The Sea Within: The Sea Within
írta P.A. | 2018.06.22.
Megjelenés: 2018
Kiadó: InsideOut Music
Weblap: http://theseawithin.net/
Stílus: progresszív rock
Származás: nemzetközi
Zenészek
Roine Stolt – gitárok, ének, billentyűs hangszerek
Daniel Gildenlöw – ének, gitár
Jonas Reingold – basszusgitár
Tom Brislin – billentyűs hangszerek, ének
Marco Minneman – dob, ütőhangszerek, ének, gitár
Vendégek:
Casey McPherson – ének (Broken Cord, The Hiding of Truth, Goodbye)
Jon Anderson – ének (Broken Cord)
Jordan Rudess – zongora (The Hiding of Truth)
Rob Townsend – szoprán szaxofon (The Ashes of Dawn)
Dalcímek
Disc 1:
01. Ashes of Dawn
02. They Know My Name
03. The Void
04. An Eye for an Eye for an Eye
05. Goodbye
06. Sea Without
07. Broken Cord
08. The Hiding of the Truth
Disc 2:
01. The Roaring Silence
02. Where Are You Going?
03. Time
04. Denise
Értékelés
A The Sea Within az Inside Out kiadó legújabb szupergroupja, melyben olyan zenészek kaptak helyet, mint Daniel Gildenlöw (Pain Of Salvation) Ronie Stolt (Kaipa da Capo, The Flower Kings, Transatlantic), Jonas Reingold (The Flower Kings, Karmakanic, Kaipa, stb.) Tom Brislin (Meat Loaf, Yes, Renaissance) és Marco Minnemann (The Aristocrats, Steven Wilson, The Mute Gods). Bármennyire is kikerekedik az egyszeri progrock rajongó szeme ettől a névsortól, egy szobába zárni ilyen kaliberű muzsikusokat még nem feltétlenül szül instant sikert, de ebben az esetben a kiadó igen jó érzékkel választotta ki a résztvevőket, ugyanis ez a formáció fél év dalszerzést követően egy jól sikerült albummal sétált ki a londoni Livingston stúdióból.
A zenekar elmondása szerint a dalok kollektív munka eredményei és erre utal a névválasztás is. Ahogy Stolt egy interjúban magyarázta, „a The Sea Within gondolatokból, álmokból, költészetből, zenéből, szeretetből, félelemből álló belső óceánra utal, melyet magunkban hordozunk minden nap, egész életünk során” és valóban érezhető, hogy mindegyik zenész kivette a részét a munkából, amiben nem vagyok biztos, hogy ki mennyire folyt bele a dalszerzésbe. Hiszen a dalokat hallgatva úgy tűnik, leginkább Stolt világa köszön vissza ezen a művön. A megszólalásától a szerzemények felépítésén keresztül az olyan apróbb részletekig, mint a riffek vagy szólók, a The Flower Kings és a Kaipa dolgaira emlékeztetnek az itt hallottak és ezt a jellegzetes stolti világot színezik ki, értelmezik újra és formálják át a közreműködő muzsikusok. Roine Stolt mellett Daniel Gildenlöw az igazi aduász a csapatban, hiszen jellegzetes melódiái és egyedi orgánuma ad egy különleges arculatot a lemeznek.
Mindamellett, hogy a muzsika gyakran kiszámítható – vagy inkább ismerős – panelekből építkezik, nem fullad unalomba, hiszen valami apróság vagy különlegesség minden dalban megbújik. Olyan dolgokra gondolok, mint a korong legkeményebb és legsötétebb tételében, az Ashes of Dawnban felbukkanó szaxofonszóló Rob Towsend jóvoltából, vagy a legendás Jon Anderson (Yes) közreműködése a Broken Cord című dalban. Ezeken az apróságokon túl is sokszínű az album, hiszen hallhatók gyengéd lassú dallamokból kiinduló, majd folyton változó tempóval építkező szerzemények, mint a They Know My Name, a The Void vagy a Goodbye, amelyek ugyan hasonló szerkezetűek, de mindegyikben megfigyelhető egy-egy remek szóló, hol Tom Brislin, hol Roine Stolt jóvoltából. A lemez egyik kiemelkedő pillanata az An Eye for an Eye for an Eye című pörgős rock nóta, melyet Jonas Reingold ízléses bőgőjátéka és Marco Minnemann fifikás kalapálása mellett egy parádés jazz zongoraszóló tesz igazán emlékezetessé. Progrock lemezek elengedhetetlen tartozéka a hosszú epikus dal, így ide is jutott egy a Broken Cord képében, mely gyakorlatilag felszabadult örömmuzsikálás musicales hangulattal, ötletes zenei megoldásokkal. Egyébként ez a felszabadult és pozitív hangulat az egész lemez sajátja, még úgy is, hogy Gildenlöw énektémái gyakran sötét tónusúak, amit kiválóan ellenpontoz Stolt játékos muzsikája, és úgy gondolom, ez a kettősség, ami a The Sea Withint igazán különlegessé teszi.
Legutóbbi hozzászólások