Igazi nagy név hagyott itt minket, ezúttal a pult túloldaláról. Martin Birch producer nevéhez nem kisebb zenekarok legendás lemezei fűződnek, mint a Deep Purple, a Whitesnake vagy az Iron Maiden.
Sajnálatosan korán, 71 éves korában hunyt el Martin Birch. A rockvilág egy igazi ikont veszített ezzel el, akinek bár kevés ember számára volt azonnal ismerős a neve, mégis a legnagyobbakkal dolgozott együtt, a lista egészen szédítő. Számos Deep Purple-lemez elkészítése fűződik a nevéhez, és sok olyan anyagnak is a producere volt, amely személyi okokból kapcsolódik a zenekarhoz, így az impozáns listáján szerepel öt Rainbow- lemez és kilenc Whitesnake-felvétel is. Ugyanígy az ő nevéhez fűződik két Black Sabbath-album, valamint Fleetwood Mac– és Blue Öyster Cult-felvételek is.
És ha ez még nem lenne elég, az 1981 és 1992 közötti Iron Maiden-lemezek is az ő nevéhez kötődnek, úgyhogy nyugodtan kijelenthető, hogy neki is masszív szerepe volt abban, hogy a földkerekség egyik legnagyobb bandájává nőhette ki magát a brit csapat. De csak hogy ne maradjon említés nélkül, Jon Lord– és Gary Moore-anyagokon is dolgozott, mint producer és/vagy hangmérnök. Ennek megfelelően szinte a teljes rock és metál színtér gyászolja Birch távozását:
David Coverdale: „Nagyon nehéz szívvel fogadtam régi jó barátom, Martin Birch halálát. Óriási szerepe volt az életemben, mindig a segítségemre volt az első találkozásunk pillanatától egészen a ’Slide It In’-ig. Imádkozom a családjáért, barátaiért és rajongóiért.”
Geezer Butler: „Sajnálattal értesültem Martin haláláról. Briliáns producer volt, a ’Heaven And Hell’-en és a ’Mob Rules’-on is volt szerencsénk vele dolgozni. Részvétem Verának és a családnak.”
Birchnek szokása volt egy zenekarral huzamosabb ideig együtt dolgozni: „Egészen biztos vagyok benne, hogy egy bandából csak úgy tudod kihozni a legtöbbet, ha nagyon jól ismered őket. Azok a producerek, akik folyamatosan egyik bandáról nyergelnek át a másikra, arra vannak ítélve, hogy felszínes legyen a munkájuk. A végeredmény attól még lehet fantasztikus, de később rájössz, hogy a zenekar nem mutatta meg teljesen minden színét és velejét, és a lemez presztízse idővel csak lefelé megy.” – nyilatkozta egyszer a munkamódszeréről.
Hűen ehhez a gondolkodásmódhoz, egymás után kilenc Iron Maiden-lemezen producerkedett, köztük Bruce Dickinson debütlemezén, a ’The Number Of The Beast’-en is. Erről így nyilatkozott: „Amikor Bruce bejött a képbe, a lehetőségek nagyon széles skálája nyílt meg. Egyszerűen nem éreztem azt, hogy Paul Di’Anno képes lett volna arra, hogy olyan színvonalon mozogjon együtt a zenével, ahogy azt Steve Harris ötletei megkívánták. Emlékszem, mondtam nekik, amikor a lemez elkészült: Ez egy óriási lemez lesz, fiúk. Meg fogja változtatni a karriereteket. Minden varázslatos összetevő benne volt: az érzés, az energia, az ötletek, a kivitelezés. Azt hiszem, azt a választ kaptam: ó…tényleg?”
A saját szakmájához így állt hozzá: „Nem tartom magam szupertechnikusnak. Amit csinálok, az számomra elég egyszerű, viszont az, hogy közelről ismerem a bandákat, akikkel dolgozom, segít abban, hogy azonnal tudjam, mit szeretnének hallani a lemezen, vagy akár azt, hogy mire képesek. Még akkor is, ha ők maguk ezt nem is tudják… vagy lehet, hogy csak azért szeretnek ennyire, mert rendes pasasnak tartanak.”
Nyugodjon békében!
Nyugodjon békében
R.I.P.
Nagyon sajnálom és azt is, hogy halálával az a titok is sírba száll, hogy őszintén mit gondolt a késői Iron Maiden lemezek művészi színvonaláról, valamint azok hangzásáról…
Mindig vártam Tőle egy interjút amiben ez is téma lett volna…