
Mivé lett gyorsan pergő múltunk újszerű zenéjének hétköznapiságot eltörlő jellege? - kérdezhetnénk, amikor mára a szórakoztatás egyik radikálisan lázadó formája is felöltötte az elkerülhetetlen intézményesítés kereteit. Ráadásul ennek legközvetlenebb formája, a koncertezés is sokszor a kiszámíthatóság megbízhatóságába fullad - sematikus előadások, amik pontos forgatókönyv szerint zajlanak minden országban... A
Haggard zenekara - ha nem is (öncélú) improvizációk garmadájával - ezen kereteket hivatott megtölteni izgalommal, az egy-ség képzetét nyújtó reneszánsz hangulatát idézve meg. Teszi ezt a nagybetűs muzikalitás széles palettájának minél nagyobb hányadát felölelve, a "hagyományos", akár vallásos gyökerű zenei motívumokat a metal látszólagosan durva eszköztárával kombinálva. Manapság ez az ambivalencia képes harmóniát és megnyugvást (re)prezentálni - sajnálatos módon ezúttal az élőben bemutatott időutazást a
Remember Twilight nevű formáció esetlen próbálkozásai késleltették.
A német brigád hasonlóan fokozott igényességgel kísérelte meg a felsőfokú szórakoztatást, ám szinte minimális sikerrel. A filozófiai témákat boncolgató szövegekkel operáló - és ezáltal elkerülhetetlenül a sekélyesség vádjával szembenéző - együttes amolyan indusztriális és kamarazenei keverékkel próbálta artikulálni látszólagos egyéniségét. Teátrális frontemberük,
Timo által vezényelt produkciójuk az átlagosság szürkeségébe fúló hátrányosságait még az oboa és a két hegedű jelenléte sem tudta feledtetni.

Hiába, úgy látszik, még a világ egyik leginkább keserédes hangszerének felvonultatása sem váltja meg azt. Szórakoztatás mindössze
Florian, az aranyosan esetlen és bohócszerű oboás őszinte lelkesedésében volt jelen a színpadon - ám önmagában a látható élvezet nem elég ahhoz, eladjon egy koncertet. Pedig nagyon próbálkoztak olyan "slágereikkel", mint az
Ich suche Gott, vagy az
Ich, Ich, Ich, ám ezek inkább kényszerű mosolyt csalhattak a közönség arcára, mint őszinte tetszésnyilvánítást. A
Haggard nem éppen hétköznapi zenéjének ígérete azonban sikerrel lendítette túl a fél házat megtöltő plénumot a várakozáson...

A friss,
Tales of Ithiria c. kiadványuk lemezbemutató turnéjával hazánkba érkező
Haggard azonban eddigi talán legerősebb koncertjét produkálta a
Diesel Clubban. A színpad szinte minden pontját megtöltő zenészsereg a lenyűgöző koncertélmény maximalizálásának szándékát mutatta: ellentétben sok zenekarral, akik muzsikájuk "nagyzenekari" részeit csupán kivételes alkalmakkor adják elő élőben, és többnyire a technika sampler vívmányaihoz folyamodnak, itt a komplex zene minden egyes hangszerének tényleges jelenlétével varázsolták elénk a "középkor metal muzsikáját".
Ez az "anakronizmussal" élő speciális hangjegy-sereg a zenéről alkotott klisék vázát tölti meg tartalommal: hangulatokkal és érzelmekkel. Ez az a zene, amely ténylegesen egy másik dimenzióba repíti a hallgatót, amikor a digitális formába kódolt zene finom szövetei a szeme (és füle) láttára bomlanak ki, háttérbe szorítva a financiális megfontolásokat (miszerint a zenészek számítógéppel is pótolhatók).

Ezek után a program gondosan megválasztott best of jellege "csupán" hab volt az egyébként is ízletes és különleges tortán:
Susanne és
Mano úrhölgyek elbűvölő szopránjai (és esztétikai adottságai), illetve
Hans Wolf és
Nikolaus földrengető tenorja élőben még több erővel ruházta fel a grandiózus kompozíciókat. Az olyan számok összetett teste, mint például a
The Sleeping Child vagy az
Upon Fallen Autumn Leaves tökéletesen illeszkedett a klub minimális fénytechnikai adottságait "kiegészítő" gyertyák és fáklyák ősi atmoszférát árasztó hangulatához.

Az évszázadok lomha és alvó lénye kelt fel álmából, és diadalmaskodott a mai zenék modernitása felett isteni eklektikájának köszönhetően. Elvarázsolt kastéllyá változott a terem: tragédia és melankólia újra értelmet nyert az
As Heaven Wepthez hasonlatos opusok súlya alatt. Mindez pedig - kivételesen - megfelelő hangzással egészült ki: nem éppen egyszerű feladat ennyi instrumentumot összehangolni, ám tökéletes előadáshoz közel tökéletes hangzás dukál.

Persze a koncertezés konvenciói sem lettek teljes mértékben elhanyagolva, ám a szokásosnál sokkal hatásosabb módon kerültek terítékre: a közönségénekeltetés a
Final Victory alatt már az azt a setlistben megelőző
Awaking The Centuries alatt elkezdődött, hogy utána hatalmas ovációval érjen a csúcsra.
Asis Nasseri agytröszt őszinte köszönetnyilvánításai, a zenész hölgyek arcáról letörölhetetlen mosoly volt a jutalma a nagyfokú lelkesedésnek.

Ez a lelkesedés pedig igencsak indokolt volt olyan szerzemények hallatán, mint az örök klasszikus
In a Pale Moon's Shadow, a
Per Aspera Ad Astra vagy éppen a
Herr Mannelig. A setlist a kihagyhatatlan klasszikusok mellett főként a 2004-es
Eppur Si Muove és a vadonatúj
Tales of Ithiria c. lemezekre fókuszált: a számok által tartalmazott sok tempóváltás következtében pedig minden igényt kielégítettek a
Tales of Ithiria címadó dalához hasonló művek.

Legyen az a
The Observer, a
Heavenly Damnation vagy a
Pestilencia, az "akusztikus" részek érzelmessége és a hörgéssel megtámogatott fémzenei megoldások súlyossága biztosította mind a kellő intenzivitást, mind a különleges zenei univerzumot ahhoz, hogy a muzsika egy percre se váljon unalmassá. Azonban nem is lehetett unalmas, ugyanis a monumentalitás komolysága egy pillanatra se ment a szó szerint értett szórakoztatás rovására, az olyan "spontán" humoros momentumoknak köszönhetően, mint a
Napalm Death kvázi 2 másodperces "opusának", a
Suffernek előadásának (amely
Asis elmondása alapján már nagyon régi vágyuk volt), illetve frontemberünk élvezetes konferálásainak köszönhetően.

Hiába, ezt a zenét élőben kell hallani ahhoz, hogy az apró momentumokban való elmerülés mellett a megjelenített hangulat teljes mértékben átélhető legyen. A "más-világ" ígérete 2 órán keresztül kézzelfoghatóvá vált minden jelenlevő számára - ez pedig több mint amit akármelyik koncert alapvetően ígérhet... Tomka Köszönet a Concertonak a lehetőségért!
Legutóbbi hozzászólások