
Agresszió, félelem, és düh: önmagukban mind a közhelyek tárházának impozáns, ámde mégis üres tagjai. Mindig is igyekeztek tartalommal megtölteni őket, akár az elijesztés, akár a művészi kifejezés eszközeként, több-kevesebb sikerrel. Zeneileg a metal sok válfaja felhasználja ezeket a kliséket, és a hozzájuk köthető sztereotípiákat, ám többnyire még az esztétikai élvezet innenső határán belül maradva. A
Ministry gárdájának azonban sikerült átlépnie ezt a határt... ...ugyanis a szó minden árnyalatában brutális koncertet sikerült produkálniuk a Petőfi Csarnokban. Mindehhez a
Mangod Inc. 4 fogatú csapatának kellemes koncertje szolgált felvezetésül, akik a southern/thrash metal vizein evezve idézték meg az amerikai prérik és western filmek hangulatát, ügyes arányban keverve a fogós dallamokat és a rock n rollos riffelést. Ám ez az utólag felüdülésként definiálható produktum sajnálatos módon igencsak rövid ideig kapott játékengedélyt a színpadon, röpke fél óra után már le is vonultak, hogy átadják helyüket az amerikai aktuálpolitikát célkeresztbe állító, provokatív együttes, akik búcsúturnéjuk alkalmával ejtették újfent útba hazánkat.

Már az előzetes színpadkép alapján is lehetett látni, hogy itt minden egyes apró momentum jelentésárnyalata a felfokozott agresszivitás jegyében fogja elnyerni valódi értelmét. A színpadra felállított rácsok egyszerre zárták el a közönségtől a zenekart, másrészről azonban "szükséges" határt is jelentettek, hiszen az ilyen, monotonitást piedesztálra emelő zene esetében szélsőséges indulatokkal tarkított reakciókkal kell számolni. Lehet, hogy csak a "korlátozás" provokálta ki, de több üveges palack is berepült a koncert alatt a színpadra.

Az intro az "ötletes" nevű
Revolting Cock nevű formáció
I'm not gay c. "opusa" volt, amely több percnyi elektronikus hangjegy-kombinációval tette próbára az esetleges eltévedt látogatók tűréshatárát. Ám még abban az esetben is, ha halvány rokonszenvet táplálnánk az ilyetén zene iránt, teljesen feleslegesnek bizonyult a céltalanul elnyújtott felvezetés. Mindössze arra szolgálhatott, hogy egy cseppnyi unalomba ringassa a kedves közönséget, hogy annál nagyobb erővel (és persze kontraszttal) vágódjanak mindenki arcába a
The Last Sucker első ütemei.

A mindent a maximálisig felfokozó hozzáállás újabb pregnáns formája bukkant fel ezzel párhuzamosan: a hangerő nagyjából két lépéssel a károsnak ítélt kategória felett tartózkodhatott, amely párosult a hangszerek, és a mikrofon nagymértékű torzításával. A túlzás azonban ezúttal lételem volt, hiszen ez nyújtja az
Al Jourgensen vezette brigád zenéjének esszenciáját. Ennek megfelelően a háttérben felállított kivetítőn is többnyire háborús, vagy éppen az erőszak különböző formáit tematizáló képsorok villództak a koncert alatt, ám többnyire az együttes kedvencének,
George Bushnak a különböző beszédillusztrációi, vagy éppen parodizált képei kerültek terítékre. A túlzás azonban nemcsak itt, hanem a közönséggel való kommunikációban is megmutatkozott: habár már a felállított rács is sokatmondó ebből a szempontból, ám
Al barátunk szókincse ezúttal a "fuck yeah Budapest"-re korlátozódott, amit ellenben többször is, meglehetős előszeretettel használt. Persze, a fotósoknak középső ujjával "pózoló" tagokat felvonultató zenekar még véletlenül sem sorolható a közönségbarát kategóriába: hiába, az image az image...

