Ulver: Messe I.X - VI.X

írta P.A. | 2013.09.03.

Megjelenés: 2013

 

 

Kiadó: Neuropa Records / Jester Records

Weblap: http://www.jester-records.com/ulver

Stílus: Klasszikus/avantgárd/ambient

Származás: Norvégia

 

Zenészek
Kristoffer Rygg - ének, programok Jí¸rn H. SvíŚren - programok Tore Ylwizaker - billentyűk, programok Ole Alexander HalstensgíĽrd - programok Tromsí¸ Chamber Orchestra
Dalcímek
01. As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts Of A Bloody Past 02. Shri Schneider 03. Glamour Box (Ostinati) 04. Son Of Man . 05. Noche Oscura Del Alma 06. Mother Of Mercy
Értékelés

A 'Messe I.X – VI.X' című 10. Ulver album különleges körülmények között született, hiszen egy a tavalyi év szeptemberében a Tromsø Chamber Orchestrával játszott közös koncert adja a lemez gerincét, ahol az Ulver egy felkérésnek eleget téve vett részt. De az új lemez mégsem teljesen élő felvétel, hiszen az előadás anyagát még hónapokig formálták, alakították a stúdióban. A zenekarok többsége kétféleképpen készít szimfonikus zenekarral közös lemezt: az egyik út, mikor a saját ismertebb dalaikat hangszerelik át nagyzenekarra, a másik, hogy új dalokat írnak, majd azokat igazítják a szimfonikusokhoz. Persze az Ulver nem egy mindennapi zenekar, így ők sajátos módon használták ki a kamarazenekar adta lehetőségeket és megalkották saját szimfóniájukat, így a 'Messe I.X – VI.X' egyszerre modernizált klasszikus muzsika és egy újabb lépés a zenei határokat nem ismerő együttestől az ismeretlenbe.

Nehéz szavakba foglalni az itt hallható zenét, ugyanis az első látszatra egyszerű hangokból, dallamokból felépített művet boncolgatva egészen borzalmas mélységekbe juthatunk. Elénk tárul Henryk Górecki harmadik szimfóniájának vigasztalhatatlan fájdalma, a 'Shadows of the Sun' letisztult, sötét vibrálása, és a 'Blood Inside' rideg elektronikája is, mégis a végeredmény egyedi, különleges és megismételhetetlen. Az Ulver mesterien használja és egyben modernizálja a klasszikus zenét, egymásnak feszíti a modern elektronikát és a kamarazenekar vintázs hangzását. De a két világ társulása nem csak feszültséget teremt és megpróbáltatást hordoz, hanem sokkol, meghökkent, de van, hol nyugtat, megtisztít, felszabadít. Az, hogy a nyitótétel (As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts of a Bloody Past) torokszorítóan szomorkás hegedűjátékát egy merőben más hangulatú vibráló, kavargó effektekkel vastagon behálózott darabja követi (Shri Schneider) remekül mutatja, hogy mennyire merész és változatos felépítésű művet komponált a norvég zenekar. A vakmerő, ambiciózus dalszerzés a Glamour Box (Ostinati) című dalban csúcsosodik ki, ahol szinte filmzeneszerűen kecses, törékeny dallamokból fokozatosan formálódik, bomlik ki a lemez legfelkavaróbb dala, melyben a folyamatosan visszatérő, megrázó fő dallamot zaklatott hangokkal, zörejekkel, effektekkel próbálnak elnyomni, zabolázni, de mindhiába.

Hosszasan lehetne elemezni, értelmezni az itt hallható muzsikát vagy azt boncolgatni, hogy a két vokális tételben (Son of Man, Mother of Mercy) Kristoffer Rygg imaszerű sorai között hol bújik meg a rá jellemző irónia, vagy hogy mit is próbál üzenni azzal, hogy egy Reuters cikk címét választja az egyik dal címének (As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts of a Bloody Past), de feleslegesnek érzem a további magyarázást, hiszen aki egy kicsit is vonzódik a klasszikus zenéhez és szereti az Ulver eddigi munkásságát, az valószínűleg megérti majd ezt a lemezt és beleássa magát a mondanivalójába is.

Arra a kérdésre, hogy miért kell egy rockzenei magazin oldalain egy ilyen művet bemutatni, nem csak az a válasz, hogy az Ulver múltja és eddigi munkássága figyelmet érdemel, hanem az is, hogy a 'Messe I.X – VI.X' bizony sokszor súlyosabb, nyomasztóbb, mint amit a legtöbb metal zenekar valaha is kipréselt magából, sőt mindamellett újító és egyedi alkotás.

Pontszám: 9.5

Legutóbbi hozzászólások