Dominici: O3 A Trilogy - Part 3
írta JLT | 2008.02.24.

Megjelenés: 2008.április
Kiadó: InsideOut
Weblap: www.dominici.com
Stílus: progresszív metal
Származás: Egyesült Államok/Olaszország (és jelenleg egy picit Magyarország is)
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
Lehet-e a tökéletesnél még tökéletesebbet alkotni? Készíthető-e még jobb lemez, mint amilyen az előző fantasztikus korong volt? Lehetséges-e azt a bizonyos olümposzi magasságokba emelt lécet megugrani? Ezek a kérdések motoszkáltak a fejemben, mikor kézbe vettem az új lemez, -magától Charlie Dominici mestertől magazinunkhoz érkezett- promo verzióját. A tavalyi mű, a trilógia második része a felelős azért, hogy nyitottam a progresszív zenék felé. Nem tudom, hányszor hallgattam végig azt az albumot, de biztos, hogy tíznél többször. Olyan fokú zsenialitással, precizitással találkoztam azon a korongon, amitől egész egyszerűen leesett az állam. Nem győztem csodálni a kiemelkedő énekdallamokat, az izgalmas zenei részeket, a bravúros hangszeres és vokális teljesítményeket, a harmóniát, amit a lemez összképe árasztott magából. És az égiek kegyesnek bizonyultak hozzám, hiszen nem egészen egy évvel a második rész után, megérkezett a trilógia folytatása, befejezése. Ebből is látszik, hogy Dominici mester és társai nagyon kreatívak és tehetséggel is bőven megáldotta őket az élet. Számomra mindig örömteli dolog, ha egy zenésznek vannak ötletei, tervei és ezeket meg is tudja valósítani. Főhősünk esetében ez hatványozottan is igaz. A harmadik rész zenei világa követi elődje vonalát, vagyis a progresszív metal vizein evez, annak minden szépségével, varázsával átitatva. Természetesen a nótákon felfedezhető a már legendává vált Dream Theater hatása, ami nem is csoda, hiszen a zenekar első lemezén még Charlie Dominici énekelt. Azt azonban gyorsan leszögezném, hogy kópia lemezről még véletlenül sincsen szó. A daloknak egyedi, sajátos világuk van, rendelkeznek egyfajta magával ragadó atmoszférával, és helyenként elgondolkodtató dalszöveggel. Azt szokták mondani, mindegy milyen hosszú a dal, és milyen a szöveg, a lényeg az, hogy ne legyen semmitmondó. Ezt az aranyszabályt,- tudatosan vagy sem- a banda betartotta. Az első nótától az utolsóig egy másodpercre sem kalandozott el a figyelmem, mindig történt valami, amire érdemes volt nagyon odafigyelni. Hol egy ötletes gitárszóló, máshol egy nagyon komplex dobtéma, vagy éppen egy bitang erős riff, és még lehetne sorolni a jobbnál jobb zenei megoldásokat, amikért az olasz Solid Vision nevű zenekar hangszeres szekciója a felelős. Név szerint Riccardo Erik Atzeni basszusgitáros, Brian Maillard gitáros, Yan Maillard dobos és Americo Rigoldi billentyűs. Jegyezze meg a kedves olvasó ezeket a neveket, mert nagyobb összegben mernék rá fogadni, hogy még sokat fogunk hallani ezekről a fiúkról. Bizony, igencsak tehetséges muzsikusokról van szó. Az előző albumon is feltűnt, hogy nagyon tudnak a srácok zenélni, amit a pesti koncert is ékesen bizonyított. Most pedig az az érzésem, hogy sikerült megfejelni a teljesítményüket, még érettebbek, még profibbak lettek. Ha fejlődésük töretlen marad, kitartóak és szorgalmasak lesznek, egyszer eljuthatnak azokba a magasságokba ahol jelenleg az "Álom Színház" tagjai tanyáznak. No meg ott van a csapatban egy olyan énekes, akinek nemcsak emberi kvalitásai, hanem hangi adottságai is páratlanok. A 70es években Angliában, egy neves football edző, -aki zsinórban