Epica: The Classical Conspiracy, 2008.06.14., Miskolci Jégcsarnok
írta Tomka | 2008.06.18.
Reméljük, hogy immár nevezhető hagyományteremtőnek az a vállalkozás, amelyet a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál indított el tavaly, a Therion szimfonikusokkal kiegészített nagyzenekari koncertjével. Ennek megfelelően idén is szolgáltak egy kis ínyencséggel a szervezők: a Sonata Arctica előtt nemrég hazánkban is bemutatkozott, holland Epica varázsolta el ezúttal az igencsak színes összetételű publikumot... Az Operafesztivál igazán speciális feladatra vállalkozik: a komolyzene és a metal zene összebékítésére. Mondhatná bárki, hogy ez végül is nem olyan meglepő, hiszen az évezred végén megindult, stílusok közötti határelmosódásoknak, és a Rhapsody korszakalkotó tevékenységének köszönhetően ma már gombamód szaporodnak a nagyzenekari megoldásokkal operáló együttesek, akik elektronikus úton-módon, de megoldják ezt a problémát. Ahogy az az imént említett stílusteremtő brigádnál is problémaszámba megy, az élő fellépések abszolválását már komoly kérdések kísérik: a sok sampler gyakran megöli a koncert atmoszféráját, ám elengedhetetlen az adott muzsika teljes értékű előadásához. Erre biztosít immár két éve egyedülálló lehetőséget a miskolci fesztivál: a Reményi Ede Kamarazenekar közreműködésének köszönhetően az egyes metal zenekarok koncertje igazi előadássá avanzsálódik, nem utolsósorban pedig - ahogy azt Mark Jansen gitáros is megjegyezte a koncert folyamán - "úgy szól a zenéjük, ahogy kell", azaz a maga grandiózus teljességében. A komolyzenei közegbe integrált rock koncert azonban - csak hogy hab is legyen az egyébként is különleges fémtortán - tartalmaz egy klasszikus zenei részt is, ahol - esetünkben az Epica - a szimfonikusokkal és a kórussal karöltve ad elő kanonizálódott komolyzenei művekből részleteket. Ennek okán a fesztivál talán még a Szigetnél is színesebb közönségréteget tud megszólaltatni: a nagymamáját karon fogó, kisestélyiben élete egyik legizgalmasabb pillanataira készülődő 15 éves lánytól, az említett idősödő, operakedvelő nemzedéken keresztül, a példaképének sajnálatos módon Marylin Mansont választó, még ifjonti hévvel lázadó rocker-csöppségekig bezárólag szinte mindenki képviselteti magát; szerencsére még többen azok, akik tudják is, hogy hova jöttek: nevezetesen egy különleges rock koncertre. Elnézve ezt a kavargó összetételt, ember legyen a talpán, aki megállapítja, hogy mindez jót tesz-e a rendezvénynek: a magnóból szóló metal zenére részegen táncoló, félmeztelen csuhajkodók, párhuzamosan a szintén a felvételről áradó Dream Theater számra headbangolni kezdő, széken ülő rockerek, és a Dies Irae kaotikus zsenialitására szolidan bólogató, konszolidált, házas úriemberek bizony nehezen férnek meg egymás mellett, még ha konfliktusra nem is igen akadt példa. Ennek ellenére a klasszikus program után bizony sokan elhagyták a termet: akik meglepődtek azon a rendelkezésen, miszerint a második részre összeszedik a székeket, hogy csak állva élvezhesse a kedves közönség - tanulva a Therion koncert tapasztalataiból - a műsort, bizonyára hazafelé vették az irányt. Az első felvonás alatt azonban bizonyára senki sem panaszkodott: még az előttem ülő középkorú, eleinte a zenéhez tisztességes távolságtartással közeledő, feltételezhetően az istenkáromlásra is felkészült úr is apró, de határozott fejmozgásba kezdett az olyan "felturbózott" tételek hallatán, mint a metal zenei köztudatba már a többek közt az Apocalyptica által is beemelt In the Hall of the Mountain King, vagy pedig Orff halhatatlan O Fortunája. Persze ez nem is meglepő, hiszen hibát igazán nehezen lehetne találni: az összhang szinte kézzelfoghatóan materializálódott a közönségbarát (értsd: alacsony és közeli) színpadon, ahol az elvetemült hörgős Mark Jansen üldögélve fantázgatott, míg a karmester hatalmas beleéléssel irányította fúvós és ütős hangszeresekkel kibővült "együttesét". Mindössze talán a lendületet törte meg kissé a számok között hagyott szünetek hada: konferálás nélkül csupán kötelező leállásnak tűntek a pauzák, hogy a jogos tapsvihar is helyet kaphasson a programban - talán még jobb lett volna, ha az Oliver Palotai által áthangszerelt tételek egymásba szövődnek, hogy a zenének megfelelően egy hatalmas, lüktető, organikus elegyet képezzenek. Panaszkodni persze így sem lehetett, hiszen aki esetleg passzióból elutasítja az olyan, szinte mindenki számára élvezetet nyújtó komolyzenei darabokat, mint az Újvilág Szimfónia, Vivaldi Négy Évszaka, vagy éppen a Stabat Mater, még az is jól szórakozhatott a különböző filmzenék