Android

Az idei esztendőben jubilál az Android együttes, kerek 40 esztendeje alakult meg a cívisvárosi zenekar, mely ez idő alatt megalkotta az egyik legjelentősebb magyar progresszív rock lemezt, melyet most HD (High Definition) minőségben újravettek ’East Of Eden Revisited’ címmel.

A zenekar első koncertjét 1980-ban, Mikulás napján adta, s talán még a három alapító tag, Tőzsér JózsefMező Orbán és Dudás János sem gondolták, hogy ezekből az instrumentális szerzeményekből még 2020-ban is játszani fognak koncerteken. A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen (KLTE, jelenleg Debreceni Egyetem) alapított zenekarban még Székelyhidi László és Milesz Sándor zenélt. A korai időkben főleg instrumentális szerzeményeket játszottak, énekes 1981-ben került a csapatba Bodnár Attila személyében, aki később egészen más zenei vonalon vált ismertté, tagja volt a HitRock formációnak (mely annak idején csak Hit néven zenélt), majd a Modern Hungáriának.

Az együttes életében voltak hosszabb szünetek, de 2008 óta folyamatosan játszanak. Tőzsér József 1994-95-ben elkészített egy 50 perces szvitet, amely két régi szerzemény mellett (ApokrifXVI. század) új számokat is tartalmazott. Ezt a zenei anyagot Dudás Jánossal kiegészülve 1996-ban kiadták kazetta formájában ’Édentől keletre’ címmel. A teljes művet 2009-ben újrahangszerelték, s ’East Of Eden’ címmel megjelent CD formátumban az Android első hivatalos albuma. A megjelenést követő produktivitás napjainkig is megmaradt, hiszen kiadtak további két figyelemre méltó albumot. 2011-ben jelent megy az ’Éjféli bál’ című lemezük, melyet Mihail Bulgakov ’Mester és Margarita’ regénye inspirált. A lemezen neves vendégművészek is közreműködtek, többek között Túri LuiPásztor Anna és Kisfaludy Zsófia. Harmadik nagylemezük 2016-ban ’Embergép’ címmel jelent meg. A tavalyi év mérföldkőnek számít a hajdúságiaknál, az ’East Of Eden’ megjelenésének 10. évfordulója alkalmából a zenekar ismét újrahangszerelte a kompozíciókat, s High Definition minőségben újravették. A kiadást és a gyártást az Égerházy Attila által vezetett Gramy-H Kft. (Quality Vinyl Projects) szolgáltatta. Az albumot a Djabe basszusgitárosa, a nemzetközileg is elismert hangmérnök, Barabás Tamás keverte ki, világszínvonalú munkát végezve. Az új keverésből Égerházy Attila készített analóg mesterszalagot, s ezeknek a szalagoknak a felhasználásával vágták és préselték a lemezeket a hollandiai Record Industryben. A végeredmény egészen elképesztő lett, nemzetközi mércével is kiemelkedő hangzással bír az album. Vallom, hogy a Gramy-H Kft. Quality Vinyl Projects kiadványainak hangzása etalonnak számít, s büszkék lehetünk, hogy egy pici magyar lemezkiadó kiadványai hangzásminőségüket tekintve audiophile kategóriába sorolhatók, s felveszik az olyan nagy kiadókkal a versenyt, mint a Stockfish Records, Mobile Fidelity, ECM Records.

Az ’East Of Eden Revisited’ kétféle fizikai formátumban érhető el, a CD az összes eredeti kompozíciót tartalmazza, míg a vinyl kiadáson 5 szám kapott helyet. Ha valaki audió fájlban szeretné meghallgatni, arra is van lehetőség. High End minőségű, 24 bit 96 kHz felbontású trackeket lehet letölteni a GR1993 Records oldaláról. A megújulás a lemezborítót sem kerülhette el, ami igen találóra sikeredett, s szoros kapcsolatot mutat a lemez címével. A bibliai „East Of Eden” fogalma: az Úr Káint Nód földjére űzette, ami az Édentől keletre terült el. Míg az Éden a nyugalom, békesség, öröm kertje volt, addig Nód földje a számkivetettség, nyugtalanság, békétlenség helyét jelentette. A történelmünk is valahogy úgy alakult, hogy Magyarország is „Édentől keletre” volt/van, s ennek a modern megtestesülése a lemezborítón látható elhagyatott, lepusztult gyártelep. A lemezcím és a borító pesszimizmusa eléggé ellentmondásban áll a lemezen található anyaggal.

