)
- The Rocker (Thin Lizzy)
- Hold The Line (Toto)
- Problem Child (AC/DC)
- See My Friends (The Kinks)
Sztem jó kis lemez! Nagyon nem kell túl gondolni, hiszen a címben is benne van, “Inspirációk”. Miket szerettek, hallgattak anno és az idők haladtával, mik voltak a kedvencek. Persze, hogy lesznek olyanok köztük, amikre azt mondják a hardcore rajongók, hogy csak az eredeti az igazi. És az is érdekes, hogy azért a fősodor-rock/metal stílusból ki-ki kacsintgattak-Beatles/Toto- és jók lettek az átiratok! Na de a Bomber azért odab@sz rendesen!
Nem lehet mas, mint hogy …
BRRRILLLIANS!!!!!!!!!!!!
SAXON IS FOREVER!!!!!
BIFF THE KING!!!
Koszi az újabb Saxon beszamolót Hardrock!!!
Danke! Grazie! Thank You!
szerintem nagyon jó feldolgozásalbum
Hát én elég finnyás vagyok minden téren 🙂 , de ebbe a két nótába (ami itt szerepel) az égvilágon semmi belekötnivalóm nincs, kellemes meglepetés a Purple is, és a Beatles is, ne várjon senki egy 60-70 körüli énekestől egy 20 éves hangot, abszolút odarakta amit kellett, persze a sikolyok nélkül (ami nem hiányzik már nekem), és a banda is a legszebb időket idézi a lendülettel, és energiával. Kíváncsi lettem a többi nótára is, bár a Toto-tól fázok egy kicsit… 😀