A Metallica a világ egyik legsikeresebb metálcsapata, bármit lépnek, rajongók százezrei követik őket, egy különleges eseményre pedig nem meglepő, hogy még többen kíváncsiak. Először „csak” negyvenezer rajongó két koncert alatt, majd jött a mozis vetítés, és így érkeztünk el a jelenbe, amikor is augusztus 28. óta a világ minden pontján az ’S&M2’ szól. A kiadvány (ami minimum hét különböző csomagban jelent meg) sikeressége már előre borítékolható, de azért nézzük meg részletesebben a tartalmát!
A film első percei San Francisco városát, nevezetességeit és a helyszínt mutatják be, még mielőtt megérkeznénk a Chase Centerbe. A koncertterem zsúfolásig tele és a San Francisco Symphony önállóan kezdi meg a műsort, mégpedig Ennio Moricone The Ectasy Of Gold című művével. Ezt a Metallica-rajongók már ismerhetik, hiszen 1983 óta minden Metallica-koncertet ezzel vezetnek fel. A 20 évvel ezelőtti ’S&M’-bulikhoz hasonlóan most is a szimfonikus zenekar szólaltatta meg önállóan, Edwin Outwater karmester irányításával. A folytatás is hasonló: a Moricone-tétel utolsó motívumai alatt megérkezett a színpadra a banda négy zenésze és a közönség örömujjongása közepette kezdtek bele közösen a The Call Of Ktuluba. A Papp László Budapest Sportarénás fellépéshez hasonlóan körszínpados elrendezésben játszottak, csak itt a szimfonikusok helyezkedtek el az első nézősorok helyén egy nagyobb átmérőjű körben. A hangzás kristálytiszta, minden tökéletesen szól, a szimfonikus zenekart nem nyomják el Hetfieldék. A képminőség varázslatos, a kamerák képe végigpásztázza az egész körszínpadot, láthatjuk az ütőhangszeresektől a vonósokon át a réz- és fafúvósokig a teljes társulatot. Tetszik, hogy Robert Trujillo játékát külön kiemelik, hiszen ő a basszusgitár magas regisztereiben penget ekkor. Az instrumentális tétel után levegőt sem vehetünk és haladunk tovább a szintén ’Ride the Lightning’-os dallal, a For Whom the Bell Tollsszal.
Az egész első rész alatt érezhető, hogy a zenekar és a szimfonikusok egysége tökéletes. A karmester és Lars Ulrich remekül irányítja a színpadon elhelyezkedő zenészeket. A körszínpados megoldásnak köszönhetően teljes 360 fokban beláthatjuk a színpadot, így olyan különleges nézőpontokat is elkaphatunk, mint Lars játéka hátulról, de a kamerák azt is elcsípik, ahogy Kirk Hammet kikukucskál a vonósok közé, vagy ahogy James Hetfield nyom egy ökölpacsit zenésztársával. A szimfonikus zenekar hangszerelése követi a Metallica-dalok szerkezetét, így a gitárszólókat is jól hallhatóan játsszák a hegedűsök. A hangulat óriási és a közönség is teljesen része a produkciónak. Ennek tökéletes bizonyítéka, hogy nem akarják abbahagyni az éneklést még azután sem, hogy már rég nem szól a zene. Ezek után a legutóbbi nagylemez, a ’Hardwired…to Self-Destruct’ dalai következnek, személyes kedvencem, a Moth Into Flame is megszólal, ami bitang jól működik élőben.
Az első rész vége előtt azért a DTS hangzás finomságait is letesztelhetjük, amikor a ’Load’-os The Outlaw Tornt szólaltatják meg. Tökéletesen hallható a szimfonikus zenekar, a basszusgitáralap és James hangerőpotis díszítései is. A frontember szólója alatt a kép persze bejárja a színpadot, így betekinthetünk a szimfonikusok munkájába is. Nem volt könnyű dolguk, hogy tudják követni a négyes játékát. Kíváncsian vártam, hogy előkerül-e a műsorban az a mű, amely konkrétan az első szimfonikus koncertre íródott. A No Leaf Clover természeten ez alkalommal már kihagyhatatlan volt.
A második részben Lars ragadja magához a mikrofont és a színpadra hívja a San Francisco Symphony vezetőjét, zenei igazgatóját, Michael Tilson Thomast, aki dicséri zenészeit. A két évtizedes jubileum megünneplése természetesen kihagyhatatlan mind a szimfonikusok, mind a Metallica számára, ennek tiszteletére pedig egy különleges összeállítást mutatnak be, melynek első részeként vezetőjük dirigálásával szólaltatja meg a szimfonikus zenekar Szergej Prokofjev Szkíta szvitjének második tételét. A második lépcsőben a Metallicával közösen adta elő a nagyzenekar Alexander Mosolov művét (The Iron Foundry), mely a szimfonikus zeneművészet indusztriál próbálkozásai közül való, Jamesékkel együtt eljátszani a darabot kvázi az indusztriális metál újfajta megközelítése. Az eddig hallott egy órához képest ez egy idegen terep, és hiába nagyszerűek a zenészek, valamint remek az osztott képernyős megjelenítés, a koncert hangulata mégis leül. A harmadik részben ismét csak a nagyzenekar játszik, ám James Hetfield marad énekelni, így szólal meg a The Unforgiven III. Szerintem ez a három műsorszám kihagyható lett volna a műsorból, de értem a szándékot, hogy az ’S&M’ húszéves jubileumán történjen valami olyan is, ami eddig még nem valósult meg. Fáj kimondani, de ezek a percek számomra csak unalmat hoztak.
