Machine Head

Kevés olyan koncertturné járja most Európát, amelynek puszta híre vagy a plakátja is azonnali reakciókat vált ki a veterán metálrajongókból, de a Machine Head és a Fear Factory közös körútja pont ilyen. Két, a ’90-es évek közepén csúcsra jutott zenekar, két korszakos lemez – a ’Burn My Eyes’ és a ’Demanufacture’ – árnyékában ma is élő és működő zenekarok, amelyekből mára csak az alapító frontemberek maradtak hírmondónak, mégis, ha egyszerre állnak színpadra, az ember nem kérdez, hanem hezitálás nélkül ott van.

Fear Factory

A budapesti állomás ebből a szempontból is különleges volt. Nemcsak a nosztalgiáról szólt, hanem arról is, hogyan lehet új élettel megtölteni a múltat, mert bár a Fear Factory mai formájában sokak szerint inkább hasonlít egy rendkívül jól összerakott tribute bandára, amit Dino Cazares vezet, mintsem a régi legendás brigádra. Ez a tribute élmény mégis kíméletlenül működik. Burton C. Bell helyét ma már Milo Silvestro vette át – akinek a hangja sokszor ijesztően emlékeztet az elődjére –, bár karaktere nem feltétlenül ragadja magával az embert, az élő produkciója pontosan olyan, mint amit elvárunk tőle. Koncerten bivalyerős a srác, de én azért kíváncsian várom már a vele készült új dalokat is.

Fear Factory

A ’Demanufacture’ teljes egészében történő előadása miatt ez egy valóban kihagyhatatlan eseménynek ígérkezett. Természetesen a zenészek óramű pontossággal és halandó ember számára felfoghatatlan feszességgel játszottak. Sajnos az élményt kicsit megölte a hangerő hiánya, ami miatt nem tudott száz százalékosan megdörrenni a cucc. De ahogy ilyenkor lenni szokott, a belső magnó kipótolta a hiányosságokat. Egy efféle kortalan klasszikus esetében nemcsak a sokat emlegetett Replica vagy a H-K (Hunter–Killer) szintű darabok, hanem a korong közepén helyet kapott Body Hammer vagy a Dog Day Sunrise is új értelmet nyertek.

Fear Factory

A küzdőtér atmoszférája is a kilencvenes éveket idézte, a magasban tartott telefonok helyett a circle pit uralta a nézőteret. Ez is azt mutatta, hogy a közönség nagy része még egy olyan korban szocializálódott, ahol az élmény megélése volt a fontos, nem pedig az, hogy a szociális médián mindenki lássa, hogy most éppen milyen jó nekünk. Egy kicsit sajnálom, hogy a magyar állomásról lemaradt néhány extra dal, ami például az olasz bulikon elhangzott, de a lényeg, a gépies precizitás és az ipari modern metál hajnalának sajátos romantikája mégis átjött és a teremben jó néhányan újra fiatalnak érezhettük magunkat.

Demanufacture / Self Bias Resistore / Zero Signal / Replica / New Breed / Dog Day Sunrise / Body Hummer / Flashpoint / H-K (Hunter-Killer) / Pisschrist / A Therapy For Pain

Machine Head

A Fear Factory magasra tette a lécet, sikerült jól előmelegíteni a terepet a Machine Head számára. Robb Flynnt lehet szeretni és lehet utálni – általában meg is tesz mindkettőért mindent –, de azt azért el kell ismerni, hogy amellett, hogy óriási tehetség, ő a zenekar szíve-lelke. Már a pályája kezdetén belevetette magát a legkeményebb kihívásokba, és azóta is következetesen állja a sarat. A jelenlegi felállás nagyon erős, a legutóbbi nagy széthullás óta remek zenészeket állított maga mellé csatasorba. Még az sem okozott gondot, hogy Reece Scruggs igazolt távolléte miatt beugró – a Decapitatedből ismert Vogg – pengetett a főhős mellett. Ő sem ilyed meg a feladattól, rutinos öreg róka már, és az eredeti csapata mellett a Machine Head-dalok csak ujjgyakorlatok neki.

