Szenzáció!: Volbeat; 2008.08.13., Hajógyári Sziget
írta Tomka | 2008.08.25.
Járom a várost, és nézem a plakátokat: "Szenzáció!" - díszeleg rajtuk, "Mr. Elvis Hetfield először Magyarországon" - az is oda van még írva, hogy junior, csak nagyobb betűkkel, ugye, valahogy úgy, hogy: JR. -, hát igen, ez már valami, gondolom, erre el kell menni, már nem csak gondolom, hanem megyek is, visz a lábam, "A rock n' roll mágusok fergeteges koncertje este 8-kor!" - ez is olvasható, hát persze, mindenki ott lesz! Hisz ezt látni kell! A tehetséget pedig értékelni... Csillog a szemem, mellkasom duzzad a lelkesedéstől, nézem közben a mellettem haladókat, akikkel szellemi kötelék fűz össze, hisz ugyanaz fűt, tüzel itt mindenkit. Barátkozni kéne, gondolom, odafordulok a mellettem haladó, illatos pipafüstbe burkolózó, tisztességes megjelenést árasztó középkorú úrhoz. "Ugye, Ön is a Volbeat táncmulatságára igyekszik, uram?" - kérdezem, amit a megrökönyödés hulláma követ: vélt lelki társam képzelt barátnak bizonyul, a tudatlanság ködében hallgatásba burkolózik, mogorván néz rám, hogy ő bizony ilyen buja mulatságokra nem adja a fejét, neki komoly muzsika kell, még ha jófajta fémből is van az. Csalódottságomat hamar felejteném, mert ekkor baloldalt kiszúrok egy magam korú fiatalembert, "neki muszáj...", gondolom, ő majd biztos osztja ezt az érzést, ezt a hangulatot, hisz, hogy nem lehet ezt észrevenni? Flegmaság, kérem szépen, flegmaság ez az ironikus elutasítás, ifjú barátom látszólag barátságosan válaszolja meg újra feltett kérdésemet, de tekintetében ettől függetlenül elutasítás szikrája villan. Hiába, egyedül maradtam a tömegben, ez az igazi irónia barátom, nem az, hogy figyelmen kívül hagyod és elutasítod ezt az összetettségtől mentes zenét. Hát senki nem érti? Hát senki nem érzi? Kétségek között vergődve jutok el a színpadig, ahonnan a cigaretták füstje, a zsibbasztó meleg, és az áporodott alkoholszag űzi el a bemelegítő együttes rajongóit. Késés. Még mindig csupán laza embersorok ácsorognak, pedig már fel kellett volna csendülnie az első ritmusoknak. Mi lehet itt a baj? Hol van a szenzációra éhes tömeg? Az eredetiség rajongói? Mind otthon maradtak, mert valaki megcáfolta nézetüket, miszerint egy eredeti banda nem lehet sikeres? Ne adj isten: divatos? Kommersz? Értelmetlen fordulatok: az egyszerű rock n' roll kövén kicsorbul a szavak bicskája. Ezt hallani kell. No meg, jelen esetben: látni. De legfőképp érezni. Igen, azt mindenképpen. Érezni és átélni.
Aztán bekövetkezik a várva várt pillanat: hősünk a színpadon terem, belecsap a húrokba, lányok százai sikítanak fel - nem, nem, ezt már megint csak gondolom. De azért igazából is belecsap a húrokba, csak úgy lazán, rock n rollosan, tudják, olvasták a nagy könyvet. Magabiztosak: húzzák az időt, elnyújtják a bevezetőt, fokozzák az izgalmakat. Aztán jöhet a metal n' roll! Az első szám alatt - ha csak lazán is - de megtelik a sátor: fejek mozognak, lábak perdülnek, testek lökődnek; nincs megállás! Most már nem számít, hogy ki van egyedül és ki nem, csak egy lény van a sátorban: a rock zene pulzáló teste, amely kinyúl és megragad, felforgat, és lázba hoz, bizserget, kacérkodik, hiába, no, romantikus dolog ez... Jön a második nóta, és igen, jöhet a csábítás is: a Radio Girl fenséges dallamai töltik be az étert, bizony ám, hősünk hátranyalt haja megbomlik ettől az erős érzelmi felhangú dalocskától, hiszen ezt érzéssel kell - de még mennyivel! - énekelni, aztán természetesen szigorú gitárhangokkal rendbe rakni az elrontott tánclépéseket. Ha már lányoknál tartunk, a mister nem is felejti el megjegyezni, hogy milyen szép emberek gyűltek itt össze, persze főleg a lányok, de hát akkor is, itt mindenki szép, örül is az egyre növekvő létszámú plénum: a zenekar a szépeknek, a szépek meg a gondolatnak, hogy szépek. A szép emberek pedig, mint mindenki tudja, kiváltságosak. Megérdemelnek egy kis italt is: kapnak hát Pool of Booze, Booze, Boozet, hangszálakrobatánk pedig csak pörgeti a nyelvét, demonstrálva rock tehetségét. Persze ekkor már nem kellett nagyon, mert eddigre lekenyerezte a közönséget: hiába, ha valakinek dicsérik a szépségét, az sose árt. Ennek ellenére egyfolytában