Az All Within My Handshez érve visszatér az eredeti karmester, Edwin Outwater, így bíztam abban, hogy a különleges műsor folytatódik, hiszen a ’St. Anger’-es tételt akusztikus változatban szólaltatta meg a banda. A Cliff Burtonre való emlékezés Scott Pingel nagybőgőszólójával még érthető, hangulatilag viszont sajnos nem kapcsolódik az első részhez.
Vártam, hogy mikor robbantják fel a puskaporos hordót és kerül vissza minden oda, ahonnan elindultunk. Amikor megszólalt a Wherever I May Roam felvezetője, láthatóan újra beindult a fejrázás a közönség soraiban, de a korábbi hangulat tökéletességét csak az ’…And Justice for All’ legendás dala, a One hozta vissza számomra. Nem hittem, hogy ezt a mámoros kilenc percet lehet még fokozni, de a Master Of Puppetsszel sikerült. Érdekes, hogy a Nothing Else Matters ilyen környezetben kapott helyet. Persze kihagyhatatlan, de szerintem jobb lett volna az akusztikus blokkot kibővíteni vele.
A végén az Enter Sandmanre visszajön Michael Tilson Thomas, aki a dal végére a karmesteri pálcát egy Nord electro 2 elektromos orgonára cseréli, így teszi emlékezetessé a finálét. És hogy igazat adjak Bigfootnak – aki hiányolta az igazi slágereket a buliról –, tényleg elfért volna még néhány metálos dal az Enter Sandman után, de a műsoridő így is két és fél órás, és a látvány, a hang, na meg persze a show azért kárpótolt. Olyan jeleneteket is elkapott a kamera, amikor Robert a nézők közé ment ki játszani és úgy hergelte a Chase Center közönségét.
Az ’S&M2’-hoz kapcsoló üzleti rész sem piskóta, van miből választani: DVD, Blu-ray, 2 CD+DVD, 2 CD+Blu-ray, 2 CD, színes (indie exkluzív) és fekete 4 LP és kétféle Super Deluxe változat is elérhető világszerte. A Metallica neve garancia arra, hogy a Föld bármely részén meg fogják venni ezt a kiadványt, pláne most, hogy idén ilyen volumenű koncertek sehol sincsenek a világon. Ez egy minőségi kárpótlás.
Összegzés:
A Metallica karrierjének egyik legkülönlegesebb kiadványa az ’S&M’, amely húsz év után is értékálló. Ezt az élményt most felmelegítették és átadták egy nagyon jól szerkesztett koncertkiadványon. Az ’S&M2’ a modern technika adta különbség miatt minőségben túlmutat elődjén, de a műsor egységességében nem. Ettől függetlenül kijelenthető, hogy az év egyik legjobb koncertkiadványát kaptuk meg, alig egy évvel az eredeti koncertek és kicsivel a mozis vetítések után.
Pontszám: 9
Megjelenés: 2020
Kiadó: Blackened Recordings / Universal Music
Stílus: thrash metal
Származás: Amerikai Egyesült Államok
Zenészek:
James Hetfield – gitár, ének
Kirk Hammet – gitár, szitár, vokál
Lars Ulrich – dob
Robert Trujillo – basszusgitár, vokál
San Francisco Symphony
Edwin Outwater – karmester
Michael Tilson Thomas – karmester, elektromos orgona
Bruce Coughlin és Scott Pingel – hangszerelés
Scott Pingel – elektromos nagybőgő
Dalcímek:
CD 1:
- The Ecstasy of Gold
- The Call of Ktulu
- For Whom the Bell Tolls
- The Day That Never Comes
- The Memory Remains
- Confusion
- Moth Into Flame
- The Outlaw Torn
- No Leaf Clover
- Halo on Fire
CD 2:
- Intro to Scythian Suite
- Scythian Suite, Opus 20 II: The Enemy God And The Dance Of The Dark Spirits
- Intro to The Iron Foundry
- The Iron Foundry, Opus 19
- The Unforgiven III
- All Within My Hands
- (Anesthesia) – Pulling Teeth
- Wherever I May Roam
- One
- Master of Puppets
- Nothing Else Matters
- Enter Sandman
DVD / Blu-ray:
- Intro (features “Wherever I May Roam” and “All Within My Hands”)
- The Ecstasy of Gold
- The Call of Ktulu
- For Whom the Bell Tolls
- The Day That Never Comes
- The Memory Remains
- Confusion
- Moth Into Flame
- The Outlaw Torn
- No Leaf Clover
- Halo on Fire
- Intro to Scythian Suite
- Scythian Suite, Opus 20 II: The Enemy God And The Dance Of The Dark Spirits
- Intro to The Iron Foundry
- The Iron Foundry, Opus 19
- The Unforgiven III
- All Within My Hands
- (Anesthesia) – Pulling Teeth
- Wherever I May Roam
- One
- Master of Puppets
- Nothing Else Matters
- Enter Sandman
- Credits
Behind the Scenes: Making of the Show
All Within My Hands Promo
Tényleg nem mutat túl az előző S@M-n, mégis a változás ami miatt érdekelt igazán.
James végig szinte stúdióminőségben tolja.
Azért jó az mp3, mert törölni tudtam kapásból a Cd2 első 4 számát. 2-ben végig pofáznak, 2 meg stílus-idegen prokofjev faszságok.