Hát ez is megtörtént: Wolf Hoffmann egyedül maradt a zenekarában, ráadásul amerogermán bandává vált az eredetileg németként indult együttes, hiszen jelenleg 3 német és 3 amerikai tagja van. Persze az „első lemez, amit a hattagúvá bővült Accept készített” szimpla marketingduma, hiszen mindannyian tudjuk, hogy Wolf mindig is egyedül vette fel a gitársávokat a stúdióban, a többiek csak a koncertre kellenek neki. Az viszont valóban szomorú tény, hogy a csapat történetének legelső olyan lemeze lesz ez, amelyen Peter Baltes nem játszik.
Wolf viszont töretlenül írja a jobbnál jobb számait, és az irtózatosan zseniális szólóit. A szerkesztőségben egymás közt beszélgetve jegyeztem meg, hogy Wolf az isten, ez axióma. Hát igen, ilyet épeszű ember nem csinál, amit ő a Symphony Of Painben, hogy Beethoven Örömódáját dúrból átírja mollba és a végén meg nemes egyszerűséggel lezárja a Sors szimfónia nyitányával. „Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik.” – mondja a költő. Vagy ahogy a bennem élő egyszeri rocker eltátja a száját: „Besza-behu!” Kész vagyok! Ilyenre csak egy isten képes. Egy olyan isten, aki már ’85-ben is a Für Elise-zel fektette két vállra az ütemre bólogató metálhadat.
A gitáros mindig is szerette a teátrális megoldásokat, az első háromnegyed perc a Metal Hearthoz hasonlóan inkább a lemez nyitánya, mint a Zombie Apocalypse-é, de utána felpörög a nóta. Egy Fast As A Shark-szerű sikoly, és utána a Restless And Wildot megszégyenítő riffek, Breakert idéző kiállások, ez bizony ugyanaz a lendület, mint negyven évvel ezelőtt. Újdonság viszont ez a Wolf által bemondott sejtelmes próza, mely később több dalban is visszatér. A Too Mean To Die riffje kísértetiesen emlékeztet a Breakerre, ez az a lendület, amit lehetetlen elpusztítani, amit utolsó leheletükig nyomni fognak, ahogy a dal címe is sugallja. Sablonos, de hatásos, faék egyszerűséggel visz előre, erre lehet igazán rázni a rőzsét. A ’80-as évek lendülete 21. századi tálalással, hála Andy Sneap producer ügyes kezeinek, aki a ‘Blood Of The Nations’ óta ügyel arra, hogy a germán metál egyik élcsapata úgy szólaljon meg a 2000-es években, ahogy megérdemli.
Az Overnight Sensation nyitó riffjeinél hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy ez most a Scorpions előtti tisztelgés, vagy a Judas Priest Devil’s Childjának koppintása. Esetleg a Chain Reaction az irány, amit a szintén amerikai énekessel, David Reece-szel próbáltak az ‘Eat The Heat’ lemezen, de belebuktak. A No Ones Masternél visszatér a kezdeti lendület, de a dallamvilág már inkább az újkori Acceptre emlékeztet, a Dying Breed – Die By The Sword vonalon halad, bár nem használja ki Tornillo hangi adottságait, aki már kisikoltozta magát az első két nótában. „I am no one’s master, no one’s slave” [Nem vagyok se parancsolója, se szolgája senkinek] – énekli. A gitárszóló pedig bizonyítja, hogy Wolf Hoffmann sem az! Ő egy igazi individuum.
A Sucks To Be You talán a leghaloványabb pillanata az albumnak, de headbangelni erre is lehet a középső ujj felmutatásával egyetemben, és a szóló miatt egyébként se pörgetem át. És visszatérnek Tornillo magasai is, amik aztán a Symphony Of Painben sem maradnak el. A How Do We Sleep nyitó dobképlete minden, csak nem acceptes, viszont pont ettől hatásos, a csordakórus a refrénben, és a refrén végi kiállások viszont pont olyanok, mint a korai ‘Breaker’-időkben. Nyoma sincs a ‘Death Row’-n vagy a ‘The Rise Of Chaos’-on feltűnt thrash hatásoknak. Ez színtiszta germán heavy metal, ahogy csak az Accept tudja játszani. A Not My Problem egy vad rock and roll, mint az AC/DC Beating Around The Bush nótája, vagy a P.Box Valami rock and rollja, csak acceptesen, két gitárral, két lábdobbal, ellenállhatatlanul.
