A ’By Royal Decree’ megjelenése után hozott gyümölcsöt az a hatalmas munka, amelyet Roine Stolt az utóbbi években végzett. Az Inside Out Music 2022 májusában kezdte meg a korai Flower Kings-albumok újrakiadását, amelyeket nem egyszerűen csak újból legyártottak, hanem kaptak egy remastert (és részben újra is keverték ezeket). A kilencvenes, majd a kétezres évek egykori hangtechnikájával felvett lemezeket így modernizálva, gyönyörű digipakes CD-n, fekete és színes vinyl lemezeken is be lehet most már szerezni. Eddig a ’Back In The World Of Adventures’-től a ’Sum Of No Evil’-ig tartó korszak lemezei, azaz 10 felfrissített verzió jelent meg. Sokak számára már ez is évekre elég munka volna, de Stolt mester emellett új dalokat is írt közben. Ahogy az előző lemeznél, így a ’Look At You Now’ promóciója során is kiderült, hogy egy-egy, eddig a fiókban lapuló ötlet nyerte el végleges formáját a lemezen. A svédek most tudatosan úgy dolgoztak, hogy a végeredmény egy CD hosszúságú legyen.
A Flower Kings zenéje is hasonló a jó borhoz, az idő múlásával, ahogy érik, egyre értékesebb lesz. Az első kóstoló élménye persze meghatározó, de az igazi ízeket és élményeket az idő hozza meg. Számomra ezt az érési folyamatot Roine Stolt a 2020-es Transatlantic-albummal, a ’The Absolute Universe’-zel indította el. Ennek a lemeznek köszönhetem új látásmódom, új szemléletem az ő zenéje iránt. Nem mintha korábban ne tetszett volna a Flower Kings, de most minden egyes apróságnak jobban tudok örülni, jobban tudom élvezni. Nem tagadom, elsősorban inkább a sokkal mozgalmasabb progresszív metál az, ami le tud kötni. Amikor megtudtam, hogy idén is lesz új lemezük, alig vártam a lehetőséget, hogy meghallgathassam. Az új dalok nem hoztak meglepetést, viszont hozták azt a magas színvonalat, amit évekkel, évtizedekkel ezelőtt megismertem. Nagyszerű énekdallamok, nagyszerű énekesek, kiváló hangszeres megoldások. Az első pár alkalommal egyetlen dolog hibádzott csak: átszaladt rajtam ez a közel 70 percnyi új zene.
A Beginner’s Eyes tökéletes választás kezdésnek, rögtön megmutatja azt a hangzást, azt a világot, amivel a későbbiekben is találkozhatunk. Roine és Hasse Fröberg éneke mellett az izgalmas dobjáték és a billentyűk mozgalmassága fogott meg. Bár billentyűs hangszereken többen is játszottak ezen az albumon, a csapat egységessége egy pillanatig sem sérült. A basszusgitár fronton azonban jól hallható változás van, hiszen a ’By Royal Decree’ óta Roine testvére, Michael Stolt a basszusgitáros a zenekarban. Az ő játéka és éneke is remekül passzol ehhez a zenéhez. Ahogy a dalok haladtak előre, lassan kiderült számomra, hogy ez alkalommal egy konceptanyaggal van dolgunk. A dalokat nem igazán érdemes külön-külön hallgatni. Bár a lemezszerkezet, amit használnak, nem új, hiszen korábban is volt arra példa, hogy több rövid dal mellett találunk egy hosszabb epikus tételt, vagy a lemez elején, vagy épp a végén, mint a ’Banks Of Eden’-en, vagy a korai korszakból a ’Stardust We Are’-on. Az ötödik szerzemény, a Mother Earth azonban egy új fejezetet nyitott a lemezen. Az eddig hallható művek akár élőben is tökéletesen visszaadhatóak, de innentől érezhető a stúdió adta lehetőségek dominanciája. A The Queen című tétel egyenesen a barokk korszakba repít minket. Jörgen Sälde klasszikus gitáros játékát ezúttal már csemballóval kísérik. Innentől kezdve a szimfonikus kíséret is nagyobb teret kap, és egy lassan építkező filmzenében találjuk magunkat. A lassabb, melankolikus részek megemésztéséhez több idő kellett. Nagy örömömre azonban a korong vége felé közeledve visszataláltak Stolték a kezdeti tempós motívumokhoz, amelyek ismét jobban működtek. A legnagyobb meglepetést azonban mégis egy közbeékelt lassú nótával érték el. Az Iamthemorning soraiból ismerté vált Marjana Semkina hangja tökéletesen illett a Day For Peace-be, a címadó dal pedig a 10 perc feletti hosszával igazi ékszere ennek a koronának. A régi idők stílusa, a megszokott egyedi jegyek szimfonikus betéttel és női vokállal fűszerezve hallhatóak.
Kíváncsian várom, hogyan fog működni élőben ez az aktuális felállás. 2012-es budapesti látogatásuk óta jócskán átalakult a zenekar. A ’Look At You Now’-hoz kapcsolódó első svédországi koncerteket különleges felállásban adja a Flower Kings. Szeptember 16-án és 17-én két billentyűssel lépnek színpadra a svédországi Uppsala városában: Lalle Larsson mellett Daniel Lantz is szerepet kap ezeken a koncerteken. Októberben már a megszokott ötös felállásban lépnek színpadra, a billentyűs posztot Lalle tölti be. De vajon mire számíthatunk Budapesten? Igazi „best of” programra! Van egy rakás újrakiadás, ami tökéletes apropót nyújt a korai dalok felelevenítéséhez, és egy új lemez is, amiről illene néhány művet megmutatni.
Összegzés:
Roine Solt nevét minőségi garanciaként is felírhatnánk akár! A ’Look At You Now’ ugyan könnyebben fogyasztható, mint duplalemezes elődei, de ehhez is idő kell, mire az ember fülébe belemászik. Néha kell olyan, hogy az ember teljesen kihúzza a modern kor dugóját és visszamegy a hetvenes évek analóg világába egy kis feltöltődésre, és erre ez a lemez tökéletesen alkalmas.
Pontszám: 7
Megjelenés: 2023
Kiadó: Inside Out Music
Stílus: progresszív rock
Származás: Svédország
Hivatalos hazai forgalmazónál kapható fizikai formátum: CD és vinyl
Zenészek:
Roine Stolt – ének, gitár, billentyűs hangszerek
Hasse Fröberg – ének, gitár
Michael Stolt – basszusgitár, ének, billentyűs hangszerek
Mirko Demaio – dobok, ütőhangszerek, billentyűs hangszerek
Hasse Bruniusson – ütőhangszerek (3)
Lalle Larsson – billentyűs hangszerek (4,9)
Jörgen Sälde – klasszikus gitár (6)
Jannica Lund – vokál (1,2,3,5,7,11,13)
Marjana Semkina – vokál, ének (12)
Dalcímek:
01. Beginner’s Eyes
02. The Dream
03. Hollow Man
04. Dr. Ribedeaux
05. Mother Earth
06. The Queen
07. The Light In Your Eyes
08. Seasons End
09. Scars
10. Stronghold
11. Father Sky
12. Day For Peace
13. Look At You Now
Legutóbbi hozzászólások