Megadeth: Super Collider

írta Adamwarlock | 2013.07.10.

Megjelenés: 2013

Kiadó: Tradecraft

Weblap: http://megadeth.com

Stílus: Heavy metal / hard rock / thrash metal

Származás: USA

 

Zenészek
Dave Mustaine - ének, gitárok (elektromos, akkusztikus, slide) Chris Broderick - gitár, vokál David Ellefson - basszusgitár, vokál Shawn Drover - dobok Vendég: David Draiman - ének (6. szám) Bob Findley - trombita Yao Zhao - cselló (6. szám) Tom Cunningham - hegedű (6. szám) Brian Costello - duda (4. szám) Sean Costello - duda (4. szám)
Dalcímek
01. Kingmaker 02. Super Collider 03. Burn! 04. Built for War 05. Off the Edge 06. Dance in the Rain 07. Beginning of Sorrow 08. The Blackest Crow 09. Forget to Remember 10. Don't Turn Your Back... 11. Cold Sweat (Thin Lizzy feldolgozás)
Értékelés

Amennyire várta sok rajongó és zenekritikus az új Megadeth lemez megjelenését, a jelek szerint ugyanakkora pofáraesés is lett a ’Super Collider’. Ez csak kritikai szempontból mondható el, hiszen Dave Mustaine csapatának új lemeze nagyon szépen muzsikált az eladási listákon, még a Billboard listán is bekerült a top 10-be megjelenésekor, valamint Kanadában és Finnországban is mindössze egy hellyel maradt le a dobogóról. Financiálisan tehát biztosan siker lett az új korong. Külön érdekes a kritikai fogadtatása is, mert rengeteg mainstream lap durván lehúzta, de főleg azok tették ezt, akik vagy a kemény műfaj legkeményebb vonulatait vagy éppen rengeteg más műfajt (értsd pop és alter) tekintenek profiljuknak. A klasszikus értelemben vett rockmagazinok (Bravewords, Classic Rock, Blabbermouth) kifejezetten jó pontszámot adtak a ’Super Collider’-nek.

Mi is lehet akkor a baj az új Megadeth-szel? Nos, talán az, hogy nagyon nem Megadeth-szes. A nyitó tétel egy jó kis heavy metal nóta, ami tetszetős, hiszen a Kingmaker egy igazán tökös, pörgős darab, de nem épp a thrash egyik alapkövétől várja az ember. Aztán a következő címadó nóta pedig már egyenesen egy hard rock szám. Az igazi thrash élményre a Built For War-ig kell várnunk.  Bevallom, szerintem éppen a lemez gyengébb pillanatai közé tartozik. De ugyanúgy inkább hard rockra hajaz a Forget to Remember, valamint szintén műfajidegennek találtam a Beginning of Sorrow-t is.

Hallgattam a lemezt, és ráncoltam a homlokomat, mint ahogyan azt megannyi kritikus is megtette én előttem, azonban van egy különbség köztem és köztük. Én úgy döntöttem, hogy adok úgy egy esélyt a ’Super Collider’-nek, hogy elfelejtem, hogy ezt a Megadeth játssza. Megpróbáltam önálló zenei élményként felfogni, és kiemelni a csapat életművének kontextusából. És lásd: működött a dolog. Akárhogy pisloghatunk, hogy mire is gondolhatott Mustaine a lemez megírásakor, meg kell állapítanunk, hogy ez a lemez több mint rendben van. Lehet, hogy nem olyan sodró, mint azt egy thrash bandától várjuk, lehet, hogy nem olyan gonosz és súlyos, mint azt a Megadeth neve jelezné, de ezek csak elvárások. Ha pusztán a dalokkal törődünk, és meghallgatjuk az albumot néhányszor, egy nagyon szerethető, okos megoldásokat tartalmazó,  néhol meglepően dallamos, de jól felépített lemez képe rajzolódik ki előttünk. Én mindenesetre elégedett vagyok. A rockos dalok nagyon jól működnek, a David Draiman közreműködésével felvett Dance in the Rain talán a lemez legjobb darabja, karon öltve a Blackest Crow-val és a Forget to Remember-rel, de a lemez nyitó tételei is ütnek, különösen a címadó darab. Szerintem nincs itt gond, eleget kell hallgatni, és a ’Super Collider’ nagyon gyorsan meg fogja adni magát, és azon kapjuk magunkat, hogy a dallamait dúdoljuk.

Igazából mindezek tekintetében nem is nagyon értem a fanyalgókat. Nem ez az első hasonló húzás a Megadethtől. Kaptunk mi már egy ’Risk’-et a csapattól, de a ’Youthanasia’-n, a ’Countdown to Extinction’-ön is voltak heavy-s és hardos tételek, az előző lemezről nem is beszélve. Ráadásul ezren papolnak róla, hogy mennyire gáz, ha egy csapat mindig ugyanabban a műfajban mozog. A Megadeth legalább próbálkozik. Nálam működik a dolog, ami persze nem jelenti, hogy másnál is fog. Összességében nekem nagyon megtetszett a végeredmény, és jelenleg nap mint nap meghallgatom, úgyhogy ennél több jót én nem tudok mondani róla. Maximum még a hangzást tudnám dícsérni, esetleg Dave Ellefson basszustémáit, amik bitangerősre sikeredtek. Persze nem tökéletes a ’Super Collider’, mert egy-két dal kissé üresjárat, és megkapjuk minden idők talán legrosszabb Thin Lizzy feldolgozását, de üsse kavics. Kissé máshogy, mint vártuk, de Dave Mustaine hozta a kötelezőt, sőt annál többet is.

Pontszám: 8

Legutóbbi hozzászólások