"Még mindig metal zenekar vagyunk": Interjú a Serenity-vel

írta Hard Rock Magazin | 2013.04.23.

Az elmúlt években egy nagyon ügyes szimfonikus power metal banda nőtt fel a Kamelot és a Sonata Arctica árnyékában: az osztrák Serenity március végén már negyedik nagylemezével ápolja az európai, bombasztikus power metal tradícióját, tetszetős vokális körítéssel. A ’War of Ages’-en azonban nem csak a megadallamok, hanem a koncepció tekintetében se fogták vissza magukat: a lemez egy-egy dalában különböző történelmi személyiségek bőrébe bújik Georg Neuhauser és az új énekesnő, Clémentine Delauney. A lemezről, változásokról és történelemről Georgot faggattuk ki.

Hard Rock Magazin: A zenei stílusotok némi változáson ment át az évek során; a ’Words Untold’ inkább a progresszív metal felé hajlott, aztán egy sokkal bombasztikusabb és szimfonikusabb irány következett, a ’War of Ages’ pedig leginkább szimfonikus power metal opera némi musicales beütéssel.

Georg Neuhauser: Eltaláltad! Az első albumon valami progresszívebb dolgot alkottunk, aztán valóban melodikusabb és bombasztikusabb irányba mentünk, végül elérkeztünk a ’War of Ages’-ig. Mindenkinek más és más nézőpontja és véleménye van a zenei irányunkról, hívja azt fejlődésnek vagy sem. Számunkra minden természetesen jön, nem kell sokat agyalnunk rajta. Mindegyik albumunkról elég sok dalt játszunk a koncerteken, és ez azt mutatja, hogy minden albumnak megvan a maga fontossága.  

HRM: Milyen elképzelésekkel vágtatok bele a ’War of Ages’ munkálataiba és ezekből mennyi valósult meg?

Georg: Még mélyebben bele akartunk merülni a történelmi koncepcióba, amit a ’Death and Legacy’-n elkezdtünk. Kiválasztottunk egy pár meghatározó személyiséget a történelemből, aztán elkezdtünk dolgozni a zenén és a szövegeken is. Szerintem megvalósítottunk mindent, amit akartunk, a lehetőségeinkhez és a rendelkezésünkre álló időhöz mérten.  

HRM: Több kórus és szimfonikus elem van a ’War of Ages’-en, de mintha a gitárriffek is keményebbek lennének, a gitárjáték pedig riff-orientáltabb.

Georg: Ezt már a dalszerzés elején is így terveztük, a dalok kezdettől fogva nagyon gitárorientáltak voltak, és a keverés alatt valahogy adni akartunk neki még egy löketet. Még mindig metal zenekar vagyunk. (nevet)

HRM: Hogyan befolyásolta a dalszerzés folyamatát Mario Hirzinger távozása? [Mario a zenekar billentyűse és fontos dalszerzője volt.]

Georg: Mario a megjelenés és a promózás előtt nem sokkal határozta el, hogy kilép a bandából… Írt pár szöveget az új albumra, és persze itt hagyta az „örökségét”, amit sosem fogunk elfelejteni. Nagyon szomorúak voltunk, amikor meghozta a döntését, nem csak egy zenekartagot, hanem egy testvért is elvesztettünk. Szerencsére itt van nekünk Thomas, aki nagyszerű ember és zenész, ő foglalkozott leginkább a zeneszerzéssel.  

HRM: Hogyan fogjátok reprodukálni a kórusokat és a szimfonikus elemeket élőben, Marco nélkül? Miért nem toboroztatok még új embert Marco helyére?

Georg: Sokat próbáltunk, hogy Mario hiányzó részeit a banda egyéb tagjai segítségével pótoljuk. Ez azt jelenti, hogy Andi, Clementine és Fabio többet fognak énekelni, mint eddig. Kemény munka, de eddig egész jól működik… Még meg kell találnunk a megfelelő személyt Mario helyére, reméljük, hamarosan ez bekövetkezik. Talán még túl korai…

HRM: A ‘War of Ages’ történelmi eseményekkel és személyekkel foglalkozik. Sok kutatómunka áll mögött, vagy vannak a bandában nagy történelem-rajongók, akik elég tudással rendelkeznek e téren?

Georg: Nekem PhD-m van történelemből és jelenleg is az egyetemen tanítok, szóval ez főleg az én hatásom, de a többieket is érdekli a történelem, könnyedén együtt tudunk dolgozni és kiválasztani a témákat.  

