Ritchie Blackmore jó szokásához híven ismét felfedezett egy ismeretlen énekest, Ronnie Romerót. Hiszen ki a fene hallott Ronnie James Dióról 1975 előtt, vagy Graham Bonnetről, Joe Lynn Turnerről, Doogie White-ról, mielőtt a Rainbow énekesei lettek. De ide sorolhatnám akár a Deep Purple-ben Ian Gillant váltó David Coverdale-t is. Szóval Ritchie-nek jó érzéke van ahhoz, hogy meghallja a „hangot”, és a vele készített lemezek iszonyú magasságokba röpítették ezeket a tehetséges énekeseket. Most azonban Ritchie elfelejtett lemezt írni Romerónak! Azóta repked egyik zenekarból a másikba, próbál kezdeni valamit a hírnevével, de talán most eljött az ő ideje. Adrian Vandenberg megírta neki a hőn áhított „Rainbow-lemezt”.
Én már akkor imádtam Vandenberget – a nyolcvanas évek első felében –, amikor David Coverdale még nem is hallott róla. A Michael Schenker Group előzenekaraként turnézva tett szert népszerűségre Japánban, tanult is a „Mestertől”, olyan dallamosak a szólói néha, hogy szinte fütyülni lehet, majd „elengedi a kezét” és fog hirtelen 24 hangot két másodperc alatt. Eszméletlen technikás a pasas! Micsoda pech, hogy mindössze egy Whitesnake-lemezen játszhatott igazából! (Az ‘1987’ felvételeiről pont lemaradt, ott csak egy szólót vettek fel vele utólag a Here I Go Againhez, aztán meg izgalmában, hogy ilyen nagynevű csapatba került be, „túlgyakorolta” magát és ínhüvelygyulladás miatt nem tudta feljátszani a ‘Slip Of The Tongue’ lemezt, amit egyébként ő írt teljes egészében.)
Adrian 1994-ben csinált egy blues-rock lemezt Manic Eden néven azokkal az arcokkal (Rudy Sarzo, Tommy Aldridge), akikkel nem játszhatott egy lemezen ’89-ben, csak Covi helyett Ron Young énekével. Miután az is megbukott, majd a Coverdale szólólemeznek indult ‘Restless Heart’ sem lett sikeres, visszavonult és Wolf Hoffmannhoz hasonlóan más művészeti ágban kamatoztatta tehetségét. Festőművész lett. Tényleg, az összes Vandenberg-album borítóját is ő festette, a sivatagi országút fölött elhúzó cápákkal vagy a maja piramisok alól előtörő aligátorral, és persze, hogy a Vandenberg logót is ő tervezte! Pár éve visszatért a Vandenberg’s Moonkings élén, ismét a blues-rock volt a csapásirány, de nem ez áll neki igazán jól, hanem a hard rock muzsika. Ráadásul a blues-rockban pláne bűncselekménynek számítanak a rádióbarát négysoros szólók. Én így utólag inkább úgy fogom fel, hogy visszaszoktatás volt ez a részéről. Önmaga visszaszoktatása a színpadhoz.
Az új dalokat meghallgatva első gondolata talán mindenkinek az volt, hogy akkor most jön egy Whitesnake-klón lemez. „Adrian Vandensnake… Whitenberg…” – ahogy BZ írta egyik kommentjében. Nos, nekem meg elsőre Blackmore riffjei ugrottak be. Talán azért kígyózik az ember gondolata másfelé, mert nem annyira meghatározó a billentyű, mint a Rainbow-ban, inkább csak a szőnyegezés megy, mint a Shadows Of The Night refrénjében is. Ebben valóban jobban hasonlít a Whitesnake-re. Meg a lemez vége felé Adrian el is felejtkezik magáról és öntudatlanul átmegy Fehérkígyóba. De onnan is csak a legjobbat! A Shitstormról leginkább a Fool For Your Loving ugrik be, ami azért követendő példának nem rossz. És ha már oda tévedt, ott is maradt, a következő Light Up The Sky is erős hasonlóságot mutat holmi Éjszaka Gyermekeivel (Children Of The Night).
Ronnie Romero több dalban is megpróbál Coverdale-kedni, ami valóban egyfajta tudathasadásos állapotot eredményez, amikor mindezt Rainbow-riffekre teszi, de végül is volt közös nevezője a Blackmore-Coverdale vonalnak is, úgy hívták, hogy ‘Burn’. Meg ‘Stormbringer’. És az Adrian által jól megkomponált refrénekben aztán úgyis helyreáll a rend. Mert Axel Rudi Pellhez hasonlóan Adrian Vandenberg is egyedül írja – szövegestül – a dalokat. De végül is mindegy, hogy kinek mi ugrik be róluk, ha a végkövetkeztetés az, hogy jó.
