Joe Satriani: Super Colossal
írta garael | 2006.04.06.

Megjelenés: 2006
Kiadó: Sony
Weblap: www.joesatriani.com
Stílus: Instrumentális gitár
Származás: U.S.A
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
Úgy tűnik, Satriani az immáron hagyománnyá vált rendszeres G3 koncertek okán vagy következtében újra megtermékenyült zeneileg. A kilencvenes évek második felében ritkábban hallatott magáról, s ennek nemcsak a grunge talán (rock)történelmileg szükségszerű, de zeneileg kétségkívül fájdalmas térhódítása volt az oka, hanem egy bizonyos fajta alkotói válság is. A kilencvenes évek második fele Satriani számára a zenei értelemben vett "soul searching" jegyében telt, aminek szerintem kiváló terméke volt az 1995-ös, nemes egyszerűséggel csak âJoe Satriani"-ra keresztelt erős jazz és blues hatásokat mutató album, míg szomorú hozadéka az âEngines of Creation" (2000) technós, "drum and bass" alapú abortív kísérlete. (Megjegyzem, ebben a kisiklott kísérletezgetésben Satriani nem volt egyedül, hiszen egy nem kevésbé neves gitáros pályatárs, Gary Moore is előállt annak idején egy agyoneffektelt "drum and bass" fiaskóval "A Different Beat" (1999) címen. Szerencsére a hibát viszonylag gyorsan felismerte, s következő lemeze már a beszédes "Back to the Blues" címmel került a boltokba.) Visszatérve gitárhősünkre, a 2000-es évek üdvös változást hoztak, ami Satriani alkotói kedvét illeti, hiszen stabilan kétévenként jelentek meg lemezei, melyekben újra magára találni látszik, s bár a klasszikus "Extremist" (1992) album csúcsteljesítményét nem érik el, azért csalódást sem okoznak. Az új "Super Colossal" című lemez tökéletesen illeszkedik ebbe a tendenciába. Eléggé eklektikus élmény; van itt minden: a blues-os "Just Like Lightnin'", a Satrianira oly jellemző vokális dallamokkal operáló "Ten Words", a kísértetiesen Bad Company-ra emlékeztető "It's So Good", a modern, "Crystal Planet"-es hangzást felidéző "One Robot's Dream", és a valószínűleg G3 koncertek által ihletett népénekeltetős "Crowd Chant." Az album első fele hangulatában talán az ameriaki 70-es évek nagy bandáihoz nyúl vissza: Grand Funk Railroad (címadó szám), Boston, Bad Company, Steve Miller, Journey (Movin' On). Ezen a lemezen Satriani jellemzően egyébként is sokszor vokális felfogásban vezeti a dallamokat, nyúl a hangszeréhez. Ez pusztán a személyes véleményem, de talán jó ötlet, sikeres frissítés lenne egy vagy akár több énekes (de nem Joe maga). Az "A Cool New Day" című számban nagyon el tudnám képzelni, például Glenn Hughes-t. De talán a hagyománytisztelő rocktársadalom nem kövez meg, ha azt mondom, hogy alkalmanként egy szép, de erőteljes női jazz-hang is tökéletesen tudna illeszkedni Satriani zenéjébe. Sajnos, az is eldőlni látszik, hogy Satriani már soha nem lesz képes épkézláb lemezborítóval előrukkolni.
Legutóbbi hozzászólások