Pokolgép: Pokoli Mesék
írta garael | 2008.01.19.
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
A Pokolgép együttes zenei történetével és alkotói korszakaival úgy vagyok, mint a Black Sabbath-éval. A korábbi, az ortodox fanok által dicsőített, és a karizmatikus frontember - ki énekessé válásának körülményei által szintén megérne egy filmet -, Kalapács József nevével fémjelzett lemezeket becsülöm és elismerem, ám dallamviláguknál fogva annyira nem tudom magaménak érezni, mint a "nagy törés" utáni korszak dallamcentrikusabb, és talán kifinomultabb világát. Nem véletlen talán az sem, hogy Nagyfi és "Kalács" kiválásával az Ómen vitte - egy fokkal talán súlyosabban - tovább a Gép zenei örökségét, míg az új énekes, - az akkoriban a csúcson lévő, és talán az egyik legjobb magyar dalnok, Rudán Joe magával hozott egy kis hard rockos szellemiséget is a Kukovecz Gábor muzikális elképzeléseit megvalósító bandába. Az "új felállás" rögtön két olyan lemezzel indított, ami méltán vált klasszikus versenytársává a korai alkotásoknak: az "Adj új erőt" véleményem szerint máig a legjobb magyar heavy metal album, ahol minden összejött, ami a tökéletes pillanatok szülte alkotásokhoz szükséges. A fantasztikus dalok mellett Rudán Joe a legjobb amerikai metal énekesek karcos, ám nagy terjedelmű hangjával hozott fantasztikus témákat, a szövegek pedig még a korábbiaknál is több érzékenységgel foglalkoztak a bennünket körülvevő világgal. A grunge korszak begyűrűzése utáni kicsiny kisiklást követően a 2000-ben felvett Csakazértis teremtett új korszakot, mely igazából jelen lemezig is tart. Mindeközben sikerült egy koncertlemez és egy lírai válogatás mellett egy akusztikus műsort is összehozni és tervben van egy, az együttes által megzenésített magyar verseket összefoglaló gyűjteményes kiadás is. A lemez kivételesen erős dallal indul, a felhangzó dallamokban jó adag folk hatást is érzek, néha mintha csak egy besúlyosított népdalt hallanánk, ami nem meglepő, ismervén Kukovecz Gábor vonzódását a magyar muzikális eredetforrásokhoz - no és az eredeti szövegírót, Ady Endrét: az ismert költemény megzenésítése a szokásos klasszikus-feldolgozás hagyományát követi. A Poklon is túl egy markáns basszustémára épülő döngölős darab, kissé deja vu-t okozó refrénnel, majd a Sajtot oszt a róka erősen áthallásos, szarkasztikus szövegű példameséje következik. Az adott szó Black Sabbath-os, doomos kezdés után válik a lemez talán legsúlyosabb tételévé, melynek központi szervező eleme a dübörgő kétlábdob - itt talán még lehetett volna kissé ülni a refrénen. A következő dal 10 évvel ezelőtt minden bizonnyal az egyik húzónóta lett volna, ha Rudán Joe hangja nem kopik meg mára kissé, néha bizony erőlködve a magasakkal, melyek szűkre szabottságuknál fogva nem tudják kiteljesíteni hatásukat. A Minden nap líraiként induló akusztikus gitárfutamai erős, középtempós tételt vezetnek fel, slágergyanús refrénnel, a Halálos ítélet kissé Judas Priest hatású kezdő riffje hasonlóan együtténekeltetős dallamtémát varázsol. A Véredből születtem jellegzetes újkor 'gépes riffjei vintage szöveggel próbálnak valami újat mutatni- ezúttal kevés sikerrel, az Elesettekért pedig a lemez kötelező balladája, a blues-os dallamok a szokásos színvonalon hozzák az újabb könnycsorgatót. Végére maradt a duettben előadott Új biblia, a retrós hangulatú, számomra kissé jellegtelenre sikeredett panelhalmaz, mely még agresszivitásával sem képes újjáéleszteni ellanyhult érdeklődésemet.
Legutóbbi hozzászólások