Ha viszont meghallgatjuk a lemez harmadik dalát, a Hell And High Watert, ahol a billentyűs hangszer is fajsúlyosabbá válik, mindjárt egyértelműbb lesz a kép. Alkottam is egy találós kérdést Blackmore-rajongó Bigfoot barátunknak: „Melyik Rainbow-dal kezdődik délben?” Kb. 10 másodperc múlva köpte is a választ Messengeren: „High noon oh I’d sell my soul for water.” Hát igen, aki tud, az tud! Szinte ráénekelném a nyitó riffre a Stargazer kezdő sorait! Később, a – végre – elnyújtott szólórésznél meg inkább az Eyes Of Fire sejlik fel bennem, a JLT-éra egyik legjobb száma, de a Gates Of Babylon is benne van Ronnie hajlításaiban. A közel ötperces játékidő végre hagy időt a kibontakozásra, két részletben közel két percen át a szólógitáré a főszerep, és ennek a dalnak már egyetlen porcikáját sem lehet „levájtsznékezni”. A záró Skyfall úgy indul, mintha a Manic Eden lemezről maradt volna le, de aztán bekeményít, a gitárjátéka a JLT-éra egy másik gyöngyszemére, a Deep Rainbow The Cut Runs Deep című dalára hajaz. Persze ezt is átgyúrta Vandenberg a saját képére, és az öt és félperces játékidő lehetőséget ad végre nemcsak a szólózásra, de a ritmusváltásokkal való játszadozásra is.
A harmadik dal, amiben kedvére kiszólózza magát Adrian, a Ride Like The Wind. Az ilyen – staccato és legato triolák váltogatásával teletűzdelt – szólók miatt szerettem bele annak idején, most is többet vártam ezekből, de a „rádióbarát méret” mániája miatt a legtöbb dal négy perc alatti, amibe nem fér bele egy olyan kibontott szóló, mint amilyen annak idején a Waiting For The Nightban vagy a Fighting Against The Worldben volt. Ebben viszont végre hallok egy olyan szólót, mint annak idején pl. a This Is Warban! Viszont a Shout az egyetlen, ami igazából a régi Vandenbergre emlékeztet az új dalok közül, mondjuk a Wait ugrik be a stílus alapján, csak itt most gyorsabb az egésznek az üteme.
A Let It Rain ugyan lehetne amolyan bugyilecsúsztatós ballada, mint a The Deeper The Love, ha lágyabban vezetnék elő, a dallamvilága, lüktetése némileg emlékeztet is rá, de a Vandenberg nem ilyen banda. Odateszik magukat keményen, és így egész más karaktere lesz a dalnak. Ha már ballada kell, ott a saját magáról elnevezett csapat eddigi legnagyobb slágere: A nosztalgiafaktort maradéktalanul kimaxolják az 1982-es Vandenberg-ballada, a Burning Heart 2020-as változatával. Sok minden változott 1982 óta, az az üveghangokkal tűzdelt akusztikus gitár intró nem. Zseniális ma is!
Összegzés:
Adrian Vandenberg megírta Ronnie Romerónak azt a Rainbow-lemezt, amit Ritchie Blackmore elfelejtett. Jó, talán hívhatjuk White Rainbow-nak, mert megkörnyékezte a kígyó, mint Évát a Paradicsomban! Ha egy kicsit jobban elengedte volna magát szólók terén, akkor nem sajnáltam volna tőle még a 10 pontot sem! 35 évet vártam egy új Vandenberg-lemezre. Megérte!
Pontszám: 9,5
Megjelenés: 2020
Kiadó: Mascot Label Group
Weblap: vandenbergband.com
Stílus: Hard rock
Származás: Hollandia
Zenészek:
Adrian Vandenberg – gitár, billentyűs hangszerek, vokál
Ronnie Romero – ének
Randy van der Elsen – basszusgitár
Koen Herfst – dobok
Közreműködtek:
Rudy Sarzo – basszusgitár
Brian Tichy – dob
Sem Christoffel – basszusgitár
Mart Nijen Es – dob
Dalcímek:
- Shadows Of The Night
- Freight Train
- Hell And High Water
- Let It Rain
- Ride Like The Wind
- Shout
- Shitstorm
- Light Up The Sky
- Burning Heart – 2020
- Skyfall
Nagyon nagyon jó lemez!!!
Hivhatnánk Gottsnake Deeprain-nek, nem is sikerült rosszra, de szerintem majdnem annyi lett benne az idézés mint Schmitt Pali doktori disszertációjában….