HammerFall: No Sacrifice, No Victory
írta Mike | 2009.02.25.
Megjelenés: 2009
Kiadó: Nuclear Blast
Weblap: www.hammerfall.net
Stílus: heavy metal
Származás: Svédország
Zenészek
Joacim Cans - ének
Oscar Dronjak - gitár
Pontus Norgren - gitár
Fredrik Larsson - basszus
Anders Johansson - dobok
Dalcímek
01. Any Means Necessary
02. Life Is Now
03. Punish And Enslave
04. Legion
05. Between Two Worlds
06. Hallowed Be My Name
07. Something For The Ages
08. No Sacrifice, No Victory
09. Bring The Hammer Down
10. One Of A Kind
11. My Sharona (The Knack feldolgozás)
Értékelés
"Varietas dÄlectat - A változatosság gyönyörködtet" - mondja a latin, és sejlik fel bennem is a cinikus gondolatfoszlány, ahogy a No Sacrifice, No Victory korong forog a lejátszóban. De erről később. Nosztalgikus hangulat opálos fátyla hullik rám... Emlékszem, tizenkét évvel ezelőtt kezembe vettem a német Rock Hard magazin CD-mellékletét, amelyen a tucatnyi előadó között szerepelt egy HammerFall nevű brigád azonos című dalával. Minekután akkoriban azért nem dúskáltunk a tradicionális heavy metal anyagokban, ez a heroikus kórussal megtámogatott, ikergitáros speed nóta kisimította arcomon a bőrt, és az elégedett vigyort órákig nem lehetett lemosni rólam. Ejha, mondtam akkor, ifjú titánok a horizonton! Azóta sokat változott a világ, benne a rockzene is, trendek jöttek, trendek mentek - mert trend a lelke mindennek. 2009-ben immár a hetedik lemeznél jár a svéd ötös fogat, és hamar vissza is kacsinthatunk a recenzió elejéhez: a HammerFall bizony nem hallgat a változ(tat)ás hívószavára, a járt utat a járatlanért elvén nemhogy nem mozdul el egy tapodtat sem a debütáló Glory To The Brave által kijelölt iránytól, de a progresszivitásnak egy mákszemnyi szikrája sem lobban ezúttal. Pontosabban: ezúttal sem. A nyitó Any Means Necessary azonmód jelzi, hogy az elkövetkezendő ötven percben ne is számítsunk egyébre, mint a Saxon-, és az Accept-hagyaték szolgalelkű ápolására; a hangzás noha valóban friss, erőteljes, de az egész annyira a '80-as évek közepét idézi, hogy a szekrény alján nyomban mocorogni kezdett a magasszárú Puma cipő. Egyébként erre a dalra készült a klip; mit mondjak, a tökfelesleges mozgókép tipikus példája, olyan, amit maximum egyszer néz meg az ember, s miután a padlóra röhögte magát (vagy bosszankodta, kiből mit vált ki), elkönyveli, hogy ezt többet soha, minek is, ezerszer látott már apokaliptikus háttérben szigorú tekintettel pózoló zenészeket műlángok ölelésében; és közben csak beleöltek vastag euró-kötegeket, nyilván meg is térül valahol (bár nehezen hiszem, hogy a YouTube-generáció leül a tévé elé klipet bámulni), én pedig a Tool, ne adjisten a Peter Gabriel klipek után ejtek kesernyés krokodilkönnyeket, mert azokat nézni is lehetett! Hol van már a korai HammerFall-lemezek szélsebesen vágtázó speed metalja? Én ezeket szeretem, még akkor is, ha tudom, a Helloween már réges-rég lelőtte az összes poént. Az utóbbi HF albumok dalai szépen beálltak a kockázatmentes középtempóba, így még inkább beszürkíti az amúgy sem túl eseménydús összképet. A Life Is Now a koncerteken biztosan magasba lendíti a csuklószorítós öklöket, de számomra csak egy vérszegény hard rock-utánérzés, a Punish And Enslave riffjei jóllehet húznak, mint az igásló, de könyörgöm, ugyanezt már húsz éve megírták mások, a refrén alatti óóó-zásért pedig Ossianékat is kukoricára térdepeltették akkoriban. A Legion szörnyhangokkal megbolondított (vagy inkább meghülyített) nyitánya a Manowar klasszikus The Demon's Whip intróját juttatja eszembe, a refréndallam végre egész jól meg vagyon írva, emellett egy kellemesen gyors szösszenet, ám ez sem szedi le a fejem. Pedig de jó volna! És hogy azért a jó metálos is el tud érzékenyülni, annak bizonyítékául itt van a Between Two Worlds; patetikus orgonaszó nyúlik az égbe, majd lírai témák döntenek unalomba, nem is értem, HammerFall-ék mindig is híresek voltak az emlékezetes dallamaikról, de ezeknek igencsak híján van a lemez! Balladát meg tényleg csak az írjon, aki tudja, hogyan kell a szívet kitépni a mellkasból. Másképp nem megy, marad a vásári giccs. A Hallowed Be My Name cím láttán először egy szabad helyet kerestem a falon, ahova a fejem verhetem, majd inkább a Gillette-ért nyúltam: lehet, hogy én öregszem, de az efféle butaságoktól kikívánkozik a répa a gyomromból. Márpedig tudjuk, répa mindig van a rókában. Ettől függetlenül a Judas Priest Love Bites riffjét arcátlanul lenyúló számot majd ezrek üvöltik a koncerteken, végtére oda való, szó se róla! Ahogy a Something For The Ages is, hiszen ebben nincs ének, míg a srácok játszanak, addig Joacim simán begyűjthet pár telefonszámot a csajoktól. A címadó nóta sem lesz a jazzszakosok másnapi házi feladata, olyan egyszerű szegény, de azért hősies izomszag lengi körül. A Bring The Hammer Down refrénje valamiért a Freedom Callra emlékeztet, nem is rossz ez a dalocska, csak amiatt vakarom az üstököm, hogy a "hammer" szót mér' nem lehet kihagyni egyik lemezről sem, biztos a helyi kalapácsgyár dobja meg őket némi szponzor-vassal, amiket aztán jól ki lehet tűzni mindenhová. Meglepő módon a One Of A Kind is tetszik (magukhoz képest komplexebb szerkezet, helloween-módra speedelős refrén és a többi), kár, hogy mire beindulna az album, már vége is! Vagyis nem teljesen: hátra van még az Igazi Büntetés, a The Knack-féle My Sharona feldolgozása. Ez borzalom! Azért belehallgattam az eredetibe hátha-alapon, esküszöm, jobban megfogott, de lehet, hogy így a korong lecsengésével valami kihalt belőlem, elvesztettem hitem a tradicionális metal újkori életre hívójában, akik '97-ben tényleg nagyot robbantottak, de már rég kipukkadt a reveláció lufija, és maradt egy klisékupac. És hogy kissé sznob is legyek, egy másik okossággal foglalom keretbe írásomat: nomen est omen - no sacrifice, no victory! Ez esetben helytálló! Sajnos.
Legutóbbi hozzászólások