Az ’East Of Eden Revisited’ szvit – műfaját tekintve – instrumentális progresszív rock, mely felépítésében a klasszikus zenéhez áll közel. Akárcsak egy komolyzenei műben, itt is hosszabb lélegzetvételű kompozíciók vannak, melyek történeteket mesélnek el. Az Android zenei világa teljesen egyedi, olyan stílusok is megtalálhatók benne, mint a dzsessz, kortárs klasszikus zene, népzene, folk, new age, progresszív rock vagy az art rock. Az albumon lévő zenei anyagot Tözsér József jegyezte, míg a hangszerelés közös munka eredménye. Már a Prelude is előrevetíti, hogy itt bizony egy nagyobb lélegzetvételnyi mű következik. Van valami fennköltség, művészi tisztaság, ami a nyitányt jellemzi. Lágy harmóniák és finoman ívelt dallamok váltakozása harmóniát, lebegősséget kölcsönöz a darabnak. A lebegősség, könnyedség a Flying a Kite című számban még fokozottabb, kitágul a horizont, s eluralkodik a szabadságvágy. Dudás János pedig megtartja első matematika óráját. A változatos, színes gitártémák kellő alapot szolgáltatnak Tőzsér aláfestő, s hangulatábrázoló billentyű játékának. Az embernek szinte repülni támad kedve, legszívesebben felpattannék egy griffmadár hátára, s átszelném az óceánokat, csendben, sztoikus nyugalommal tekintenék le a Mount Everestről, megtalálva a belső békémet. A szabadság életérzését az East Of Eden borongóssága követi. A feszes ritmusszekció biztos támaszt ad Dudás néhol Pink Floyd-szerű pszichedelikus gitárjátékához. A sejtelmes témák felvetik, hogy vajon mi történik Káinnal, miután fellázadt az Úr ellen, s kiűzetett a Paradicsomból? Mi történik az emberrel Édentől keletre?

XVIth Century of Hungary az egyik csúcspontja a lemeznek. A XVI. század a magyar történelem egyik legválságosabb időszaka volt. A köz- és főnemesek közötti harcok, a gyenge királyi hatalom, fenyegető török veszély jellemezte a század első évtizedeit. 1526-ban vereséget szenvedtünk Mohácsnál, majd Buda eleste után három részre szakadt az ország. Zaklatott, válságos állapotban volt az ország, s ezt a zaklatott érzelmi állapotot Janó szaggatott, töredezett gitárja megfelelően érzékelteti a szám elejénél. A hangulati és ritmikai váltások végigkísérik a nótát, hol magyar népzenével, hol pedig a török népzenére jellemző eszközökkel érzékeltetik azt. A hosszú gitárdallamok, s Tőzsér váltakozó szőnyegezései epikussá teszik a darabot. Sejtelmes, lágy, állomszerű billentyűtéma vezeti fel a Mirror Image of a Dream számot. Nikolin Zoltán lágy, finom basszusfutamai szépen dörmögnek a háttérben, de a fő sodrást Tőzsér sokszínű játéka adja. Változatos és intenzív dallamképek uralják a darabot, melynek végére a fő dallammotívum visszatér. A Lost Love megidézi a ’70-es évek progresszív rockjának a hangulatát. Progresszív és hard rockos témák váltogatják egymást. A szólókkal teletűzdelt számot Mező Orbán technikás dobolása teszi még lüktetőbbé. Érzelmi töltetét tekintve az Apocrif tette rám a legnagyobb hatást. A monumentális szerzemény minden ízében hordozza azt az emóciót, ami jellemzi a kvintettet. Gyönyörű, nagy ívű szólók, mesterien felépített harmóniák pátosszá emelik a művet.

Az ’East Of Eden Revisited’ mestermű, minden progresszív rock rajongó polcán ott a helye. Minden tekintetben kifogástalan anyag, mely minden egyes hallgatással új dimenziókat tár fel. Az album egy sor erkölcsi és etikai kérdést is felvet. A debreceni alakulat 40 év elteltével is aktív, új instrumentális albumon dolgoznak, s készülnek a novemberi 40. jubileumi születésnapi koncertre.

Android:

Létmányi István – gitár
Nikolin Zoltán – basszus gitár
Dudás János – gitár
Mező Orbán – dob
Tőzsér József – billentyű

Prelude Flying a Kite East of Eden XVIth Century of Hungary Mirror Image of a Dream Lost Live Apocrif

Android

Megosztás