HRM: Melyik téma vagy kor volt számodra a legizgalmasabb?

Georg: Őszintén szólva, nem tudnék választani. Körülbelül 120%-os erőfeszítést öltünk mindegyikbe, szóval egyiket sem írnám le a másik javára, ha választanom kellene…

HRM: Mit gondolsz, mit tud a történelem – és az általatok elmesélt történetek – tanítani nekünk?

Georg: Ezek a fontos személyek – jó és rossz értelemben is – olyan sok mindent csináltak az életükben, hogy biztosan befolyásolták a jelent, nagyon sokat tanulhatunk tőlük, ha komolyan elmerülünk a szövegekben.

HRM: Új énekesnőtök is van, Clémentine Delauney. Mennyire vette ki a részét a dalszerzési folyamatból?

Georg: Elég nagy részben belefolyt. Rengeteget foglalkozott a dalszerzéssel és el kell ismernem, hogy az eredmény egyszerűen fantasztikus!

HRM: A karrieretek során más vendégénekessel is dolgoztatok már. Miért Clémentine volt az, aki a bandához is csatlakozott?

Georg: Clémentine-nel a 2011-es Out of the Dark turné alatt kezdtünk el koncertezni, és azóta mindig a bandában volt. Természetes, hogy elkezdtünk beszélgetni arról, hogy hivatalosan is tag legyen, és aztán csak megtörtént. Szerintünk ez a helyes választás, a zenei oldalról is, hiszen a hangja tökéletesen illik a banda többi hangjához.

HRM: Miért vettétek fel újra más verzióban a legismertebb balladátokat, a Fairytales-t?

Georg: Szerettünk volna egy újabb változatot, ahol Clémentine a saját stílusában énekelhetné a részét. Már egy ideje gondolkodtunk rajta, és most megragadtuk a lehetőséget, hogy megajándékozzuk vele a rajongóinkat a limitált változaton.

HRM: A zenétek alapján egyértelműen nagy rajongói vagytok a Queennek, de most még egy dalukat is rögzítettétek, a Love of My Life-ot. Miért ezt a dalt választottátok?

Georg: A Queen személyes kedvencem, és a Love of My Life szerintem a legjobb szerelmes daluk, és ezt is nagyon régóta szerettük volna eljátszani. Még egy kis ajándék a rajongóinknak!

HRM: A Queen mellett a Savatage is inspirál titeket?

Georg: A Savatage is, igen, de főleg a karrierünk kezdetén. Főleg az első két demón és az első albumon vannak Savatage-es hatások.

HRM: Végül hadd tegyek fel pár személyes kérdést. Mikor kezdtél el énekelni? Mikor jöttél rá, hogy (metal) énekes akarsz lenni?

Georg: 4 évesen kezdtem el énekelni, de akkoriban inkább még népzenében utaztam, nem metalban. 6 éves koromban megkaptam az első kazettámat a nővéremtől, és ez teljesen megváltoztatta az életemet – az Iron Maiden ‘Seventh Son of a Seventh Son’-ja volt az. Egyértelmű volt számomra, hogy nincs több népzene, mert „a rock és metal az ész”.

HRM: Jártál énektanárhoz? Hogyan képzed a hangodat?

Georg: A legjobb gyakorlás az volt, amikor egy feldolgozás-zenekarban játszottam. Amikor együtt jártunk iskolába Tommal, alapítottunk egy bandát, amivel főleg olyan zenekaroktól játszottunk, mint a Toto, a Queen, a Van Halen és az Europe. Így gyakorolhattam az éneklést, annak ellenére, hogy igazából sosem jártam énektanárhoz. Rock/metal tanárok egyébként is alig léteznek.

HRM: Ha meghívnának, elfogadnál egy szerepet egy musicalban vagy a színházban?

Georg: Talán igen! Miért ne? Jó kérdés!

HRM: A Serenityvel már többször jártatok Magyarországon. Milyen személyes élményeid vannak Magyarországról?

Georg: Nagyszerű emlékek! Magyarország valójában egyike a legjobb országoknak, ahol valaha turnéztunk! Kedves emberek, fantasztikus közönség, király kocsmák és kaják!

HRM: A ‘War of Ages’ turnéval is eljöttök hozzánk?

Georg: Reméljük, hogy hamarosan a ’War of Ages’-szel is visszatérhetünk Budapestre!

Készítette: Tomka, Ivetka

Fordította: Ivetka