Machine Head

A brigáddal kapcsolatban jó ideje vegyesek az érzelmeim. Az első két album idején óriási volt a rajongásom, amelyet a ’The Burning Red’ hosszú időre porba tiport. Abban az időben azt éreztem, hogy Robb Flynnt jobban érdekli a siker és az azzal járó anyagi javak, mint a zene. Valamiért mindig abba az irányba „kereste az útját”, ami éppen divatos volt, pedig csak simán játszania kellett volna azt, amit addig, és amihez valójában a legjobban ért. Nincs azzal baj, ha az idő múltával új elemek épülnek be a zenébe, de mindezt kényszeresen, erőszakkal csinálni ebben a szcénában gáz. Azért szerencsére eddig minden ballépése után sikerült megráznia magát és időnként előjönni korszakalkotó lemezekkel, ami miatt mi rajongók mindig megbocsájtjuk neki a „hibáit”. Látszik rajta, hogy imádja ezt a miliőt, imádja a színpadot és a színpad felé áradó energiákat, és minden este meg is tesz mindent annak érdekében, hogy fejet hajtsunk a nagysága előtt.

Machine Head

Most sem aprózta el, közel kétórás szettet kaptunk, amelyben mindössze három új dal kapott helyet a friss ’Unatøned’ albumról, az este gerincét pedig egy igazi karrieráttekintő best of adta. Felcsendült az Imperium, a Now We Die, a Locust, az Old, sőt még a Bulldozer is. Az Aesthetics Of Hate vagy az Is There Anybody Out There? pedig szépen kiegyensúlyozta a keményebb tételeket a dallamosabb pillanatokkal.

Machine Head

Természetesen nem maradhatott ki az óriási látvánnyal megtámogatott Davidian sem, amelyet hatalmas tombolás fogadott. A közönség egyébként tényleg remekül vette a lapot egész este, amelyet Flynn is külön kiemelt a koncert végén, hozzátéve, hogy az eddigi hazai fellépések közül ez volt a legjobb közönség. Ezt ugyan sok zenész sokszor elmondja minden országban, de itt most valamennyire hitelesnek tűnt tőle. Talán mert az óriási hőség ellenére tapintható volt, hogy nem csak mi, a közönség, hanem ők is nagyon élvezik a bulit.

Machine Head

Nem spóroltak a látvánnyal, de szerencsére úgy volt kitalálva a show, hogy mindez ne uralja le a zenét, és ez a buli nemcsak azért volt jó, mert elkápráztatták a szemet – bár ez kétségkívül hozzátett az élményhez –, hanem azért, mert a zenészek mindent megtettek, hogy a nézőtéren mindenki jól érezze magát. Voltak animációk, tűzijáték, színes fények, lufikalapács, sőt, kétszer konfettieső is, de ezek inkább erősítették a show-t, nem vitték el a zenéről a fókuszt.

Machine Head

A ’The Burning Red’ korábban – joggal – sokat vitatott dalai közül a From This Day mára egyértelmű koncertfavorittá vált, bár számomra annyira súlytalan a dal még mindig, hogy inkább arra próbáltam koncentrálni, hogy hátha meg tudok kaparintani egy dobókockát.  A Darkness Within előtt Flynn egy kicsit hosszúra nyúlt, de megható monológgal emlékezett meg a nemrégiben elhunyt Ozzy Osbourne-ról, aki nélkül ő sem lenne ugyanaz az ember. A magyar zászló felbukkanása – amit a közönség felől dobtak fel – és a hangos „Ria-Ria-Hungária!” kórus igazi megható pillanatként épül majd be az emlékeinkbe.

Imperium / Ten Ton Hammer / Choke On The Ashes Of Your Hate / Now We Die / Is There Anybody Out There? / Aesthetics Of Hate / Old / Outsider / Locust / Bonescraper / Bleeding Me Dry / Darkness Within / Bulldozer / From This Day / Davidian // Halo

Ez az este nem pusztán múltidézés volt. Inkább egy afféle híd a ’90-es évek nyers, ipari metáljának nosztalgikus emléke és a jelenkor polírozott profizmusa között. A Fear Factory és a Machine Head is megmutatta, hogy lehet méltósággal, mégis duzzadó erővel élni a saját legendájukkal. Talán másképp, mint régen, de semmiképp sem gyengébben.

Szöveg: Losonczi Péter
Fotók: Török Tamás
Köszönet a Broadwaynek!

Megosztás