bohóckodott, beszélgetett, hülyéskedett, aztán pedig nagyon komolyan elkápráztatott mindenkit. Bizony, a Jóisten nem csak tehetséggel, hanem kedvességgel is jól megverte. Egy ilyen kedves ember pedig csak természetes, hogy megemlékezik legnagyobb inspirációja előtt, méltó főhajtásfeléképpen, - ki más lehetne, mint Mr. Johnny "fucking" Cash" -, úgyhogy jöhetett is a Sad Man's Tongue, csak úgy pörögnek nyelvéről a szavak, most már nem gondolkodok, ezt már látom és hallom. Szépek a szomorúak, ugyebár, de a szépek is lehetnek szomorúak, így a világ egyik legszomorúbb nótáját is terítékre kerül. Most mindenki egymás vállára borulva fog sírni, gondoltam, de persze tévedtem, mint mindig, nem baj, már hozzászoktam. Azért nagyon örül mindenki a szomorú számnak, persze, azt se felejtsük el, hogy a magyar, ugye, sírva vigad, hogyan máshogy lehetne? Hisz így a legszebb... A Soulweepernek csak az első része hangzik el, sebaj, különben össze lehetett volna veszni, hogy az első vagy a második rész a jobb, reméljük, nem csinálnak harmadikat, vagy legalábbis máshogy nevezik el, amikor rákezdenek arra az ellenállhatatlanul melankolikus sorra, hogy: "So saaaaad..." Természetesen minden romantikának van határa, ezért a Metallica öröksége előtt is kell tisztelegni, hogy a fejbiccentő izmok is megkapják a magukét: az egyetlenek talán, akik szórakozás közben is szeretnek dolgozni, meg kell őket becsülni! A rock zene lázadás, mi más lenne, úgyhogy kellett Rebel Monster is, na, ez már valami, Mr. Ulrich bizony magába nézne, ha rájönne, hogy ő már sosem fog ilyen agresszív darabot komponálni! Ez ám a spiritusz, gondoltam, és láss csodát: végre igazam lett. Vagyis volt. Persze ez már a végén történt, a ráadásban, előtte még igazi 50-es évekbeli rock sztárhoz méltóan szerelemről énekelt az egész sátor, "csak veled szeretnék lenni", ezt most nemcsak gondoltam, hanem énekeltem is, azaz énekeltük, hisz ezt a slágert mindenki ismeri, Dusty Springfield énekelte anno I Only Wanna Be With You álnév alatt, pedig hát ez egy Volbeat szám, ahogy Johnny Cash Hurtje is az övé, mert az úgy szép és jó és szívmelengető. Ha már így összemelegedtünk, még többet kéne közösen énekelni, gondolhatta énekes barátunk, akit igazából Michael Poulsennek hívnak, mint kitudódott - "azok a fránya plakátok..." -, szóval úgy döntött, hogy akkor itt az ideje a The Garden's Talenek, A Slágernek, ami mindegyik együttesnek van, mert muszáj, hogy legyen. De persze előtte volt még más is, bocsássák meg zavarodottságomat, de hát csak úgy kavarognak az érzések és a gondolatok, ezt már persze akkor is gondoltam, a koncert alatt, de most főleg, szóval hallhattuk még a Danny & Lucyt is, ami - ha szabad ilyen tudálékosan fogalmaznom - akár az együttes ars poeticája is lehetne, mert hát ugye, olyan durvább is, meg hát dallamos, mondhatni lágy, elkápráztató refrénnel, ami sokak számára jelentheti a musica fatalet, már ha tetszenek érteni. Szóval igen, mindig kimarad valami, ebből sosem elég, de azért arról még emlékezzünk meg, hogy volt egy új nóta is, a Hallelujah Goat, ha minden igaz, bizony jócskán rigorózusra vették vele a figurát - elnézést, elragadott a költői hév -; jó lesz azért a következő hanghordozó, - hisz páran tudhatják, hogy lesznek olyan szép nevek is rajta, mint a Maybellene. Szóval a közönség énekeltetésnél tartottunk, amihez kellett egy kis akusztikus gitár, no meg vendég híján Thomas Bredahl gitáros vokáljai: a kert meséje bizony akár a himnusza is lehetne, olyan megindító! Főhősünk még a közönséghez is lemászott kicsit, hogy közelebb kerülhessen a sok szép emberhez, igazán kitett magáért, megérdemelte a kitartó tapsot és elismerést! Micsoda este volt, nem csoda, hisz megmondták, hogy szenzáció lesz, gondoltam.
Aztán csak csend; fáradtan ballag haza a kedves publikum. Újra járom a várost, de a plakátokat nem látom sehol. Eltűntek, sosem voltak. De szenzáció, az volt, gondolom újfent. Sebaj, legközelebb már plakátok is lesznek... Tomka A képekért köszönet a CSLPnek!
Továbbá köszönet Michael Poulsennek (ének/gitár), Anders Kjrlholmnak (basszusgitár), Jon Larsennek (dob) és Thomas Bredahlnak (gitár), akik nélkül ez az írás nem jöhetett volna létre!
Legutóbbi hozzászólások