Hogyan kell hörögni?: Interjú Bokodi Bálint screamtanárral

írta Hard Rock Magazin | 2015.08.24.

Hörögni mindenki tud – szól a népbölcsesség, de ha már nemcsak a haverok előtt a sarkiban, hanem egy koncerten kell produkálni az embernek, mindjárt kiderül, mennyire sántít ez a megállapítás. Az elmúlt tíz évben a hörgés, vagyis a scream, ahogy a szaknyelvben átfogóan nevezik, tananyag lett, a pontos és hangszalagkímélő technikát világszerte szakemberek oktatják. Magyarországon is, méghozzá a Magyar Hajnal Énekstúdióban, melynek vezetőjével anno a női rock/metal énekesekről készítettük a Hard Rock Magazin legolvasottabb interjúját. Ezúttal tanítványát és munkatársát, Bokodi Bálintot (Lost Continent, Slipchaos – Slipknot tribute) kértük fel egy beszélgetésre, hogy bevezessen minket a scream technika világába.

Hard Rock Magazin: Louis Armstrong rekedtes hangja már a scream technika előfutára volt – mondtad viccesen az egyik oktatóvideódban.

Bokodi Bálint: A rekedtes éneklés is egyfajta scream technika, ez a „false chord”, amikor bevonod az álhangszalagokat is az éneklésbe a rekesztámasz segítségével, ezáltal jön létre a rekedtes énekhang. A scream technikának három fő fajtája van: a (1) fry, a nagyon magas scream, a (2) false chord, amikor már jobban bevonod a hangszalagokat a hörgésbe, és a (3) death, amikor a levegőt lefelé tolod, nem befelé lélegzed, és ezáltal egy mélyebb tónus keletkezik. Ezeket a típusokat lehet keverni is, de nagyjából ezt a három fajta scream technikát használják a rock és metal énekesek.

A scream technikának az a különlegessége, hogy az álhangszalagok is bekapcsolódnak a munkába, miközben a normál hangszalagok dolgoznak. Ha ilyenkor ledugnának egy kamerát a screamelő énekes torkán, akkor egy pici, fehér fátyolszerűséget látnánk, az igazi hangszalagot. Az álhangszalag a két nyúlványhangszalag fölé emelkedik, ha elkezd screamelni az énekes. Az álhangszalagok megakadályozzák, hogy a rendes hangszalagok egymáshoz érjenek és többet dolgozzanak, ezáltal megvédik az esetlegesen felmerülő sérülésektől, amiket a screamelés okozhatna. A screamnél elkerülhetetlen, hogy az igazi hangszalagokat is bevonjuk az éneklésbe, mert ha csak az álhangszalagokat használjuk, akkor nem lesz olyan erőteljes.

Fontos, hogy nem torokból kell erőt adni a screamnek, hanem egy dinamikus levegővétellel támasztjuk meg a hangot és akkor még jobban megóvjuk a hangszalagokat a megerőltetéstől. Ha nem használsz levegőt, sokkal nagyobb az esély rá, hogy sérülnek a hangszalagok. Fontos, hogy mindig orron keresztül és a rekeszbe vesszük a levegőt. Se a mellkasnak, se a vállaknak nem szabad emelkednie. Ezt addig kell gyakorolni, amíg automatikussá nem válik, mert az sem jó, ha nagyon koncentrálsz. Az éneklésnél az agyad irányít mindent, és ha rágörcsölsz, akkor a gége körüli külső izmok olyan mértékben megfeszülnek, hogy nem fognak tudni ellazulni és nem fogsz tudni szabadon énekelni.

A scream három fajtája

HRM: Gyakran hallani olyan énekesekről, akiknek elmegy a hangja, akár turné közben is.

BB: Ez olyan énekesekkel is előfordulhat, akik profi zenekarokban több hónapon keresztül, heti négy-öt alkalommal is fellépnek, s ha nincs kondícióban tartva a hangszalagjaik, akkor megtörténhet a baj. Megfelelő technikai háttér nélkül egy-két év alatt teljesen tropára teheti az ember a hangszalagjait. Ha ugyanis fáj a screamelés, akkor valamit rosszul csinálsz. Nem egy esetben láttam azt, hogy a koncerten valaki végigordibálta a bulit, és másnapra nem volt hangja, mert elfáradtak a hangszalagjai, vagy elment a hangjuk. Ilyenkor nem zárnak rendesen a hangszalagok és ettól lesz fátyolos az ember hangja.

