A Deep Purple kortársaik közt a legszorgalmasabbak közé tartozik, hiszen a legtöbbjükhöz képest viszonylag gyakran állnak elő új albumokkal, a koncertaktivitásukat pedig nehéz megkérdőjelezni, főleg úgy, hogy Steve Morse kivételével valamennyien elkerülték a hetedik ikszet.
Ezúttal biztonsági játékra törekedtek a veterán rocklegendák, egy nyugodt, kevésbé vibráló, de korrekt albumot hoztak össze. Azon az ösvényen haladtak tovább, amit a ’Now What?!’ és az’ Infinite’ lemezekkel megkezdtek. Amíg lelkesedtem, hogy különösen a ’Now What?!’-on milyen progresszív hangot ütöttek meg és ez a lendület átragadt az ’Infinite’ szerzeményeire is, most nem sok izgalmat hallok.
A What The What pörgős rock and rolljától eltekintve a tempó közepes. A ritmusszekció ugyan pontos, de sem Roger Glover, sem Ian Paice nem erőlteti túl magát. Átlagos produkcióval biztosítják az alapokat, az ilyen dalok nem is igénylik a pörgést. Don Airey és Steve Morse teszi a dolgát, az utóbbi játékát azonban nem hallom változatosnak. Ugyan nem dolgozik annyira háttérben, mint a ’Now What ?!’ esetében, akkor sem meghatározó a játéka. Airey viszont sokszor megvillan: Little Richard modorában veri a zongorát a What The Whatban, nagyot virgázik a No Need To Shoutban, még Gershwin Kék Rapszódiáját is megidézi. Erőteljes szólót ereszt el a Drop The Weaponban a Hammondon és egyes felvételek kíséreteiben is megvillantja nem mindennapi tudását. Egy tételt viszont kiemelnék, amiben mindketten káprázatosan játszanak. A Nothing At All blues alapjaira klasszikus ihletettségű futamokat építettek, és egymásnak válaszolva óriási hangszerpárbajjá alakították a dalt. A legjobb az egész lemezen! Van még egy bluesos nóta, ez a Step by Step, érdekes, hogy itt az ősi ritmusokra egy pszichedelikus dallamsort építettek, egy újabb bravúros klasszikus orgonafutammal. Jön még pszichedelia, a The Power of The Moon és a már korábban megismert Man Alive is ebbe a kategóriába tartozik. Ennek videóklipje egyes sci-fi-rajongókat Stanley Kubrick ’2001: Űrodüsszeia’ kultfilmjére emlékezteti.
Nem kis meglepetésemre két instrumentális szerzemény is helyet kapott: a Remission Possible másfél perce őrületes gitár- illetve orgonafutamoknak ad helyet, őszintén, ezt egy kicsit hosszabb ideig is elhallgattam volna. Viszont az And The Address újbóli felvétele több mint meglepetés! Tudjuk, ezzel indul az 1968-as bemutatkozó album, a ’Shades Of Deep Purple’, most itt utolsó előttiként hangzik fel. A kör bezárul? Vagy mit akarnak üzenni? Amúgy a dal struktúráját nem bántották, még a szólók is hasonló felfogásban szólnak, mint eredetileg.
A szövegek az ember jelenével, múltjával, jövőjével foglalkoznak: mi volt, mi van, mi lesz. A sorok nem adnak okot derűlátásra, az ember gyarló, esendő, mégis ő viseli a legnagyobb felelősséget, tanult-e a múltból, hogy él a jelenben, mit tesz a jövőért. Olvasva e sorokat, úgy hangzanak, mint az öreg bölcsek talán végső üzenetei, mielőtt végleg leteszik a lantot.
Ami rossz és visszatetsző, hogy zeneszerzőként nem erőltették túl magukat, hiszen számtalanszor visszhangzanak az utóbbi két évtized Purple-albumainak egyes dalai újrapolírozva. Újrahasznosítás, hogy divatos szóval éljek. Néhány ilyen akciót a nevén is neveznék: a Drop The Weapon a Girls Like That (’Rapture Of The Deep’ 2005), a Razzle-Dazzle és a Bananas (’Bananas’ 2003) elemeiből állt össze, míg a No Need To Shoot már a második verziója az ’Abandon’ Almost Human tételének. 2017-ben az ’Infinite’-en már elővették egyszer, akkor a One Night In Vegas címet adták neki. A Throw My Bonesban más jellegű a furcsaság: Steve Morse szólója alatt nem lehet nem felismerni a Yes Starship Trooperének végső motívumait. Az album hossza ötvenöt perc, nem bántam volna, ha lehagynak róla egy-két felvételt, például a zárás, a Dancing In My Sleep teljesen felesleges.
Összegzés:
Többre számítottam, nem tagadom. Lehet, hogy nagyok az elvárásaim ilyen matuzsálem zenészektől, nagyobb izgalomra, több újdonságra vágytam. Túl sok az ismerős motívum. Ian Gillan kényelmes énekdallamokkal rakta tele a nem kiemelkedő zenei alapokat, a ritmusszekció pontos, ám semmi különöset nem nyújt. Egyedül Don Airey exponálja magát, az ő teljesítménye sokat javít az összképen. Megbízható, rutinos munka, ám egy Deep Purple-től nem ezt várja az ember.
