Audrey Horne: Audrey Horne
írta Mike | 2010.08.03.
Megjelenés: 2010
Kiadó: Indie Recordings
Weblap: www.audreyhornemusic.com
Stílus: Hard Rock/Post-Grunge
Származás: Norvégia
Zenészek
Torkjell 'Toschie' Rí¸d - ének
Ice Dale (Arve Isdal) - gitárok
Thomas Tofthagen - gitárok
Kjetil Greve - dobok
Espen Lien - basszusgitár (vendég az albumon)
Dalcímek
01. These Vultures (1:46)
02. Charon (4:26)
03. Circus (3:37)
04. Down Like Suicide (3:58)
05. Blaze Of Ashes (4:46)
06. Sail Away (5:42)
07. Bridges And Anchors (4:40)
08. Pitch Black Mourning (6:16)
09. Firehose (6:10)
10. Darkdrive (5:35)
11. Godspeed (3:37) Akusztikus bónuszdalok:
01. Desert Song (3:08)
02. Carrie (3:58)
03. Bright Lights (3:42)
04. Nowhere To Run (4:33)
05. Rearview Mirror (4:02)
06. Halo (3:42)
Értékelés
Grunge. Ez a szó nem is olyan régen még felért egy izmos anyázással: sokan ugyanis éppen ennek a jobbára Seattle-ből származtatható trendnek a számlájára írják, hogy a kilencvenes évek elején-közepén hirtelen egyeduralomra törvén úgyszólván legázolt minden egyéb rockzenei irányzatot; főként a tradicionális heavy metal hívei emlegetik még a mai napig is, sziszegve a foguk között, hogy kedvenc műfajuk dinoszauruszokat megszégyenítő kihalása a grunge-nak és a felettük bábáskodó, csúnya-gonosz MTV-nek köszönhető (ami persze ebben a formában nem teljesen igaz, hiszen míg a dinók már sehol nincsenek, addig a hagyományos metál mindig is ott lapult-szunnyadt a föld kérge alatt, s némelykor bizony életjelet adtak olyan kiváló albumok formájában, mint például az 'Imaginations From The Other Side' vagy a 'Land Of The Free'). Ám mint ahogy a legtöbb műfaji fellángolás, úgy a grunge is szép lassan leszállóágba került, s mostanra már csak úgy emlékszünk rá, hogy "volt az a cipőbámulós, kockásinges-bakancsos korszak jó kis zenékkel", és csak mosolygunk a körötte kialakult hisztérián. Én sosem voltam a grunge ellensége (s az akkori tortából igen nagy szeletet kivájó post-punk mozgalom sem ütött belém mély sebeket, holott a csapból folyt ám rendesen a Basket Case és kétakkordos társai), a Pearl Jam vagy a Soundgarden egyes dalait a mai napig szívesen hallgatom, nem beszélve a már az "átkos" '90-es években kakukktojásnak számító Alice In Chainsről, akiket éppen a tavalyi koncerttel fedeztem fel magamnak újfent, és mindig is azt vallottam, hogy a ciklikusság egy természetes velejárója a zene fejlődésének, amely inkább felfrissíti, mintsem csorbítja vagy kioltja azt. Hogy miért is e hosszúra nyúlt prológ? Mert recenzióm tárgya, az Audrey Horne is némileg e műfaji fiókba helyezhető, pedig ők nem Seattle, hanem Bergen, azaz a fagyos Norvégia gyermekei. A meglepetés azonban csak most jön (legalábbis azok számára, akik még nem ismerik a bandát): az Audrey Horne alapító tagjai ugyanis azelőtt olyan black metal hordákban zajongtak, mint az Enslaved, a Gorgoroth, vagy a King Ov Hell - ennek viszont semmi nyomát nem találni-hallani Audrey-ék dalaiban. Amennyiben a gyökereik után ásunk, afféle elődök neve bukkan fel, mint például az említett Alice In Chains, az A Perfect Circle vagy a Tool, ám főként az első két lemezükön, hisz az idei - immár harmadik - album valamelyest már levedlette magáról e hatásokat. