Jordan Rudess szólólemezeit sosem volt könnyű hallgatni, mert a Dream Theater varázslója virtuóz stílusából fakadóan sokat és intenzíven játszik, ritkán vannak szellősebb részek a muzsikájában. Szerzeményei többségében billentyűközpontúak, de volt már rá példa, hogy egy-egy dalban ének is helyet kapott, néha saját maga énekelt, de volt olyan is, hogy vendégénekessel dolgozott. Azonban a ’Permission To Fly’-ig kellett várni, hogy ez az arány megforduljon, és az ének, az énekes legyen a főszereplő. Jordan a vele készített interjúban mesélte, hogy új albumán meg akarta őrizni egyéni stílusjegyeit, de az volt a legfontosabb a számára, hogy ezúttal a dalai közérthetőek legyenek és az ének legyen az elsődleges. A billentyűs számára nem az volt nehéz, hogy ilyen dalokat komponáljon, hanem az, hogy megtalálja a megfelelő énekest, aki az elképzeléseit megvalósítja. Egy kis segítséggel bukkant Joe Payne nyomára, aki nem csupán megcsinálta azt, amit kértek tőle, de új dimenzióba is emelte a dalokat. Ennek a srácnak a nevét a jövőben még biztos, hogy hallani fogjuk!
A ’Permission To Fly’ zenei anyaga egyértelműen a ’Wired From Madness’ folytatása. Benne van minden őrült dolog, ami JR nevéhez köthető: a virtuóz zongora-, orgona-, szintetizátorjáték, a villámgyors szólók. Ha csak ezeket az elemeket használta volna, egy veretes instrumentális anyag készülhetett volna, de a koncepció ezúttal más volt. A The Final Threshold mindössze 1,5 perces instrumentális bevezetője után megérkezünk ebbe az új világba. Joe Payne hangja megfogott, az első megszólalástól kezdve már csakis rá tudtam figyelni. Az énekdallamot nagyszerűen vezeti és a hozzá kapcsolódó vokálokat is maga készítette, igazi főszereplővé vált. Jól szemlélteti ezt az Into The Lair és az előzetesként megjelent Embers, a Shadow Of The Moon vagy a Footstep In The Snow. Jordan új koncepciója ennek köszönhetően teljesen fogyasztható, bárki számára kellemes élményt nyújthat.
A billentyűs másik arca, a komplexitás és a virtuozitás is helyet kapott az anyagon, de csak három szerzemény erejéig. Ezekben a Dream Theatert idéző rengeteg váltás található, több a hangszeres rész és szóló. A Haunted Reverie és a The Alchemist mellett a metálos világot megidéző fajsúlyos tétel az Eternal lett. Ezekben is van ének, de itt már jól érezhető módon Jordan egyéni stílusjegyei dominálnak, legyen az virtuóz zongorajáték, több billentyűs hangszínt felvonultató nóta. Ezzel a tudatos lépéssel érte azt el, hogy a ’Permission To Fly’ megmutassa az új oldalát, de ugyanakkor a korábbi szólólemezeinek sorába is passzoljon. A korong igazi meglepetése azonban a lemezt záró Dreamer lett. Ez egy instrumentális tétel, amelyben Jordan egy egyszeri, melankolikus hangulatot közvetít felénk a vonós hangszínek kombinálásával. A komoly- és filmzenei hatások itt tökéletesen működnek, a dal tényleg nyugalmi állapotba hozza a hallgatót, lezárva ezt a sokrétű, izgalmas anyagot.
Összegzés:
Jordan Rudess egy olyan lemezt készített, amin a dalok nagy része bárki számára érthető és könnyen befogadható, hála a kiváló énekesnek, Joe Payne-nek, de nem hiányoznak belőle a korábban megszokott egyéni stílusjegyek sem.
Pontszám: 8,5
Megjelenés: 2024
Kiadó: Inside Out Music
Stílus: progresszív rock
Származás: nemzetközi
Hivatalos hazai forgalmazónál kapható fizikai formátumok: CD és vinyl.
Zenészek:
Jordan Rudess – billentyűs hangszerek, zongora, gitár
Joe Payne – ének, vokál
Darby Todd – dob
Steve Dadaian – gitár
Bastian Martinez – szólógitár (2,5)
Ariana Rudess – dalszövegek
Dalcímek:
01. The Final Threshold
02. Into The Lair
03. Haunted Reverie
04. The Alchemist
05. Embers
06. Shadow Of The Moon
07. Eternal
08. Footstep In The Snow
09. Dreamer
Legutóbbi hozzászólások