Két pihenő van a lemezen, az egyik az általam már rongyosra hallgatott The Undertaker, mely kb. annyira lóg ki a többi nóta közül, mint az annak idején dzsessz-rockosra vett Teach Us To Survive a ‘Metal Heart’ környezetéből. Martin Motnik dübörgő basszusai (őt talán hagyta játszani Wolf) határozzák meg a középtempós, Balls To The Wall mintára együtt éneklős nótát, melyre torzítatlanul építkeznek Wolf harmóniái, mígnem a refrénnél csutkára az erősítőt, elő a csordavokált és máris kész az újkori Accept leendő koncertfavoritja. Kicsit a Heaven Is Hellre emlékeztet, de sokkal extrémebb. A másik a The Best Is Yet To Come, a remény himnusza, ami lazán indul, mint a Winter Dreams ’83-ban, de a refrénnél odacsapnak, és lesz belőle egy power ballada. A két ellentétes pólus kombinációja adja a dal vonzását. Akár Scorpions-balladának is elmenne egy kicsit lájtosabb hangszereléssel és persze Klaus Meine kevésbé recsegős hangján.
A lemez csúcspontja számomra a koolaides gitárral nyitó Symphony Of Pain, ami a kevésbé izgalmas énektémáért bőségesen kárpótol azzal a megveszekedett gitárszólóval, amiről már fentebb szóltam. Lehet, hogy Wolf Hoffmann nem a világ legtechnikásabb gitárosa, nem egy Steve Vai vagy egy Yngwie Malmsteen, de nagyon kevesen tudnak olyan „dalban dal” típusú gitárszólókat felépíteni, mint ő. A klasszikus zenét felhasználva meg csak Ritchie Blackmore-tól hallottunk ilyet, de Wolf még rajta is túltesz ebben, számtalan ötlete van a komolyzene és a heavy metal megoldások olyan kombinációjára, hogy az ember azt veszi észre, hogy vele dúdolja a szólót és közben képtelen letenni a léggitárt.
Samson And Delilah története pedig megint jó példa arra, milyen kretivitással tudja Wolf a metálriffeket a keleties dallamokkal kombinálni, miközben a nóta csúcspontján még Dvořák Újvilág szimfóniája IV. tételének közkedvelt témáját is beleszövi a dalba. Ez a dal egy kicsit átmenet a klasszikusokat feldolgozó szólólemeze és az Accept muzsikája között, melyben csak ritkán jutott szerep instrumentálisoknak (Just Be My Own, Drifting Apart, Pomp And Circumstance), de azok annál emlékezetesebbek.
Egyszer már volt két amerikai az öttagú Acceptben, most hárman vannak a hattagúvá duzzadt felállásban. Akkor zsákutcának bizonyult a dolog, mert megpróbáltak elamerikaiasodni, most egyértelműen nem engedtek a teuton önérzetből, úgyhogy közel sem úgy fest ez a lemez, mintha a hattyúdala lenne a német csapatnak. Wolf egyedül maradva bizonyította, hogy kezdettől fogva ő volt a zenekar szellemi atyja. A volt énekes bandája, az U.D.O. feladta a leckét nekik a 2018-as ‘Steelfactory’-vel, mely egyértelmű visszafordulás volt a ’80-as évek világához. Wolf most olyan frappáns választ adott, mely egyszerre nosztalgikus és 21. századi is. A 45 éves banda éppen 40 éve, a ‘Breaker’ lemezzel lépett erre az útra, és láthatóan nem akarnak félreállni.
Összegzés:
Hol van már Udo Dirkschneider, hol van Herman Frank vagy Stefan Kaufmann, oda Peter Baltes is, de Wolf Hoffmann ugyanolyan jó zenét nyom, mint 40 évvel ezelőtt. Ő maga a húristen. A ‘Too Mean To Die’ ugyanúgy odatehető az 1985-ös ‘Metal Heart’, mint az újrakezdést jelentő ‘Blood Of The Nations’ mellé.
Pontszám: 9
Megjelenés: 2021
Kiadó: Nuclear Blast
Stílus: heavy metal
Származás: Németország
Zenészek:
Wolf Hoffmann – gitár, vokál
Mark Tornillo – ének
Uwe Lulis – gitár, vokál
Philip Shouse – gitár, vokál
Martin Motnik – basszusgitár, vokál
Christopher Williams – dob
Dalcímek:
- Zombie Apocalypse
- Too Mean To Die
- Overnight Sensation
- No Ones Master
- The Undertaker
- Sucks To Be You
- Symphony Of Pain
- The Best Is Yet To Come
- How Do We Sleep
- Not My Problem
- Samson And Delilah
Én csak a klippeket hallgattam meg, de nekem nem ilyen jó a véleményem az alapján. Tisztára olyan mintha ugyanazt a bőrt akarná lehúzni ezredeik alkalommal is a dobszerkoról.