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzünk körül egy kicsit a zenekar háza táján (mindenekelőtt az újszülöttek kedvéért, akiknek ugye minden vicc új): az együttes működése 2002-től datálható, a nevüket pedig a méltán népszerű Twin Peaks egyik szereplőjétől, a Sherilyn Fenn kisasszony által alakított pajkos karaktertől kölcsönözték, mely sorozat egyébiránt e cikk írójának is bombasztikusan nagy kedvence. Máskülönben a filmet jegyző David Lynch előtti hódolat nem merül ki csupán ebben: embereink a 2005-ben napvilágot látott bemutatkozó lemezük címét ('No Hay Banda', ami annyit tesz: "nincs zenekar!") is az őrült zsenitől vették, pontosabban egyik legnagyszerűbb filmjéből, a Mulholland Drive-ból, amely amúgy e cikk írójának szintén bombasztikusan nagy kedvence. De hogy végre írásom tárgyáról is szót ejtsek: a csapat nevét viselő ez évi korong egyfajta öndefinícióként is értelmezhető, már ha nem akarunk rosszmájúan arra gondolni, hogy a srácok kifogytak a címötletekből, merthogy mégiscsak hülyén vette volna ki magát például a 'Dale Cooper', mint albumcím... A borító talán az egyetlen, ami nem igazán tetszik (most mit tegyek, ha ez a szín dédnagyanyám szúette, dohos lakásbelsőit juttatja eszembe), minden más viszont nagyon is! A hangzás kiváló, egyszerre dögös, kellően koszos és erőteljes, szerencsére nélkülöz mindenfajta túlpolírozott, klinikai sterilséget, a zene pedig: ahogy egy hasábbal fentebb pedzegettem, a grunge-os befolyások kissé a háttérbe szorultak, hogy átadják helyüket a '70-es években gyökerező hard rocknak (vagy alter-rocknak, kinek hogy tetszik), amely így egy modernebb formában kelt életre. Már a vokális intrót követően bedörrenő Charon akkora himnusz, hogy szinte magam előtt látom a koncertarénában a magasba emelkedő tízezres ökölerdőt (még ha mindez persze ábránd csupán, népszerűségben egyelőre nem tart itt a banda, norvég Grammy-díj ide vagy oda). A Circus talán még nagyobb sláger, ám az Audrey Horne esetében nem Bon Jovi/Whitesnake-féle toplistás dalokra kell gondolni, itt ugyanis a fogós, azonnal ható jelleg nincs meghempergetve patetikus, giccses-szirupos cukormázban, e téren valóban a néhai grunge-éra - khm - intellektuálisan elvontabb attitűdjére hajaznak a nóták. De kanyarodjunk vissza a Circus-höz: az elején úgy bugyborog fel a zsíros Hammond, hogy az gyönyörű (amúgy a legtöbb szám alatt orgona szőnyegez), s az egésznek van egy színes, kavalkádszerű cirkuszi hangulata, a refrénben ráadásul egészen Ozzy-san énekel Toschie, mégsem zavar a dolog, mert a dallamok rendkívül ragadósak, azonnal a hallójáratba tapadnak, mint egy hiperaktív fülbemászóbogár. Egyébként Torkjell 'Toschie' Rí¸d teljesítményére nem lehet panasz, s noha nem olyan klasszis hangszálakrobata, mint David Coverdale vagy Chris Cornell, kitörölhetetlen énekdallamokat hoz, és engem ezzel már le is kenyerezett! A Down Like Suicide-ban úgy énekel, mint a jobb létre szenderült amerikai Live frontembere, Ed Kowalczyk (ööö... nem a fickó, hanem a banda húzta le a rolót), a szám maga pedig eszementen hatalmas témákból áll, mondanom sem kell, hogy ez is potenciális koncertfavorit, az egyik kedvencem a lemezről! Nem kívánom szétanalizálni az összes tételt, de mindenképpen szólni kell a (számomra) legkiemelkedőbbekről: ilyen az ünnepélyes, tempós Bridges And Anchors, amely roppant tömegeket képes megmozgatni, olyan húzása van, illetve a tényleg Tool-ízű Pitch Black Mourning is óriási, a refrénje pedig több mint zseniális! És ha a Pitch Black...-től elaléltam, nem tudom, mi a fészkes fenét mondjak az epikus Firehose-ra?! Véleményem szerint az egész album legjobb szerzeménye ez: a szürreális kezdést egy füstös, elborult, pszichedelikus verze követi, ami egy olyan doomos (!) refrénben csúcsosodik ki, hogy az már önmagában tízpontos, de ha ez még nem volna elég, további szédületes témák váltják egymást, az ember meg csak fogja a fejét! Én legalábbis... A dalcsokor utolsója, a Godspeed szomorúszép lírája méltó búcsú: csendesen elringat, szelíden, puhán, mint egy kék bársony...
Legutóbbi hozzászólások