
Nagyra értékelem a Hammerék által szervezett koncerteket, mert mindig sikerül olyan bandákat is elhozniuk egy-egy nagy név mellé, akik önállóan nemigen jutnának nálunk deszkához, de többnyire kellemes meglepetést okoznak azzal, hogy lendítenek egyet a zúzdakultúrámon. Tényleg fesztiválszámba mennek ezek az események, de a címben szereplő három név egyenként is nagykiadós tömegmozgalom, egyetlen estébe betolni őket pedig alighanem a legnagyobb eddigi Hammer-húzás, szépen telt házas is lett a show, ráadásul a BS-ben!
Nem szeretek lemaradni semmiről, ezért időben érkeztem, de mikor megláttam, hogy U alakban a bejáratig kanyarodik vissza a sor vége a szállodától (legalább 200 méter!), akkor azért eszembe jutott pár verbális népi motívum. Közben meg az ülőjegyes kapu üresen tátongott, ami nem véletlen, mert alig adtak ki ülőjegyeket a koncertre a kibővített küzdőtér miatt. A balfaszkodásnak szerencsére gyorsan véget vetettek, és megnyitották a küzdőteresek előtt is a másik kaput, már nem volt miért aggódni, viszont, hogy az alibimotozásnak, meg a ravasz „szúró-, vágóeszköz, lánc?” kérdésnek mi értelme van, azon inkább van aggódnivaló.
Az arénába érve látszott, hogy valóban nem Záray-Vámosi tribute estére készült a stáb, az elfordított nézőtér alsóbb lelátóit betolták a felső karéj alá, gyakorlatilag a céges páholyoktól felfelé volt csak „pár” széksor, ez az este a küzdőtérről szólt, amelyet úgy elleptek a fekete pólók, mintha egy fedettpályás Rockmaratonon lennénk. A kezdésig Europe, Foreigner, Gotthard, Guns szórakoztatta a népet szalondecibellel, én meg tátottam a számat, hogy a halottnak nyilvánított lemezipart milyen sikerrel próbálja pótolni a textilipar, elképesztő választék feszült zenekaros pólókból a nagyérdeműn, hogy a komplett Sabaton katonai egyenruhákról ne is beszéljünk, a küzdőtéri merch stand elfoglalt vagy 20 métert, amiből persze volt a fenti szinten is.

18:59-kor színre lépett Villany Leó, és hazudnék, ha nem vallanám be, hogy kiszetlisztefemeztem, hogy Amaranthe-ék a Helixszel fognak intrózni, hát így is lett, de ez az intrózás olyan színpadi közhely kezd lenni, aminek nem mindig van értelme. Itt nem volt.

A magát dance metalban meghatározó svéd csapat a 2008-as megalakulás óta nemzetközileg jegyzett sztár lett, eltalálták azt a tököt-dögöt, ami kell a feketepólós mainstreamnek: popos dallamok zúzós alapokon, egy nagyon-nagyon szexi énekesnővel. Persze ezt a receptet is el lehet baszni, ha a fűszerek aránya egészségtelen vagy nagyon feltekerik a lángot, de ebben az esetben szó sincs róla, az eddig megjelent öt stúdióalbummal utat nyitottak a közönség felé úgy a tengerentúlon, mint Európában, beleértve kis hazánkat is, ezen az estén tizedszer léptek fel nálunk, látható volt, hogy nagyon jelentős a magyar rajongótáboruk.

Emiatt is volt esélytelen húsz méternél közelebb jutni a színpadhoz, és a figyelőállásomból kicsit furcsa volt, hogy a dobos Morten Løwe Sørensen kivételével mindenki térdel, de aztán rájöttem, hogy a Sabaton csatamező-díszlete, vagyis a homokzsákok fedezékéből tüzel a banda.

Az ékszerlábú Elize Ryd mellett komoly szerep jutott a 2017-ben csatlakozott Nils Molin énekének, és Henrik Englund Wilhelmsson bugyborékolásának, mára nagyon egészséges egyensúly alakult ki a három énekes között.

Ami viszont nem volt egészséges, hogy a dobsoundot olyan kásásra keverték, hogy mehetett volna akár gépről is, pedig Mortenünk nem ezt érdemelte. A billentyűs kolléga meg olyan szégyellős volt, hogy végig takarásban maradt, hehe.

Az eljátszott tíz dalt szinte egyenlő arányban válogatták össze az öt albumról, gyakorlatilag kapott a közönség egy ki nem adott válogatást, a tíz dal hivatalos verzióit több mint 110 milliószor (!) nézték meg a YouTube-on. Ilyen népszerűség mellett játszhatom az agyamat, hogy ezt a kommersz zenei poént már elsütötte a Scooter harminc évvel ezelőtt, csak ők még nem tudták, hogy melyik irányba kell tekerni a potmétert a gitáron. Én is jól szórakoztam a Falco Amadeusára emlékeztető kezdetű Helixen, a toronymagasan kiemelkedő GG6-en, az Amaranthine-on (csak már kezd unalmas lenni a mobillámpáztatás), és az Elize kánkánjával megtámogatott Drop Dead Cynicalon a végén.

Mikor nagy ünneplés közepette levonult a csapat a Farmer Boys Born Again outrójára, azon gondolkoztam, hogy mivel kell előállni a másik két fellépőnek, hogy kiérdemelt legyen a színpadra lépés sorrendje?
Rise / Grace / Path / Seemann / I Don’t Care / En Route To Mayhem / Seek & Destroy / In The Hall Of The Mountain King / Nothing Else Matters

A Sabaton 17. magyarországi koncertjét elég zajos és hosszú átszerelés előzte meg, plusz egy indokolatlanul hosszú intró, de a gigamolinó lehullott, a Rammsteint idéző piroshow beindult, be is rohant a nép a cigikarámból meg a büféből egykettőre, aztán kerekedett olyan arénahangulat, amilyet csak ritkán látni. Az első két felvonásnál is nagyot alakított a közönség, de itt a küzdőtér végén állók is beszálltak a buliba, hú de jó érzés az ilyennek a közepében lenni!

A színpadon lövészárok, szögesdrót, harckocsiba applikált dobszerkó, (később) harci repülőbe applikált Hammond-orgona, füst, láng, sortűz, robbanás, a háttérben csatajelenet, long live military metal!

A nézőtéri hangulat hamar átragadt a színpadra, király érzés lehet ilyen közönségnek játszani, a bandának a gáztámadás se szegte kedvét, vígan tekerték az Attack Of The Dead Ment gázálarcban.
Szöveg: Dzsó
Képek: Savafan
Videók: AmarantheTV, From The Barrier And Beyond, Sabaton YouTube-csatornák
További képek ITT
Köszönet a Hammer Concertsnek és a Live Nationnek!













Legutóbbi hozzászólások