James LoMenzo személyében újabb rockzenész akadt ki Daniel Ek nyilatkozatán, aki azt üzente a zenészeknek néhány napja, ha több lemezt csinálnak, több pénzük lesz a streamingből.
Nem csitulnak az indulatok a Spotify főnökének múltkori nyilatkozata óta. Daniel Ek szerint a zenészeknek nem sírniuk kellene, hanem többet dolgozni, sűrűbben készíteni albumokat.
James LoMenzo, a Megadeth (valamint egy sor másik banda és projekt) egykori basszusgitárosa markáns véleménye így hangzik az ügyről: „Először is, menjen a p.csába! Csak egyszer kerüljön egy légtérbe valamelyikünkkel, nem lesz boldog, az biztos! Ennek a fazonnak sitten a helye a hírhedt Ponzi-csalóval, Bernard Madoff-fal együtt! Ellopja a gatyánkat is, és nincs belőle kiút. Megértem, hogy mindenki élvezi ezt a letöltősdit (én is), minden zene egy helyen van, de ez azt jelenti, hogy eldobhatóvá vált a zene. Ezzel az erővel a végsőkig itt ülhetnénk, és folyamatosan zenét alkotnánk. Ez már sajnos lelkiismereti kérdés, sajnos a zene manapság a pillanatnak készül. Én úgy nőttem fel, hogy elkészült egy album és az egy életre szólt. Ezzel a letöltéses modellel átvágják az embereket, a zenét többé nem tekintik művészetnek. Sajnos itt tartunk… Lázadhatunk ellene, de a kapzsisággal szemben nehéz.”
“Ennek a fazonnak sitten a helye a hírhedt Ponzi-csalóval, Bernard Madoff-fal együtt! Ellopja a gatyánkat is, és nincs belőle kiút.”
Régen mennyivel volt másabb a helyzet, amikor a kiadók csinálták ugyanezt? Nem teljesen értem most ezt a hisztit -részben persze érthető-, de új világ van és a zenészeknek is bele kell törődni, hogy nem tudnak már milliós lemezeladási számokat produkálni. Nekik is változtatni kell.
Goo Goo Dolls:
Ebben teljesen igazad van, viszont a Spotify nevetségesen alacsony összegeket juttat az előadóknak egy-egy streamelés után.
Nem teljesen ismerem a Spoty működését a zenészi oldalról, de úgy gondolom, hogy senkinek sem tartanak pisztolyt a fejéhez, hogy márpedig neked mindenképp szerződni kell velük. Aki kevesli a kapott zsét, szvsz mondhat nemet rá és leléphet. Még most is van olyan előadó, akit pl abszolút nem látok egyik streamingen sem.
Továbbmegyek, ha én jelentkezek egy állásra és keveslem a fizetést, egyszerűen beintek nekik és megyek máshova. De, perszer lehet, hogy nekem könnyű a felhasználói oldalról okoskodnom, de akkor se teljesen százas ez a story nekem. 10 éve mindenki azon agyalt, hogy az mp3 öli meg a zenét, nem vesz senki zenét, erre most itt egy köztes opció, aminek meg lehetne örülni mindkét oldalról…
Én azt figyeltem meg, hogy a streaming megjelenésével és az első sokk megélése után az előadók sokkal aktívabbak lettek. Több zenét szereznek, régi előadók is újra lemezeket készítenek. Lásd Deep Purple, vagy a Priest-ből kihajított K.K. Downing-ot, aki remek befektetéseinek hála élhetné egy befutott golfpálya-tulajdonos vidám életét, ennek ellenére újra zenél! Az ő példájából kiindulva, nem feltétlenül a pénz a motiváló erő a streaming-ben.
Még így is a “streaming” a kisebbik rossz, akárhogy nézzük, kb egy mentőövként jelent meg, hogy azért mégiscsak adjanak valamit az emberek a zenéért. Anno az iTunes belőtte a dal árát 1 dolcsira, a Streaming meg kitalálta, hogy hmm, ha egy dollárért tied a zene, mennyiért lehetne hallgatásonként bérelni azt és bumm itt tartunk.
Szar a pénz, amit a zenészek kapnak belőle, egyértelműen – de ez részben azért is van mert még annak a pár centnek a is a fele (vagy több) a kiadóhoz meg.
De valóban pozitív hatással is hat a piacra, ha jól bánnak vele a zenészek övék a platform, kvázi pár centért kiadhatnak régi live felvételeket, amikre nem lenne pénz hanghordozósként. A régi “underground” lemezeket, amiket sehol nem lehet kapni, ugyanúgy feldobhatják és akkor nem kell no-name lemez-boltokat vagy orosz torrent-oldalakat keresni, hogy meghallgathassak egy-két dalt. Nem keresnek vele sokat, de többet mint a nagy kalózkodások idején.
Plusz a feltörekvő bandák ha jól forgatják lapjaikat, rákerülhetnek egy népszerű listára és pár-ezer hallgatóból simán lehet pár-százezer, ami újfent nem a pénzről szól, hanem inkább az “ingyen” marketing lehetőségről.
En peldaul soha se stream-eltem, nem latom ertelmet, hogy fizessek valamiert amim nem lesz meg fizikailag. Az en zenem itt all a polcokon, sok cd-t veszek a mai napig, epp 5 darab erkezett ma. Nem mondom, hogy regebben nem toltottem le zenet, ma is letoltok ezt azt de azutan megveszem. Attol fuggetlenul ez a balfasz Daniel bekaphatja, en a cd-k, lemezek vasarolasnal voksolok, ez a zenesz munkaja, nem szep dolog ellopni toluk.