Rivers Ablaze - Blood Canvas

A tavalyi év nem kedvezett a koncertrajongóknak, de a zenészek, ha a közönségtől megfosztattak bár, az érdemi munkával nem hagytak fel. Ékes bizonyítéka ennek Kertész Márton és Nagy András zenei fúziója, mely egy igen izgalmas és érdekes lemezt eredményezett. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola egykori hallgatója, Kertész Márton tizennégy évig volt meghatározó tagja a progresszív jazz metalt játszó Special Providence zenekarnak, melynek hangzásához és arculatához technikás és szenvedéllyel teli gitárjátéka nagyban hozzájárult. 2018-ban a kvartettel való szakítás meglepő és váratlan volt, hiszen egy külföldön is elismert, pályája csúcsán lévő együttesből lépett ki. Marci nem sok időt töltött az útkereséssel, az önmegvalósítás mezejére lépve a következő év elején elkezdte megírni első lemezének anyagát. És talán ez hiányzott a kiváló gitárosnak, hogy minden megkötés és kompromisszum nélkül tudja kifejezésre juttatni alkotói szabadságvágyát, mely ezúttal egy szélsőségesebb és extrémebb zenei irányvonalban mutatkozik meg. A kezdetben szólóprojektnek indult vállalkozás időközben duóvá formálódott Nagy András érkezésével. A Sear Bliss frontembere neves alakja az extrém zenei világnak, vezetésével a szombathelyi gárda komoly respektet vívott ki magának a nemzetközi platformokon is. Az 1995-ben kiadott ’The Pagan Winter’ demó óta az undeground színtér megkerülhetetlen tényezői. A Sear Bliss egyedisége és összetéveszthetetlen hangzásvilága kiemelkedik a kortárs black metal szcénából.

A Rivers Ablaze zenei koncepciója teljes mértékben Kertész Mártonhoz köthető. Az albumon több vendégzenész is közreműködött, akik közül a két legnagyobb név a Cradle Of Filth gitárosa, Marek „Ashok” Šmerda, és a Barabás Lőrinc Quartet, a Kodály Spicy Jazz, Patché és a Random Trip billentyűse, Cséry Zoltán. Rajtuk kívül még Knapp Oszkár (ex-Insane, Wrong Side Of The Wall, Grizzly) és Budai Béla (ex-Moby Dick, ex-Leander Rising, Wellhello, The Hellfreaks, The Southern Oracle) szerepelnek a ’Blood Canvas’-en. A végeredmény megszólalása Csobánczi Péter hangmérnök munkáját dicséri.

 

 

A kilenc igen váltakozó képet mutató dalt mesterien felépített kompozíciók jellemzik. A lemez bővelkedik extrém zenei megoldásokban, melyek bőven túlmutatnak a black- és a death metal műfaji korlátain. Az őrületes blastbeatek, az eltérően szokatlan tempóváltások, a töredezett dallamfolyamok, a bonyolult dalszerkezetek és az összetett ritmusképletek nem könnyítik meg a hallgatói befogadást, ezáltal sokkal nyitottabbnak és türelmesebbnek kell lennünk a ’Blood Canvas’ iránt. A lemez változatosságának gerincét Marci gyors riffelései, Meshuggah-szerű szaggatásai és melodikus gitárszólamai adják, amit András extrém vokalizálása még kifejezőbbé tesz. A meghívott vendégzenészek teljesítménye is megsüvegelendő, azáltal, hogy hozzá tudták tenni a saját egyéniségüket, még színesebb és élvezetesebb végeredményt kapunk. Marek „Ashok” Šmerda szólói a The Infinite Corridor számban az album csúcspontjai közé tartoznak, pazar gitárjátéka magas technikai képzettségről tanúskodik. Knapp Oszkár éneklésével nagyban hozzájárult az amúgy is zseniális Into Deepest Depth még tökéletesebbé tételéhez, orgánuma és énekstílusa eltérő András érces, dühös és agresszív hangjától, de ez a kettőség teszi igazán izgalmassá a dalt. A kimunkált basszusfutamok nagyon ülnek mind hangzásilag, mind a témákat illetően. Marci eredeti hangszere a gitár, de jól példázza tehetségét és sokoldalúságát, hogy a ’Blood Canvas’-en az ő basszusgitárjátéka hallható.

Muszáj kitérnem Nagy András énekteljesítményére, egészen elképesztő erővel és intenzitással prezentálja a dalokat. És itt említsük meg Scheer „Max Viktor nevét is, aki az énekfelvételeknél a produceri munkát végezte. Kertész Márton eredetileg élő dobhangzást szeretett volna a lemezhez, de sajnos a pandémia ezt meghiúsította, és nem volt, aki feljátssza a lemezt. Öröm az ürömben, hogy a következő lemezhez a duó már megtalálta a megfelelő ütőst, nem is akárkit, hazánk egyik legjobb dobosa fog beülni a bőrök mögé.

A lemezborító reménytelenséget tükröző, elvont és borús légköre hűen tükrözi a lemez hangulatát. A borító alapjául szolgáló festmény Kertész Márton nagyapja, Saly Németh László festőművész-grafikus alkotása. A Metal.hu kiadó jóvoltából február végétől fizikai formátumban is elérhető lesz az anyag, mely tavaly októberben a digitális platformokon szerzői kiadásban látott napvilágot. Egyelőre csak CD-n lesz kapható, de nagyon remélem, hogy ezt a remekművet előbb-utóbb hagyományos fekete lemezen is kiadják!

Összegzés:

A ’Blood Canvas’ egy nagyon erős bemutatkozó lemez, mely a tavalyi év egyik csúcsalkotása. Egy nemzetközi szinten is kiemelkedő, nagyon izgalmas és előremutató albumot eredményezett Kertész Márton és Nagy András kollaborációja. Fülembe cseng neves írónk, Krasznahorkai László Herscht 07769’ című könyvének online bemutatóján Johann Sebastian Bachhoz fűzött monológja: „Közel állni csak akkor fog hozzád Johann Sebastian Bach, ha egyszer csak tényleg szíven üt.” Én a ’Blood Canvas’-szel pont így vagyok.

Pontszám: 9

Megjelenés: 2020
Kiadó: szerzői kiadás / Metal.hu
Stílus: progresszív black/death metal
Származás: Magyarország

Zenészek:

Kertész Márton – gitár, basszusgitár
Nagy András – ének

Budai Béla – dobszólamokért felelős
Cséry Zoltán – billentyű
Knapp Oszkár – ének (4)
Marek „Ashok” Šmerda – gitárszóló (5)

Dallista:

  1. Rebirth
  2. Genuine Delusion
  3. A Dream Turned Black
  4. Into Deepest Depth
  5. The Infinite Corridor
  6. An Altered Vision
  7. Spiraling Descent
  8. Crystal Tower
  9. The Bleeding Ghost

Megosztás