Az előzetes elvárásokkal ellentétben, a setlist nagy részét nem csupán az utolsó két korong dalaiból állították össze, amelyekről csak a húzósabb nóták kerültek be a repertoárba, mint például a nagy ovációval fogadott
Rio Grande Blood, vagy a thrashes beütésével frissítő hatású
Senor Peligro, a közönséget "megénekeltető"
LiesLiesLies, vagy éppen a dallamok utánérzését sugalló
Watch Yourself. A régebbi lemezekről elhangzott a kissé unalomba fulladó
So What, vagy például a közönséget is igencsak megmozgató
Just One Fix. A lezárásként, azaz a 2. ráadásban eljátszott
Louis Armstrong feldolgozás, a
What A Wonderful World igazi megváltásként hatott dallamorgiájával, még ha sokan alapból a klasszikus megcsúfolására gyanakodnának is hallatán (pedig "csak" az együttestől megszokott túlzás, illetve az inverzbe való átfordítás eszközéről van szó). A rekedtes, ám az eredetihez még nagyjából illeszkedő előadás, illetve a sajátos
Ministry "nyelvre" lefordított interpretáció által is tartalmazott melódiák hada talán gyakrabban is előkerülhetett volna a koncert során.

Természetesen egy elvetemült rajongónak sem kellett megijednie, a hangsúly a közel 2 órás koncert alatt a sokakat transzba ringató, monotonitás által felspannolt agresszióra helyeződött. Az egyes számok szerkezetében kényszeresen jelenlévő ismétlődés csupán két alternatívát hagyott a befogadói oldal számára: vagy ősi sámán módjára ringatja édes (vagy durva) öntudatlanságba, vagy pedig a félelemérzetet generáló düh rúgja igencsak erősen bokán azt a bizonyos ingerküszöböt. Persze a lebutított thrashes alapok, és a mindezt nagyfokú torzítással, szaggatással, és szinte agybutító zúzással ellátó attitűd élő megnyilatkozása megváltóan primitív mivolta folytán az önfeledt felszabadulás, és az adrenalin könnyed leadásának útját jelentette, az ember legbelső, animális rétegének vágyait elégítve ki.

Erre még rátett egy lapáttal a koncert felfokozott intenzitása: feltehetőleg a közönséggel folytatott kommunikáció lecsökkentett mivolta is ennek szolgálatában állt. Ennek megfelelően a zenekar is szótlanul, ám annál nagyobb beleéléssel, és dinamizmussal zúzta végig az egész előadást, a két szélen
Mike Scaccia és
Tommy Victor gitárosokkal, akik többször kinéztek a "rácson túlra", illetve a
Static-X zenekar basszusgitárosával,
Tony Campossal, aki mindenkit megszégyenítő arcszőrzetét lóbálva headbangolta végig a produkciót.
Jourgensen pedig dohányozva, pogózást indítványozva, illetve távolról bonyolultan strukturált mikrofonállványára támaszkodva vezényelte le a féktelen indulatok felszabadító őrjöngést eredményező concertóját.

Bizony, a megelevenedő földi pokol zeneileg megfelelő leképeződésének szemtől szembeni előadását hallhatta az összegyűlt közönség (ahogy azt a kivetítőn látható képsorok is alátámasztották). Művészileg könnyedén értékelhető próbálkozás ez, ám a kérdés továbbra is fennmarad, hogy ez a tudatosan létrehozott, monoton és negatív energiabomba mennyi teret hagy az esztétikai élvezet számára. Ahogy kedves barátom mondta: ez az a fajta zene, ami 30 percig nagyon szuggesztív, ám utána nagyon fárasztó tud lenni. Igazat kell adnom neki, azzal a kikötéssel, hogy az időkorlátot mindenkinek magának kell megszabnia...
Setlist The Last Sucker / No W / Waiting / Worthless / Wrong / Rio Grande Blood / Senor Peligro / LiesLiesLies / Khyber Pass /// So What / N.W.O. / Just One Fix / Thieves /// Wonderful World Tomka Képek: Kari & savafan Köszönhet a lehetőségért a Concertonak!
Legutóbbi hozzászólások