HRM: Bárkit meg lehet tanítani hörögni, azt is, aki nem tud énekelni?

BB: Ha az illető előtte járt 2-3 évig hangképzésre, akkor az nagy segítség a scream technika elsajátításában. A scream technikát és a beszédszintű énektechnikát könnyen össze lehet kapcsolni, mert sok közös van bennük. Például mindkettőnek a rekeszlégzés az alapja. Ha valaki elsajátítja a beszédszintű éneklés technikáját és azon belül a kevert hangját, az sokat segíthet, mert ha nem feszít rá az éneklésnél, akkor screamnél sem fog. Én szeretem felépíteni az énektanulást, nem csak belevágni a közepébe. Bár először én is csak ordibáltam a vakvilágba, de ösztönösen figyeltem már arra, hogy a levegőt rekeszből toljam. Aztán elkezdtem megtanulni a beszédszintű énektechnikát és utána kezdtem el csak a screamet tanulni. Ekkor vettem észre, hogy sokkal könnyebben mennek a screamek, nem fárad el a hangom és rendesen tudok beszélni másnap.

HRM: A nyolcvanas-kilencvenes években is ezt a technikát használhatták már a black, death metalosok?

BB: Nem vagyok benne biztos, hogy már akkor ismerték volna ezeket a technikákat. Valamilyen szinten azért biztosan képezték a hangjukat, de nehéz megmondani, hogy technikával alkalmazták-e vagy ösztönösen. A Cannibal Corpse-os srác például biztosan ösztönösen tolja, de ő is erős támasszal  hörög. Valamivel biztosan erősítették ők is a hangjukat, mert itt az a lényeg, hogy a hangszalagok vékonyodása és vastagodása megfelelő legyen.

A scream, akárhogy is nézzük, egy „természetellenes” hang. Alapvetően nem beszélek hörögve, csak ha meg szeretnék ijeszteni valakit. (nevet) Azért is kell meggyúrni a hangszalagokat, hogy bírja ezt a természetellenes hangot, akár egy órán keresztül is. Én akkor jöttem rá, hogy milyen technikák léteznek, amikor rátaláltam Melissa Cross módszereire. Miután megtanultam Hajnalnál a beszédszintű énektechnikát, úgy éreztem, hogy az éneklés jól megy, nem feszítek, nem görcsölök, de a hörgésem mintha erőtlen lett volna. Pedig azt is rekeszből toltam, mint az éneklést. Aztán Melissa Crossnál találtam meg azokat a gyakorlatokat, amelyek felkészítik a hangszalagokat a scream helyes használatára.

HRM: Melissa Cross előtt nem volt énektanár, akinél scream technikát lehetett tanulni?

BB: Én nem találtam ilyet. Melissa Cross a 2000-es évek első felében kezdte, és mikor én rátaláltam, már a legnagyobb metal énekesek tanultak nála. 2006 környékén láttam az első DVD-jét, amin például egy szó sem esik még arról, hogy magát a scream hangot hogyan adjuk ki és milyen típusai vannak a scream technikának. A második DVD-n már felsorolja ezeket, és mutat is rá gyakorlatokat és bemelegítő feladatokat. Részletesen kitér mindenre a helyes légzéstől elkezdve a bemelegítésen keresztül a gyakorló skálák elsajátításáig. Például van a „lionface–lemonface” nevű arcizomlazító technika: az egyik olyan, mint egy citromba harapó fej, a második pedig úgy néz ki, mint egy ordító oroszlán. Ezt kell csinálni egy percen keresztül, ami elég viccesen néz ki, de nagyon jól ellazítja az arcizmaidat.

HRM: A scream vagy az éneklés veszi jobban igénybe a hangszalagokat?

BB: A scream sokkal megterhelőbb. Ha sorrendbe kéne tenni a három scream típust, akkor azt mondanám, hogy a fry-t a legkönnyebb elsajátítani, én mindig ezt tanítom meg először a tanítványaimnak. Utána jön a death, de azt nem lehet sokáig kitartani. Nem lehet folyamatosan lefelé préselni a levegőt, mert egyszer csak elfogy, ilyenkor váltani kell egy másik technikára, vagy kis pihenőt tartani egy levegővétel erejéig. A legnehezebb a false chord, amikor a normál- és az álhangszalagokat is használod. Ilyenkor szép lassan kell kiengedni a levegőt, és amikor megtámasztom a rekeszizmokkal, akkor aktiválom az álhangszalagokat. Ha torokból tolja ezt valaki, akkor rögtön kaparó érzést érez a torkában.