nyerte a bajnokságokat, és kupákat- nyilatkozta egyszer magáról, hogy "Nem tudom Én vagyok-e a legjobb edző, de benne vagyok a legjobb egyben." Nos, Dominici esetére, ez a mondás így ültethető át : "Nem állítom, hogy Ő a legjobb progresszív metal énekes, de benne van a legjobb kettőben". Amit ezen a lemezen produkál azt egész egyszerűen nem akartam elhinni. Szinte felfogni sem bírtam, hogy valaki így képes énekelni. Hangterjedelmét, (ami tegyük hozzá, nem kicsi) maximálisan kihasználja, ha kell karcosan, ha kell tisztán énekel, mindent bemutat, ami nem hiányozhat egy első vonalbeli énekes kelléktárából. A zenészek méltatása után essen szó a nótákról is. Nem hiszem, hogy túloznék, de akár könyvet is lehetne írni erről az albumról. Vagy kettőt... A progresszivitás itt elképesztő erővel és dinamikával párosul, (ami a befogadásukat tekintve nem könnyíti meg a helyzetet), mégis könnyen emészthetőek a szerzemények. Talán a remekül kidolgozott énekdallamok, vagy a néhol igencsak fogós refrének miatt. Nem tudom biztosan, de az én -nem igazán progresszív zenékhez szokott - fülemnek semmilyen nehézséget nem okozott a lemez befogadása. A lemezen "csak" 8 nóta található, ám ez ne tévesszen meg senkit! A "tiszta játékidő" több mint ötven perc. Egész pontosan ötvenöt perc. És ennek a közel egy órának minden egyes pillanata igazi csoda. Ahogyan a King Of Terror című nóta felépül az tanítani való. Lassan, lágyan, szép billentyű kísérettel indul, majd Charlie mélyebb orgánumú belépése következik. Ezek után, - mielőtt még egy lassú, melodikus merengésre rendezkednénk be - robban a bomba. Kegyetlen erős gitártémák, már-már thrash-es jellegű riffek és ütemek törnek utat maguknak a hallójáratokba. Persze nem csak kemény "zúzások" találhatók a dalban, hanem fenomenális énekdallamok, melyek a mélyebb tartományokból törnek fel egészen a magasakig. Tökéletes! A második tétel, melynek címe a sokat sejtető March Into hell címet kapta, Brian Maillard "riff orgiájával" indul, hogy azután egy lüktető, lendületes dallá kerekedjen. Ismét az államat kerestem az énektémák hallgatása után, de Americo szólóját sem felejtem el egyhamar. A csoda folytatódik, mégpedig a So Help Me God című ballada formájában. Gyönyörű, akusztikus-gitár ének kettőssel veszi kezdetét a dal, aminek refrénje óriási telitalálat. Libabőrös lettem tőle. Headbangelni vágyók figyelmébe ajánlom a Liquid Lightning című mesterművet, melynek indulásakor bizony meg lehet rázni a sörényt. Később azért finomul a nóta, a tökéletes billentyűs aláfestések nagyon szép színeket csempésznek a szerzeménybe. Az Enemy Of God egy tíz perces eposz. Elképesztően jók a hangszeres szólók itt (is) és amiket Yan dobol az sem éppen egyszerű. Nagyon változatos témákat kreáltak a srácok, sok váltással, és rengeteg zenei csemegével. Hatodik tételként az album talán legjobb nótája a Revelation következik. A ritmusszekció nagyon jól hozza a nem egyszerű ritmusképletekkel átszőtt alapokat. A refrén is telitalálat, csakúgy, mint Brian riffjei, akiről itt is kiderül, hogy milyen remek gitáros. A Hell On Earth című szerzeményben is uralkodnak a súlyos riffek, amikhez Dominici tökéletesen alkalmazkodva egészen kemény, szikár hangokat présel ki magából. Zárásként egy újabb 10 perces "szösszenetet" kap a hallgató, telepakolva a progresszív zenei világra jellemző komplex részekkel, csodás hangszeres szólókkal, és szárnyaló, magasra ívelő énekdallamokkal.
Legutóbbi hozzászólások