Pontszám: 7.5
Megjelenés: 2020
Kiadó: earMUSIC
Stílus: Hard rock
Származás: Anglia, Amerikai Egyesült Államok
Zenészek:
Don Airey – billentyűsök
Ian Gillan – ének
Roger Glover – basszusgitár
Steve Morse – gitár
Ian Paice – dob
Dalcímek:
1. Throw My Bones
2. Drop the Weapon
3. We’re All the Same in the Dark
4. Nothing at All
5. No Need to Shout
6. Step by Step
7. What the What
8. The Long Way Round
9. The Power of the Moon
10. Remission Possible
11. Man Alive
12. And the Address
13. Dancing in My Sleep
Nagy flash ilyen frissen értesülni egy új DP albumról. Mintha csak tegnap lett volna, amikor az Infinite-t hallgattam először, újként. A kritikáról, ami egyébként szerintem teljesen korrekt, eszembe jutott egy sok-sok évvel ezelőtt megjelent írás a Led Zeppelin In Through the Out Door-járól, mert abban is nagyon hasonló észrevételek szerepeltek. Mondhatni, egy kicsit “lehúzta” a szerző, és tény, hogy nem mérhető az első négy egyikéhez sem, de mégis, minél többször hallgattam, annál inkább megkedveltem. Lehet, hogy így lesz ezzel is. 🙂
Koszonet a Deep nek hogy egy ilyen fantasztikus lemezt alkottak!
Kicsit öreguras a lemez, de nagyon jól megkomponált, kellemes hallgatnivaló. Kösz a lemezismertetőt!
“Kicsit öreguras a lemez, de …” hiszen öregurak, mit várunk tőlük, letették az asztalra már amit le kellett! Ha épp ez lesz az utolsó, sose rosszabbat, méltó befejezés! És valljuk be mi sem leszünk fiatalabbak, akik évtizedek óta követjük a munkásságot … 🙂
Régóta szeretem a Purple-t, próbáltam részrehajló lenni a lemez hallgatásánál, de igazából csalódott vagyok.
Ez csak helyenként DP. Középtempós, nem igazán fülbemászó dalokkal (talán az első szám kivételével) és több alibi nótával. Tisztelem és becsülöm a munkásságukat, de nálam ez a lemez csak egy közepes.
Rutinból önmagától összeálló, kockázatmentes, veszélyes újításokat nem tartalmazó, DP rajongók lehúzására készült, de idősen is vállalható anyag. A probléma a névvel van, kicsit olyan, mintha egy valaha híres, hatvanas boxoló beállna a ringbe és elkezdene táncolni. Csak el ne essen.
Egyrészről míg az ‘Infinite’ az év lemeze volt nálam, ez most csalódás, inkább olyan, mint egy Gillan szólólemez, amin a DP-tagok kísérik őt, másrészről viszont kik vagyunk mi, hogy megkérdőjelezzük, hogy miért Deep Purple néven hozták ki ezt a lemezt.
A Nothing At All viszont mindent visz! Azokkal a kis finomságokkal, zenei csipkékkel olyan, mintha egy Bach-művet tettek volna át bluesba. Wolf Hoffmann jutott eszembe, aki a Metal Heartba beépített Für Elise-témát a szólólemezén feldolgozta Blues For Elise címmel.
Ez nagyon szomorú, de ide vezetett az a rengeteg kompromisszum, amit egyre növekvő tömegben kötöttek meg a látszat fenntartása érdekében.
Ez a “lemez” akkora hardrock közhely-giccs, hogy – ha még valaki nem azonosítaná a mostani szereplőket a régiekkel -, ezután sehol nem kapnának újabb esélyt, teljes csőd az egész. Ötlettelen és a lendület! Hát ezt nem hittem el, hogy Deep Purple név alatt ilyen ócska vásári lakodalmas becstelenséget meg lehet jelentetni, dinamika és élet semmi nincs benne. Annyira kliséparádé, hogy minden futamot előre lehet hallani.
Amit Don Airey művel az viszont tényleg a legalja. Legalább egy picit felmutathatna valami zenei folytonosságot Jon Lorddal. De nem. Steve Morse pedig úgy tesz, mintha ő egy ritmusgitáros lenne, akinek van egy gyors futama, amit több fekvésben is le tud játszani, tetszőlegesen kitartott megtorpanásokkal.
Sajnos Ian Gillan fáradt hangját a lemez végére egészen kellemetlennek találtam, sőt az egész jelenséget új fogalmi keretbe kellene helyezni, ami egy új, életkorhoz köthető alkalmatlanságot jelezhetne.
Találjátok ki ezt a fogalmat.
Mindenkinek jobb lesz.
Eszméletlenül jó lemez! Közeledik a félszázhoz, ahányszor eddig meghallgattam, és nem bírom megunni. Szinte napi rutinná lett. Persze, öregek. Persze, nem zúz, mint egy huszonévesekből álló banda. És? Kidolgozott, minőségi dalok, szerintem a DP egyik csúcslemeze!