HRM: Ha a helyes technikával használod a screamet, az milyen hatással van a hangszalagjaidra?

BB: Ha helyesen használod, akkor nem szabadna semmilyen elváltozásnak történnie a hangszalagokon. Azt azért hozzá kell tennem, hogy a beszédszintű éneklés bemelegítő gyakorlatai nem feltétlenül tudják úgy bemelegíteni a hangszalagokat, ahogy egy scream technika bemelegítő gyakorlata. De ha minden nap megcsinálsz legalább egy 20 perces gyakorlatsort, akkor nem szabad semmilyen káros elváltozásnak történnie. Persze vannak egyéb hátráltató tényezők is, mint az allergia vagy a reflux, ami miatt egy-két tanítványomnak szüneteltetnie kellett az éneklést. Ezeket el lehet kerülni, ha az ember odafigyel a rendes táplálkozásra, kerüli az alkoholt, és nem dohányzik. Egyesek abban a tévhitben élnek, hogy ha benyomnak egy üveg whiskyt, utána jól fog menni a hörgés, csak azt felejtik el, hogy ezt baromi egészségtelen minden koncerten előtt megcsinálni – mind a szervezet, mind a hangszalagok számára.

HRM: Mostanában divatos a kevert énekstílus, amikor váltogatják a tiszta éneket a hörgéssel. Mennyire nehéz hirtelen screamből a hagyományos éneklésre váltani, majd vissza?

BB: Ezt a legnehezebb elsajátítani. Nagyon sok gyakorlás kell hozzá, és tudni kell, mikor melyik technikát kell alkalmazni. Aki még nem járatos annyira a scream technikában, annak nagyon fárasztó. Nekem kb. két évembe telt megtanulni a beszédszintű énektechnikát Hajnalnál, utána jöttek Melissa Cross módszerei, és egy év volt, mire úgy éreztem, hogy bírja a hangom a két énektechnika közötti gyors váltást. Amikor még nem tanultam énekelni, akkor a hörgés az éneklés rovására ment, aztán amikor megtanultam a beszédszintű technikát, akkor eleinte a hörgésem gyengébb lett. A scream technika elsajátítása után viszont egyensúlyba került a kettő.

HRM: A hörgésnél számít, hogy az énekes férfi vagy nő?

BB: A személyes tapasztalatom az, hogy a férfiak erőteljesebben tudnak hörögni. Ugyanúgy, ahogy a csajok magasabb hangokat tudnak kiénekelni, mint a férfiak. De ez is emberre válogatja, mert az Arch Enemy-nek az előző és a jelenlegi énekesnője is simán nyomja a magas, a mély és a közép screamet is. De nem biztos, hogy élőben egy női scream olyan erős tud lenni, mint egy férfi scream, még ha minimális is az eltérés. Ez valószínűleg genetika.

HRM: A scream technikával elsősorban a hörgés erősséget lehet változtatni, a hörgés hangszínét nem?

BB: A hörgés hangszíne mindenkinek a sajátja. A scream erősségét és a vastagságát viszont lehet fejleszteni. Nekem a fry screamjeim sokkal erőteljesebbek és vastagabbak, mióta ezt a technikát használom. Amikor a false chordot használtam, akkor éreztem, hogy valami nincs a helyén, annak ellenére is, hogy  rekesztámasszal használtam. Gyakran fájt a torkom, de amint elkezdtem ezzel a technikával énekelni, folyamatosan éreztem, hogy nem érzek fájdalmat és kezdem megtalálni a helyes pozíciót.

HRM: Említetted, hogy a false chordot a legnehezebb megtanulni. Tudsz olyan énekeseket említeni, akik ebben nagyon jók?

BB: Ivan Moody a Five Finger Death Punch-ból vagy Phil Anselmo, aki végig rekesztve énekel. De mondhatnám James Hetfieldet vagy Lemmy-t is, bár nála már nem tudom, mennyit nyom a latban az évtizedek alatt elfogyasztott pia. Most már úgy tudom, nem iszik, biztosan gyakorol is, amennyit kell, és karban tartja a testét. Magamon is éreztem, hogy amikor napi rendszerességgel edzettem, sokkal jobban volt az állóképességem a koncerteken, illetve sokkal tisztábban és erőteljesebben jöttek ki a hangok. Arra is figyelni kell, hogy az ember mit iszik, és mit eszik koncert előtt.