Én is csak a három klippes számot ismerem. Azok nagyon sablonosak. Nem is tetszett igazából. Ma hallgattam a Blind Raget. Nem férne föl rá egyik sem. Az az újkori Accept talán legjobb albuma. Persze azért kap egy eséjt ez is.
Ízléseken nem veszünk össze, de szerintem meg a The Undertaker az újkori Accept egyik legjobb nótája. Elsőre persze furcsa volt, de miután túl vagyok az első 10 meghallgatáson, egyszerűen nem tudok lekattanni róla.
Ez jópofa.. Mint mikor megkérdezte tőlem egy okoska Bakuban, hogy melyik a szebb Azerbajdzsán vagy Budapest? Az előbbi az ország, míg az utóbbi egy város így meglehetősen fars az összevetés habár nem lehetetlen.. Remélem fogtátok.
Ja jól van itt az ellenvélemény a sablonos 3 klipre vonatkozott és nem a legjobb albumra. Legalábbis remélem..:)
Én csak arra reagáltam, hogy “Nem férne föl rá egyik sem.”. Bármelyikre fölférne az a dal. Vágod?
Úgy meg nem mondok véleményt komplett albumról, hogy csak 3 számot hallottam róla. Remélem, ezt is vágod!
Vágom. A dalt meghallgattam kétszer is nekem kimondattan unalmas vagy inkább a langyos jelzővel illetném. Na kíváncsi vagyok mi lesz az általáns vélemény.
Mint mondtam, ízlések és pofonok… ezen kár összeveszni. Ahogy néztem a nemzetközi szaksajtót, ott is elég nagy volt a szórás 70%-tól 95%-ig. Nem esküszöm meg rá, de lehet, hogy volt 100% is köztük. Én legalább tiszta lelkiismerettel elmondhatom, hogy meghallgattam a teljes lemezt vagy tízszer és úgy írtam véleményt. Nem mondom, hogy a szavam szentírás, vitatkozni lehet vele, de a vitának is úgy van értelme, ha ti is meghallgattátok legalább – na jó, legyen feleannyi!
Nem volt célom a veszekedés. Sosem az. Egyszerűen leírtam az első benyomásom a három klipes számról. Térjünk vissza rá, hallottam az egész albumot.
Nekem sem célom. Hárman szóltunk hozzá és abból is csak egy hallgatta végig az albumot. Ez így eddig mindennek az alja hiába is a 10 hozzászólás.
3x végig hallgattam az új albumot ,elsőre a felétől bele untam … még kétszer neki ültem ,nekem fáradt néhol unalmas már sajnos … a 3 gitárt meg végkép nem értem .
A lemezen sokkal több gitár sáv van mint három, amit nyilvánvalóan Wolf játszott fel. Nincs ezzel baj, ez minden bandánál így van, mindig egy ember tolja fel az alapot és a díszítéseket ki-ki hozzá teszi. A három gitárnak élőben lesz/van jelentősége (remélhetőleg lesz ilyen még valaha… 🙁 ), mert akkor minden díszítést el tudnak játszani és sokkal közelebb lesz a lemez verzióhoz az élő hangzás.
Én nem hallgattam meg a lemezt, de szerintem is teljesen felesleges az Accepnek három gitár. Az eddigi lemezeik nem egy bonyolúlt alkotások zeneileg szerintem a Manowar alatt vannak jócskán akiknek egy gitár is elég.
“A három gitárnak élőben lesz/van jelentősége”
Feltéve hogy a keverős nem totál botfülű… 🙂 (Lásd Maiden 2000 Kisstadion… A végén már Janick mutogatott Andrianre, hogy ő szólózik, őt told följebb…
Ügyes provokáció az utolsó mondat, egy öreg bádogostól!
??
Amatőr gitárosként, annak fényében mondom, hogy mind a Manowar mind az Accept is a kedvenceim között vannak, hogy Wolf több szinttel jár a mindenkori Manowar gitárosok felett (mindenkit ideértve, még Ross the Boss-t is). Ha ezt nem vetted eddig észre, akkor valóban kiöregedtél :).
Ettől, még abban igazad van – és egyet is értünk benne -, hogy felesleges a három gitár (szerintem a Maidennél is). Blackmore is megoldott mindent egyedül, de amíg Wolf szerint ez jó, addig ez így marad…
A Dance of Death dalban hallom igazából egyedül a három gitárost, ott vszont nagyon üt a szólóban. Én csak azért támogatom, mert így a zeneszerző is több, több ötlettel.
Olyan hülyék vagytok, hogy most már állandóan a nevemmel fogtok cikizni ha valami rosszat mondok.