Fish: A Feast of Consequences
írta P.A. | 2013.11.26.
Megjelenés: 2013
Kiadó: Chocolate Frog Record
Weblap: http://fishheadsclub.com
Stílus: Rock / Progresszív rock
Származás: Skócia
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
„Optimista? Kiba...ott optimista? Hogy lehet egyáltalán bárki is optimista ebben az életben?” – kacagott fel Fish egy korábbi interjúban, amikor arról faggatták, hogy az új lemez derűlátóbb lesz-e, mint a párkapcsolatok nehézségeit boncolgató elődje, a '13th Star'. Ahogy a skót énekes reakciója is mutatja, az 'A Feast of Consequences' nemhogy nem lett optimistább, mint a legutóbbi nagylemez, de talán az eddigi legsúlyosabb alkotás, amit eddig hallhatunk tőle, ami nem is olyan meglepő tudva, hogy mi mindenen ment keresztül az elmúlt néhány évben. Anyagi nehézségek, válás és betegség (egy cisztát találtak hangszálain) is hátráltatták az egykori Marillion frontembert, aki végül sikeresen felülemelkedett ezeken a problémákon, amik aztán mégis beszivárogtak művészetébe, nehéz, lassú esőként tápláva az új dalokat.
Fish egy kiváló nyitánnyal adja meg a lemez hangulatát. A több mint 10 perces Parfume River kezdetben borús, majd egyre felszabadultabb melódiáival, remek váltásaival és izgalmas dallamaival dolgozza fel az énekes 2008-as vietnami útját. A Fishre jellemző intim, személyes hangulatú dalok közül kilóg a futószalagon gyártott hírességeket gúnyoló All Loved Up könnyed, tempós melódiákba bújtatott csípős mondanivalójával, mely a lemez leggyorsabb száma. Akik ehhez hasonló direktebb rock dalokat szeretnének hallani, azok csalódni fognak, ugyanis az akusztikus hangszerek többször is előtérbe kerülnek, ahogy azt hallhatjuk a megkapó metaforákkal illusztrált Blind To The Beautifulban is, de a zseniális dallamaival hódító címadó is hasonló jegyeket hordoz, de itt már az elektromos gitár rockos témáival egymásra borulva körvonalazzák az album egyik csúcspontját.
Az 'A Feast of Consequences' legérdekesebb része az öt dalra osztott High Wood Suite, melyet az első világháború egyik legnagyobb ütközete, az 1916-os somme-i csata inspirált. (Érdekesség, hogy Fish mindkét nagyapja részt vett ebben a véres összecsapásban.) A háború borzalmai, a harag és düh durva riffekbe csomagolva (High Wood) és súlyos Hammond- orgona lepel alá rejtve (Crucifix Corner) tárul elénk, míg a gyász, a fájdalom, valamint a pusztítás sötét képeit mennydörgő gitártémák (Thistle Alley) és borús, dermesztő zongora és keservesen síró hegedű (The Leaving) festi le. Ugyancsak itt kapott helyet a lemez legfurcsább tétele, a The Gathering, mely egyedi rézfúvós témáival repteti vissza a hallgatót a katonák mindennapjaiba. Az ezt követő The Other Side of Me csendes, lassú merengése finoman ránt minket vissza a mába, majd a lemezt záró, megrázó erejű The Great Unravelling varrja el a szálakat, egy csepp kétséget sem hagyva afelől, hogy az idei év egyik kiemelkedő lemezét hallgattuk végig.
Ki kell emelni Elisabeth Troy Antwi énekesnő teljesítményét, aki tökéletesen egészíti ki Fish egyedi orgánumát, bárhol is bukkanjon fel egy-egy dalban, és ugyanez igaz a zenészekre, akik végig a dalok mondanivalóját szem előtt tartva muzsikálnak, miközben gondosan ügyelnek arra is, hogy az ínyenc progresszív rock rajongók is ki legyenek szolgálva.
Legutóbbi hozzászólások