HRM: Az étkezés is ennyire számít?

BB: Számít. Ha a koncert előtt fél órával betolnék egy hamburgermenüt, akkor valószínűleg az életemért küzdenék a színpadon. Nemrég elkövettem egy olyan banális hibát, hogy a koncertünkre vittem magammal vizet, de valaki levitte a színpadról, és nem volt vizem a koncert alatt. A felénél már Szaharát köptem, úgy kiszáradt a szervezetem. Azt éreztem, ha nem jutok folyadékhoz, akkor elájulok. Az ilyen dolgokra figyelni kell. Vízből amúgy a mentes a legjobb, lehetőleg szobahőmérsékletű. Koncert alatt vizet a legjobb inni, colát sem érdemes, mert szénsavas és cukros  és nem tudsz tőle rendesen énekelni.

HRM: Bor és sör?

BB: A bor savassága nagy mennyiségben nem tesz jót. Lehet, hogy kis mennyiségben nem akkora probléma, de biztosan nem olyan jó, mint a sima víz. A sör pedig az ősellenség. Szénsavas, felpuffaszt, eltelít. Jól mutat a színpadon, és ha már a nehezén túl vagy, belekortyolhatsz, de ennyi. Koncert előtt nem szabad töményet inni, se nehezet enni, mert egy jó csülökpörkölt ráülepszik a gyomrodra, felpuffadsz, és nem tudsz rendesen levegőt venni.

HRM: Említetted, hogy a scream technikánál a normál hangszálaknak kb. a 20%-át használod.

BB: Az álhangszalagok nem tudják teljes mértékben megvédeni a normál hangszalagokat a terheléstől, tehát a normál hangszalagokat, ha 20 %-ban is, de munkába állítjuk. Hiába próbálja az álhangszalag megóvni az igazit, ha az nincs kellően meggyúrva és felerősítve, akkor ugyanolyan kárt okozol, mintha agyatlanul elkezdenél énekelni. Ugyanis az álhangszalag is izom, idővel az is ugyanúgy fárad, mint a normál hangszalag. Sokan egyébként úgy csinálják, hogy befogják a mikrofon kosarát, amitől picit öblösebb lesz a hang, de a hangosítók egyből lehúzzák az éneket, mielőtt szétveri a hang a cájgot. A produktum viszont közel sem lesz olyan élvezetes, mert nem tud szabadon rezonálni a hang. Ha jól megtámasztod levegővel és picit bevonod a normál hangszalagokat, akkor sokkal erőteljesebb lesz a scream.

HRM: Befolyásolja a scream technika erősségét, minőségét a testalkat?

BB: Nem. Maximum az állóképesség számít. Egy nagyobb darab, akár hízásra is hajlamos énekes, ha rendszeresen mozog heti 2-3 alkalommal, ugyanolyan jól fogja bírni a koncerteket, mint egy cingár gyerek, aki szintén fejleszti az erőnlétét és az állóképességét. A hangzás viszont teljesen más lesz, mert a különböző testalkatú embereknek más a hangtónusa, ugyanúgy, mint a normál éneklésnél.

HRM: Ha megvan a megfelelő technikád és az optimális állóképességed, meddig lehet screamelni? Ezek a zenekarok általában 70-90 perces bulikat szoktak nyomni. Ideális esetben akár egy 2-3 órás jubileumi bulit is végig lehet hörögni?

BB: Ha a saját példámból indulok ki, két-három koncertünk is volt már, ahol másfél órát énekeltem és screameltem, sőt egy pár alkalommal voltak kétórás koncertjeim is. Ehhez rengeteg gyakorlás kell, nem lehet egyből nekiugrani egy monstre bulinak. Kis lépésekkel kell emelni a mennyiséget, 30-40 perces bulikkal illik kezdeni, majd a fáradhatatlan gyakorlás, próba és koncert után szépen lassan lehet hosszabbítani a koncert időtartamát. Ez ugyanúgy működik, mint a gyúrásnál, ha a bicepszeden akarsz erősíteni, akkor elkezded kétkilós súlyzókkal, majd amikor pár hét múlva az már könnyűnek tűnik, akkor emelhetsz rajta. Az álhangszalagok is izomnyúlványok, ezért fokozatosan kell haladni és hozzászoktatni a szervezetet, hogy ezt a technikát alkalmazza.

