Annihilator: Annihilator
írta Kotta | 2010.05.20.
Megjelenés: 2010
Kiadó: Earache Records
Weblap: www.annihilatormetal.com
Stílus: thrash metal
Származás: Kanada
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
Vitáztunk már arról itt, lehet-e egy stíluson belül első- és másodvonalról beszélni, és ha igen, mi alapján? Éppen a thrash kapcsán. Ha belegondolok, akkor viszont én is a "nagyok" pályafutását követtem nyomon szorosabban, értsd: nem szórtam hamut a fejemre, ha egy-egy Exodus, Testament vagy éppen Overkill lemez kimaradt a gyűjteményből. Ezek korai albumai megvannak ugyan, sőt ilyen-olyan formában szinte az összes, de bevallom, némelyiket utólag szereztem be egy-egy leárazás alkalmával, vagy vettem át a haveroktól. Azaz a "big four" elnevezés/kategória kialakulása valószínűleg nem pusztán a dilettáns rocksajtó agyszüleménye - úgy tűnik, valóban az a négy zenekar találta meg az utat a szélesebb közönség felé. Egyetemes recept mindazonáltal nincs - mindegyikük másért lett olyan népszerű amilyen, de az, hogy éppen ki kezdte el egy héttel korábban nyomni a garázsban a szélsebes riffeket, semmiképpen sincs ezen tényezők között. Jelen recenzió tárgya sem tudta igazán megugrani a kvázi-sztárság lécét (merthogy klasszikus értelemben vett mainstream sztárzenekarnak a "négyek" között is talán csak a Metallicát nevezhetjük - lábjegyzet: a rappelős Anthrax is közel állt hozzá egy időben), ami mindenképpen elgondolkodtató abból a szempontból legalábbis, hogy Jeff Waters zenekara, a főnök kvalitásai miatt kifejezetten predesztinálva volt egy nagyobb léptékű sikerre a műfaj fénykorában. A széna egyik legjobb gitárosáról van szó ugyanis, mind szólók, mind ritmusgitározás tekintetében. Hogy ez mégsem következett be, köszönhető részben a folytonosan változó felállásnak, részben annak, hogy Dave Padden érkeztéig szerintem egyszer sem dolgozott igazán jó énekessel, és nem utolsó sorban talán a hullámzó teljesítménynek, ill. koncepciónak. A kezdetben a thrash "technikai" oldalát kidomborító zenekar életművében ugyanis, kicsit sarkítva, fontosabbnak tűnnek a gyakori tempóváltások, mint a fogós dallamok, amikor pedig éppen nem, akkor a ló túloldalára esve csúsztak ki a műfaj keretei közül - legalábbis a nehezen megszerzett törzsrajongók szerint. Amin még el kell merengenünk ezen album kapcsán, az a következő: hogy lehet az, hogy amíg plágiumért kiálltunk és csak legyintünk egyik-másik olyan lemez kapcsán, amely az adott stílus összes sablonját ellövi, egyértelműen utalva a szcéna vezető zenekarainak megoldásaira, addig a másikat az egekbe magasztaljuk, mondván: emitt hallható a műfaj szintézise és esszenciája? Nos, a válasz szerintem a minőségben és a hitelességben rejlik: kit érdekel, hogy egy szám hasonlít valami másra, ha űber-király? Nem beszélve arról, hogy egy olyan underground szuperhőstől, mint Waters, nem csak hogy elfogadjuk, de egyenesen el is várjuk a megszokott zenei frázisok puffogtatását. Kitől mástól, ha nem éppen tőle? Úgyhogy most sem zavar minket, de nem ám, hogy korong első, tempósabb fele tiszta Slayer, főleg hogy Padden is simán hozza Arayát. Ahogy az sem, hogy a második, visszafogottabb részben hemzsegnek a Metallicás énekdallamok és a Megadeth-es riffek és szólók. Egy kis Testament itt, egy kis Pantera ott. Ahogy mondtam volt: a műfaj esszenciája. Külön fejezetet érdemel Dave "kaméleon" Padden. Végre a zenéhez (és a főnökhöz) méltó dalnok, a srác bármit elénekel, ezt látványosan bizonyítja a Van Halen feldolgozásban, ami bizony meg se kottyan neki. De van annál nagyobb erénye is, mint hogy tökéletesen szuperál Araya, Hetfield, Anselmo és Diamond Dave klónként: változatos énekstílusával éppen azt a modern ízt ülteti rá az exhumált rifforgiára, ami meghozza a felmentést a sírrablás vádja alól. (Na, nem mintha a thrash titánok esetében sírboltról kellene beszélni, hála az égnek (vagy a mélynek) élnek és (másod)virulnak.) Továbbá: megtalálta azokat a fránya dallamokat, amelyek beleragadnak a fülbe, ellenpontot képezve a technikás riffeléssel és az eszement szólókkal.
Legutóbbi hozzászólások