Mosolynélküli, Összeférhetetlen, Ember Feketében, Mogorva, „a blekmúr”… a legnagyobb hatású rockgitáros. Yngwie Malmsteen, Joe Satriani, Wolf Hoffmann a legnagyobb inspirációjának nevezi, kortársai is a legnagyobb tisztelettel nyilatkoznak róla, az Iron Maiden, a Dream Theater, az Accept zenéjét is formálta játékával, de hosszan sorolhatnánk az előadókat.

RB

Hendrix után talán senki sem gyakorolt ekkora hatást az utána következő gitáros generációra. Jimi csak nyersanyagnak tartotta a dalokat, koncerteken vég nélkül variálta, Ritchie ugyanezt tette. Hallgassátok meg a Wring That Neck instrumentális fantáziáját a Deep Purple korai fellépéseiről: negyedóra, húsz perc vagy harminc – bármeddig tudta variálni, sosem unt rá, de nemhogy ő, a közönsége sem, és még számtalan példát sorolhatunk ennek alátámasztásra. Tudom, ehhez kellett Jon Lord tehetsége is, de nélküle sem így hangzott volna a korai Purple.

 

 

Rod Evans, Ian Gillan, David Coverdale  – mindegy, hogy kik énekeltek a Purple-ben, zeneszerzőként, előadóként jelentős részben hozzájárult az aktuális korszak értékeihez. A Rainbow-ról nem is beszélve: Ronnie James Dio, Graham Bonnet, Joe Lynn Turner, Doogie White vagy újabban Ronnie Romero neki köszönhetik nemzetközi hírnevüket, és ebben a bandában is alkotott olyan dalokat, melyek a mai napig meghatározzák a rockzenét. Nem csak hard rockot, annál többről van szó.

Klasszikus zene és hard rock – ő kezdte el ötvözni a két műfajt, az általa megkezdett úton haladó kollégák mind tőle tanulták el a gyors, rockos futamok komolyzenei színezetét – hallgassátok meg a már felsorolt előadók szerzeményeit, kizárt, hogy nem tőle tanulták a szakmát.

Kiállhatatlan, összeférhetetlen… Ha megnézzük a Deep Purple vagy a Rainbow történetét, nem volt egy stabil felállása egyik formációnak sem – neki ebben nagy része volt, ha nem is száz százalékosan. Nem erős oldala az állandóság. Öntörvényű, senki sem parancsolhat neki. Lassan negyed évszázada hátat fordított a rockzenének, inkább reneszánszban utazik, igaz, nem tradicionális formában, és régóta kitart jelenlegi érdeklődése mellett. Korábban még a klasszikus zenét is kipróbálta, igaz, a rock keretein belül. Volt, hogy a gitárt is törte rendszeresen, szinte minden fellépésén.

Nem egy kedves figura, még rajongóival sem: nem hajlandó aláírni Purple vagy Rainbow lemezeket, ha lehet, inkább elzárkózik tőlük. Volt rá példa, hogy az autó hátsó üléséről a letekert ablakból adott pár szignót hosszú órákkal a koncert után, de csak Blackmore’s Night albumokra. Míg kortársai szívesen fényképezkednek más formációbeli kollégákkal, róla nagyon kevés ilyen fotót találni a világhálón.

Az idő ujjait lelassította, már nem harap gitárjátéka, mint régen, okát ne firtassuk. Ám nemcsak nekem, hanem sokunknak ő a legnagyobb gitáros, zeneszerző, a legnagyobb fazon a rockműfajban, akinek döntő része van abban, hogy Deep Purple rajongók lettünk, hogy a műfajt ennyire szeretjük. A legnagyobb idol, a legmeghatározóbb zenész, a legeredetibb fazon.

Richard Hugh Blackmore, sokunk legnagyobb bálványa 1945. április tizennegyedikén látta meg a napvilágot az angliai Weston-super-Mare városában. Ma hetvenöt éves.

Megosztás