HRM: Nemrég Köteles Leander is azt mondta az interjúnkban, hogy a hörgés olyan, mint a gyúrás, és ha két turné között nem gyakorol folyamatosan, az első pár koncert rosszabb lesz, mert nincsenek felkészülve a hangszalagjai az igénybevételre.

BB: Leanderrel Hajnal és jómagam is foglalkoztunk. Nagyszerű előadó és énekes. A magam példájából kiindulva azt tudom mondani, hogy ha két hétig nincs próba, én is eltunyulok. Bár én tanítok, és így folyamatosan használom a hangomat, de nem szabad hagyni, hogy túl sok idő elteljen gyakorlás nélkül. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy pihentetni kell a hangszalagokat, nem szabad folyamatos nyomásnak kitenni, mert szükség van a regenerálódásra. Egy koncert után például nem túl jó ötlet másnap próbálni. Van sok házi praktika is, ami egyébként jót tesz a hangszalagoknak, a méz, hagyma, citrom stb. Egyszer, amikor begyulladt a torkom, és már mindent kipróbáltam, a barátom ötletére felszeleteltem fél citromot, és mézzel együtt megettem. Nem volt jó íze, de legalább le tudtam nyomni a koncertet. Másnapra azért ez megbosszulta magát, mert szinte semmi hangom nem maradt. Gyulladás esetén lehet még gyógynövényes teákat inni, amelyek csillapítják a gyulladást, mert ha nem lehet lemondani a bulit, akkor valamit kell csinálni, hogy legalább ne tegye még jobban tropára az ember a hangját. Hozzáteszem, ha a megfelelő technikát alkalmazza, akkor le tudja nyomni a koncertet.

HRM: Melissa Crossnak vannak erre is praktikái?

BB: Igen, vannak praktikái arra az esetre, ha elfáradtak a hangszalagjaid, de az első tanácsa az, hogy „pihenj!”. (nevet) Nem is szabad beszélni, ha megoldható. Brett Manningnek is van egy oldala, ahol homeopátiás gyógyszereket mutat be, amelyek segítenek ilyen esetben. A Magyar Hajnal Énekstúdióban is összegyűjtöttünk rengeteg praktikákat a gyógyulásra. Lándzsás útifű tea mézzel, Homeovox tabletta, gyógynövényes torok spray-k. Nemrég rátaláltunk egy csodaszerre, a Lavyl spray-re. Szóba jöhet még a C-vitamin bomba, ami leviszi a gyulladást és regenerálja a szervezetedet, amennyire tudja. Elterjedt az Isla Cassis is, ami szintén egy homeopátiás készítmény, és a fáradt hangszalagok esetén használják, mert védőréteget von a hangszalagok köré.

HRM: Ilyen esetekben azért lehet lájtosan gyakorolni?

BB: Lehet, de csak a szinten tartás miatt. Nem szabad megerőltetni a hangszalagjaidat, inkább csak a bemelegítő gyakorlatokat érdemes végezni. Ha az ember minden nap egy fél órát gyakorol, az tökéletesen elég a hangszalagok karbantartásához. Egy-két nap kieshet, és akkor sem történik égszakadás, de ha egy hét kimarad, akkor utána többet kell gyakorolni.

HRM: Hogyan lettél scream technika tanár?

BB: Gyermekként kezdtem a zenével foglalkozni, 10 évig hegedültem, ami során a dalszerzésig is eljutottam. Időközben hatással volt rám a rock és a metal zene, aminek folyományaként két évig doboltam. 21 évesen kezdtem az énekléssel komolyabban foglalkozni. 2005-ben kerültem Hajnalhoz, és négy év tanulás után felvetette, hogy lenne-e kedvem tanítani az énekstúdiójában. Adta magát, hogy ne csak a pop és a jazz, hanem a rock és a metal is képviseltetve legyen a stúdióban, és rám gondolt, mert elkezdtem alkalmazni a Melissa Cross-féle módszereket. Hajnalnak fontos, hogy egy énektanár, amellett, hogy jó énekes, zenészként is helytálljon, és nagyon jó barátok is vagyunk amellett, hogy együtt dolgozunk.

HRM: Mi változott azóta, hogy metal éneklést is tanítasz az énekstúdióban?

