Mit lehet erről az 1973-ban kiadott, több mint 45 millió példányban értékesített rockzenei alapműről írni még a megjelenése után 51 évvel? Csak a Pink Floyd négy tagja és a stúdióban, az alkotásban részt vevő zenészek, hangmérnökök, asszisztensek adhatnának olyan plusz részleteket, amik esetleg eddig nem láttak napvilágot. Ezekkel nem szolgálhatok, viszont engedtessék meg egy rövid magasztalása ennek a jubileumi kiadványnak.
Az 50 éves kiadás CD és Blu-ray verziója tavaly év végén került a boltokba, mindkettő újramaszterelt változatban került kiadásra. Amíg a CD sztereóban, a Blu-ray anyag Dolby Atmos hangzással került igényes, szép és méltó csomagolásba..

Az ’The Dark Side Of The Moon’ már az eredeti kiadáskor is galaxisokkal meghaladta a korát, az anyagot 1972 májusa és 1973 januárja között rögzítették az ikonikus londoni Abbey Road Studiosban. Alan Parsons hangmérnök és Chris Thomas – aki a keverést felügyelte – a zenészekkel együtt új dimenzióba emelte a progresszív műfajt. A különböző effektek, az azóta belénk ivódott dallamok, Roger Waters szövegeivel az emberiség történelmének részévé váltak.
Régen nem hallgattam meg egyben ezt az albumot. Kézbe véve és kibontva a jubileumi CD-t, ismét elkapott az egykori hangulat, azóta többször is a lejátszóba került és megszakítás nélkül forgott végig. A Money, a The Great Gig In The Sky, a Time, ezzel a kiváló sztereó hangminőséggel hallgatva nem engedi meg a stop gomb használatát. A Breathe (In The Air) gitártémájának keverése oly tökéletes, hogy ezt a tételt többször is meghallgattam az On The Run pszichére ható effektjeivel együtt. Ki kell emelnem továbbá a Time-ot, melyet jól feltekert hangerőn hallgatva – hogy az utolsó óratakkolás is tisztán hallatszódjon – fenomenális élmény fülhallgatón és hangfalon egyaránt.

A hangmérnökcsapat rendkívüli munkát végzett 1972-ben, a térhangzás sztereóban is elképesztően sikerült. Nem véletlen, hogy sok audiotesztelő Pink Floyd- vagy Roger Waters-dalokkal, lemezekkel állítja be az otthoni hangrendszerét. Különleges érzés hallani, ahogy a tér különböző pontjaiból szólnak az effektek, zajok, hangszerek. Amikor ilyen minőségű album kerül a lejátszómba, megértem, miért részesítik előnyben a sztereó hangzást az audiofil hifiszakértők.
A CD kivitel a vinyl formátumra emlékeztet, kinyitható borítóban, gyönyörű könyvecskével – mely minden részletét tartalmazza az eredeti lemeznek dalszövegekkel, alkotókkal –, kiváló minőségű papírra nyomva, még a papírtok belseje is megkapta a fénybontás mintáját! Öröm kézbe venni, és hallgatva a feljavított minőséget, ismét beleszeret az ember mind a tíz szerzeménybe.

A sokféle évfordulós formátum közül külön említést érdemel az idén áprilisban megjelent gyűjtői kiadás, amely kristálytiszta (átlátszó) vinyl, a dupla egyoldalas LP-k különlegessége, hogy a barázdamentes, hang nélküli oldalt UV-nyomattal látták el, melyen az ikonikus prizmaspektrumot ábrázoló grafika látható. Ha ez a verzió is beszerzésre kerül, ígérem, hogy fotókkal illusztrálva ismét cikk lesz belőle!
A több mint 50 éve megjelent album a Pink Floyd egyik legnagyobb hatású anyaga, örömteli a jubileumi kiadványok magas művészi színvonala.

Zenészek:

Richard Wright – billentyűs hangszerek, vokál
Roger Waters – basszusgitár, szintetizátor, vokál, effektek
Nick Mason – dob, ütőhangszerek, effektek
David Gilmour – ének, gitár, szintetizátor

Dick Parry – szaxofon
Clare H. Torry – ének
Doris Troy – vokál
Lesley Duncan
– vokál
Liza Strike
– vokál
Barry St. John
– vokál

Hivatalos hazai forgalmazónál kapható fizikai formátumok: CD, LP, 2 LP (UV print), Blu-ray, 9 lemezes box

Dallista:

Speak To Me / Breathe (In The Air) / On The Run / Time / The Great Gig In The Sky / Money / Us And Them / Any Colour Your Like / Brain Damage / Eclipse

Megosztás