Nosztalgia. Nyolcvanas évek. Fekszem a Balaton partján és hallgatom a Danubius Rádiót. Éppen Gary Moore-tól az Over The Hills And Far Away megy. Igen, az ír gitáros is tudott rádióbarát dalokat csinálni! Fantasztikus, azonnal felismerhető ritmusképlet, hatalmas dallamok, minimál gitárszóló. Aztán a maxi-verzión, na meg koncerten eleresztette a gyeplőt. A rádióban pár perc múlva következett a Def Leppardtól a Pour Some Sugar On Me (hogy a mai napig nem tudnak mást játszani tőlük, azt sem értem igazán). Ezeknek a daloknak mindig megvolt a sava-borsa, és a gitárok úgy szóltak, mint az állat. Kb. hasonlót éreztem a Stardust ‘Shine’ EP-jével kapcsolatban is. Dögös, gitárközpontú muzsika, kicsit Def Leppard-ízű riffek, de ez legyen a legnagyobb bajunk.
Ezért is lepődtem meg, amikor először meghallottam az új lemez felvezetéseként a 2nd Hand Love-ot. A gitárhangzást kiherélték, helyébe erőszakosan nyomakodott előre a billentyű, és a dögös rockzenéből amerikai soft rock lett. A nyolcvanas évek stílusa megmaradt, csak a Def Leppard-vonalból hirtelen átmentünk Don Henley-be, a Nyári fiúk befigyelnek. (Persze ez még mndig sokkal jobb, mintha a népszerű Nyári-lányokra hasonlítanának!) Aztán egyre többet hallgatva megbarátkoztam ezzel az irányvonallal is, és valahol talán igazuk is van: ha a nemzetközi piacokat akarják megcélozni, ahol valóban vannak rockrádiók, akkor érdemes ezek igényeihez igazítani a hangzást. Márpedig az elsőligás Frontiers Music kiadóval kötött szerződés, ami elsőként sikerült magyar zenekarnak, ezt az utat és ezt a célt valószinűsíti. Ehhez persze kellett egy jó énekes, aki „angolul” beszéli az angolt és nem „kecskeméti tájszólással” ejti az angol szavakat. Azt kell mondanom, a dallamos rock vonalon a BZ-vel felvett Hard-lemezen hallottam utoljára ilyen tősgyökeres angolt magyar bandától. De akkoriban nem lángolt fel még ennyire a nosztalgiahullám, pedig kellemes brit (vagy ha úgy tetszik, európai) hard rock muzsika volt az, a Stardust ellenben tiszta Amerika!
Szóval, miután megbarátkoztam az új hangzással, már sokkal könnyebb volt befogadni a dalokat. A nyolcvanas évek minden gyöngyszeme felfedezhető bennük, a Toto ‘Isolation’ lemezétől a Queensryche ‘Empire’-ján át a Steve Miller Band ‘Abracadabra’-jéig minden benne van. És persze a Bon Jovi is. Dave Bryan szintiakkordjaira vészesen hasonlító megoldások, és Richie Samborának is becsületére váló gitárriffek dobják fel a dalokat. Meg időnként a nemrég eltávozott Eddie Van Halen is büszkén vigyoroghat rájuk fentről. A gitárszólók pedig ügyesen lavíroznak a technikás megoldások és a dallamosság között, szigorúan négy sorban, ahogy a rádióbarát megközelítés megköveteli. Adrian Vandenberg mondta egyszer, hogy amit 30 másodpercben nem tudsz eljátszani, azt nem is érdemes. Azért én mégis jobban szerettem, amikor hosszabban kibontotta a szólóit.
A Heartbreaker ugyan egy jól sikerült Pat Benatar-feldolgozás – nem tudom, kiadói nyomásra történt-e, ők szokták kezdeményezni az ilyet a kvázi ismeretlen zenekaroknál –, de nekik nem volt szükségük rá, a saját számaik ennél sokkal jobbak. És végül nem is került be az előzetes promók közé. A Perfect Obsession akusztikus megoldásai Skid Row-, White Lion-emlékeket ébresztettek, sajnos a harapós gitárok helyett itt csak a szinti-fonikusok léptek be, a hair metal példaképek felvillantása ellenére ez is megmaradt a soft rock szintjén. Amihez persze hozzájárult az is, hogy a csapatnak szerzőként/szerzőtársként besegítő Mark Spiro és Tommy Denander is ezen a vonalon mozognak. Azt viszont sajnálom, hogy az EP-ről csak a Blue Jeans Eyes került rá a nagylemezre, az is újravett formában, a többi dalhoz igazítva a hangzást. Én jobban örültem volna, ha megmarad az a Michael Wagener által kikevert dögös sound.
Összegzés:
Ha ez a lemez kétpontos lenne, akkor is minden tiszteletet megérdemelne a Stardust már csak azért, hogy eljutottak idáig, mint a magyar fociválogatott, ha sz.r játékkal is, a 2016-os EB nyolcaddöntőjéig. De ez a lemez jó. Hallgatható, sőt, hallgattatja magát!
Pontszám: 9
Megjelenés: 2020
Kiadó: Frontiers Music
Stílus: AOR, soft rock
Származás: Magyarország
Zenészek:
Adam Stewart – ének, ritmusgitár
Ben Martin – basszusgitár
Dave Legrand – billentyűs hangszerek
Facey – gitár
Tim Keeley – dobok
Dalcímek:
- Runaway
- Heartbreaker
- Bullet To My Heart
- Perfect Obsession
- 2nd Hand Love
- Shout It Out
- Can’t Stop Loving You
- Eye To Eye
- Hey Mother
- Blue Jeans Eyes (bónuszdal)
- The River Is Rollin’
Soha de soha nem voltam oda a magyar rockbandákért de ez itt nálam simán a hónap lemeze!
Simogat, komolyan. Érzik hogy volt vele meló bőven, mégsem izzadságszagú vagy erőltetett.
F@sza lett na!
Csak ezek a megcsinált angol nevek… hááááát……
Pont azt akartam írni, mint Redneck fórumtársam. Ez egy nagyon tuti lemez! Folyamatosan hallgatom!
A kritikával egyetértek abban a pontban, hogy erőteljesebb gitár-hangzást elbírt volna. Sokkal erőteljesebbet.
De hangsúlyoznom kell, hogy így is nagyon jó!