BB: Egyrészt igény volt rá, egyre több énekes szerette volna elsajátítani a scream technikát. Másrészt mára azoknak a tanítványoknak egy része, akik más tanárnál végeztek az énekstúdióban, átjön hozzám screamet tanulni. Az énekstúdió nyitott ebben a kérdésben is. Sokan nem konkrétan azért jönnek, hogy megtanulják a screamet, de úgy vannak vele, hogy szívesen belekezdenek. Akik direkt screamelni szeretnének megtanulni, azoknak is előbb a beszédszintű éneklést kell elsajátítani. Olyan tanítványom nincs, aki csak screamelni akar. Van olyan, aki az erőteljesebb éneklést akarja elsajátítani, ha nem is false chord szinten, de egy már jó kevert hangú énekesnél a scream erőteljesebbé teszi a kevert hangot is.

HRM: Meg lehet élni itthon ebből a fajta énekoktatásból?

BB: (nevet) Azon vagyok, hogy meg lehessen. Az énekstúdióban évek óta túljelentkezés van, egyre többen jönnek hozzánk. 2010 óta tanítok, és a tanítványaim száma igencsak megnőtt azóta. Kezd híre menni, kérdeznek, jönnek. A legjobban annak örülök, hogy az énekesek elkezdtek kapcsolni. Régen szégyen volt énektanárhoz járni, mindenki büszke volt arra, hogy autodidakta módon tanult meg énekelni. Ma viszont már egyre többen járnak énektanárhoz. Tegyük hozzá, hogy a tengeren túlon, ha egy énekesnek nincs trénere, tanára, nem is nagyon veszik komolyan.

Kreisz Dóri, a Magyar Hajnal Énekstúdió tanítványa négy éve - nemrég a Grease egyik duettjét hörögte fel Thomas Hindsszel

HRM: Énekesként kik a példaképeid?

BB: Több is van, akik miatt elkezdtem komolyabban venni az éneklést. Személy szerint én fontosnak tartom, hogy egy énekes élőben is el tudja énekelni azt, amit stúdióban felénekelt. Erre figyelek én is, akárhányszor stúdióban énekelek. A nagy etalon a mai napig Matthew Bellamy, a Muse énekese, de ott van például Myles Kennedy is, aki szintén nagyon nagy példaképem lett. Ők élőben is CD-minőségben adják vissza az énektémáikat. Nagy kedvencem még Jason Butler, a letlive. énekese. Nincsenek szavak arra, amit az az ember élőben produkál. A 30 Seconds to Mars énekese, Jared Leto is nagyszerű frontember, bár engem kicsit zavar, hogy élőben, a koncertjein sokat énekelteti a közönséget maga helyett. Corey Taylor is hatalmas példakép, a februári koncerten ő is kiénekelt magából mindent, amit a lemezen. Rajta kívül még Howard Jonesra és Jesse Leachre is felnézek, a Killswitch Engage két énekesére. Mind a ketten tökéletesen hozzák a tiszta éneklést és a hörgést is. Első hallgatásra fel sem tűnhet, de ha jobban odafigyel az ember, hallani lehet az apró különbségeket. Howard sokkal többet frazíroz az éneklésben, Jesse-nek erősebb a screamje, de nagyon hasonló a hangszínük.

HRM: Mi a véleményed az Arch Enemy két énekesnőjéről?

BB: Szerintem kuriózum, hogy egy szőke, modellkinézetű csaj úgy belehörög a mikrofonba, hogy leszakad az agyad. Nemcsak a férfiak, a csajok is megőrülnek ettől. Angela Gossow letette a névjegyét ezen a színtéren. Alissa talán az elején egy picit gyengébben screamelt, mint Angela, de betudható volt annak, hogy nagy teher volt a vállán, hogy az Arch Enemy élére került. Viszont volt szerencsém élőben meghallhatni egy fesztiválon, és azt kell, hogy mondjam, engem maximálisan lenyűgözött.

HRM: Mondhatjuk azt, hogy jól hörögni ugyanolyan művészet, mint jól énekelni?

BB: Abszolút! Bár szürreális a művészet szót a screamre használni, de a hörgés is ugyanolyan érzelemkifejezés, mint az éneklés. Én a művészet helyett a technikát hangsúlyoznám: a screamelés ugyanúgy technika, és el lehet sajátítani, mint az éneklést. Sőt, a screamelés az énekléshez tartozik, ezért nem is választanám szét a kettőt.

Készítette: savafan, Tomka
Képek: savafan