Gotthard: Need To Believe
írta garael | 2009.10.03.
Megjelenés: 2009
Kiadó: Nuclear Blast
Weblap: www.gotthard.com
Stílus: hard rock
Származás: Svájc
Zenészek
Dalcímek
Értékelés
A Gotthardot egy ideig úgy tartották számon, mint Európa válaszát az Aerosmithre, jóllehet idei, Need To Believe című albumukat hallgatva inkább tűnnek a Def Leppard beszteroidozott változatának, mintsem a mostanában csak Tyler öregkori fotóival és színpadi balesetével jelentkező repülő kovácsok kontinentális követőinek. Annyit hozzá kell tennem, mielőtt nekifutnék az aktuális körnek, hogy a hard rockban ezt az erővel teli megközelítést szeretem, ahol a riffek sokszor metalos keménységgel dohogva adnak utat a lágyabb melódiáknak, a gitárosok pedig másfélkezes kardként vagdalkoznak a szólók sűrűjében s ahol az aktuális hadműveletet egy igazi, arra termett zenei tábornok tudja levezényelni. Nos, Steve Leet nem is érheti panasz: hangja csatamezőkön átívelve tudja gatyába szaratni az ellent: karcos, erőteljes orgánuma azonban képes a hadiözvegyek megríkatására is alkalmas lágysággal simogatni. Karrierük nem véletlenül töretlen: az angolszász és egyéb hatásokat - AC/DC, Led Zeppelin, Aerosmith - úgy tudják a germán hagyományokkal mixelni, hogy az abból kikeveredő hangáradat a kommunizmus szelleme után egész Európát végigsöpörheti. Mi is változott a legutóbbi lemez, a Domino Effect óta? Nos, a fiúk úgy gondolták, csapatátcsoportosításokat hajtanak végre, s dallamvezért előtérbe hozva kissé hátrább vesznek az erőszakos rifforientált támadásokból. Kevesebb gitárszóló, AOR-osabb megközelítés, a lemez számkészletének mintegy harmadát kitevő ballada - aki ismer, tudja, hogy ezek a momentumok, melyek által automatikusan peregnek lefelé a számok ismertetőim misztifikált (nem én misztifikálom őket, megteszik helyettem mások) végeredményében - most mégsem tudok igazán mibe belekötni a Gotthard által prezentált dalcsokrot tekintve. Mégis, mi az, ami nem engedi vitriollá változtatni a nyomtatópatronokban lévő tintát? A megfejtés kulcsa: a tudás. Persze, most aztán megmondtam a tutit, kiálthat fel a kedves olvasó, de nincs mit tennem, mintsem közhelyekkel dobálózni, egyszerűen példaértékű, ahogy ezek a svájci fiúk dalokat képesek gyártani, a stadionrocktól - Right FromRock - a modern ízekkel tuningolt indulókon - Rebell Soul - és a nyolcvanas évek metal éráját idéző himnuszokon keresztül - Unspoken Worlds, I' Don't Mind - a Def Leppard progresszívebb korszakát, és az Aerosmith féle keleties vonalat előtérbe hozó slágerekig , játszva, izzadságszag nélkül végigzongorázva a rockpalettán. Ráadásul teszik ezt olyan páratlan dallamérzékkel, hogy egyszerűen még akkor sem vagyok képtelen haragudni rájuk, mikor a Shangri La-ban indításként lopott Led Zeppelin riffet fedezek fel, vagy már a harmadik lírait hallgatom, miközben kedves nejem a balladás agymosáson átesve a bébinek is Gotthard slágert dúdol. A vokálok, a spontán benyomást keltő, ám svájci gondossággal megtervezett refrének egy óramű pontosságával hozzák a kiszámított érzelmi csúcspontokat, a siker dicsőségét elkongatva a kételkedő fejekben. A slágerközpontúbb megközelítés persze csak Gotthard mércével számottevő, a hasonló, melódiaorientált The Poodles még akkor sem tudná megközelíteni a svájciak macsó faktorát, ha annak a bizonyos pudlinak előre is "farkat" kötnének. Ettől függetlenül megértem azokat is, akik a korábbi idők rifforientáltabb, tradicionálisabb gitárszólós megközelítésének jobban örültek volna, de mit csináljak, ha képtelen vagyok ellenállni a slágerhullámok ilyen mértékű áradásának?
Legutóbbi hozzászólások