átdolgozásának köszönhetően. Bizonyára Darth Vader is jóval tökösebb lett volna, és nem lágyul el a film fináléjában, ha meghallja a manowari (vagy inkább: sabatoni?), menetelős harci indulóvá átalakított, illetve egy kis tempós zúzással feldobott Imperial Marchot, Jack Sparrow kapitány pedig feltétlenül komolyabban veszi, és vigyázzállásba vágja magát a Karib-tenger Kalózai epikus operája hallatán. Két számban Simone Simons énekes hölgy is hallatta angyali orgánumát, két lassabb, andalítóbb szerzeménynek bizonyuló feldolgozásban: második felbukkanása azonban már puszta megjelenése folytán elég volt arra, hogy felborítsa az "ülésrendet". Egészen pontosan a közönség egy tekintélyes része odaáramlott a színpad elé, hogy minél hangosabb tetszésnyilvánítással buzdítsa a meghatódott és egyébként is lelkes zenekart. Mindenesetre hamar elrepült a műsor ezen részére kiszabott szűk egy óra, amit a már előre bejelentett, kb. 20 percesre nyúló szünet követett. Ez alatt összeszedték az egyébként is többnyire funkciótalanná vált székeket, ami után következhetett a hidegleves: kedvenc konferansziénk - aki már a műsor kezdetét is bejelentette, és rövid agymunka után mindenki számára érthetővé vált, hogy jó szórakozást akart kívánni az elhangzó tételek felolvasása mellett - újfent a színpadon termett, hogy elhangozhasson szájából a prófécia: "legyetek figyelmeztetve" - szólt az aranyos, ám magyarul nemigen tudó bemondónő, hogy kamerákat ezután nem lehet használni, csupán fényképezésre. Ami már csak azért is érdekes húzás volt a szervezők részéről, mivel a koncert előtt közleményt adtak ki, hogy a koncert "kamera barát" lesz, azaz mindenki kedvére videózhat és fényképezhet, mivel az együttes nem kívánja rögzíteni a fellépést. Sokkal tisztességesebb lett volna a program kezdetén közölni mindezt, hiszen így rengeteg konfliktus adódott, nem utolsósorban több külföldi vágott értetlen és döbbent arcot, amíg a relatív egész kedves biztonsági őrök próbálták kitépni kezükből a fényképezőgépeket, annak ellenére, hogy az est töréspontját biztosító konferanszié perfekt angolsággal adta közre magyarul érthetetlen mondanivalóját. Ugyebár minden örömben van némi üröm, ám ezt ezúttal teljes mértékben feledtetni tudta az ezt követő műsorszám: az Epica saját számai már nem hagyhattak kétséget afelől, hogy hova is keveredett, aki ellátogatott Miskolc Jégcsarnokába ezen az estén; a komolyzenei elemekkel megtámogatott gótikus power metal bizony igazi muzikális orgiának bizonyult ebben a felállásban. A hangzás tekintetében is érezhető volt mindez, ugyanis a hangosító úgy gondolta, hogy ha már rock koncerten van végeredményben, akkor illik is feltekerni a hangerőt a maximumra, így néhol kissé egybefolytak a Kamarazenekar által produkált epikus momentumok. Elcsépelt frázis, ám kikerülhetetlen, hogy az örömzenélés címkéjét ragasszuk az elhangzott produkcióra: amikor még a legeldugottabb sarokban üldögélő vonós is, és nem utolsósorban az összes kóristalány hevesen bólogat a Consign To Oblivion black metalos károgással is operáló nagy ívű metal monstrumára, akkor ott nagy baj nemigen lehet. Az már csak természetes, hogy az Epica tagok arcáról nem lehetett letörölni a vigyort, az már azonban sajnos korántsem megszokott, hogy ekkora lelkesedéssel és elsöprő lendülettel vessék bele magukat zenéjük kavargó, kitörő vulkánjába. Habár túl nagy mozgásteret nem biztosított az igencsak túlzsúfolt színpad, ennek ellenére is igyekezett az együttes variálni a színpadképet: talán csak Yves Huts basszusgitáros nyújtott kissé visszafogottabb produkciót, ám a bal szélen álló bandavezér hatalmas intenzitással fogott bele a pengetésbe, és hörgésbe, néha pedig még arra is maradt ereje, hogy Ad Sluijter gitárossal cserélgessék helyüket. Az est legnagyobb "nyertese" Coen Janssen billentyűs volt, aki többet bohóckodott és headbangolt, mint amennyit hangszerével bíbelődött, ugyanis a nagyzenekar levette válláról terheinek nagy részét, hogy aztán nyugodtan sétálgathasson fel-alá, és szórakozhasson kedvére az egyébiránt igencsak élvezetes előadáson. Nem véletlenül került a sor végére a betegségéből nemrég felépült Simone Simons énekesnő, ugyanis a zenekar egyik legfontosabb összetevője nem más, mint ez az elbűvölő hölgy: ilyennek kell lennie egy női frontembernek - talán méltán kerülhetne a 2. helyre Tarja után a mostani mezőnyben. Impozáns megjelenése - ami valljuk be, még ha nem is a legfontosabb, ám korántsem utolsó egy női zenekartagnál -, túláradó kedvessége, és angyalian gyönyörű, kristálytiszta és mennyei vokáljai még a legkeményebb fémszívű rockert is fél perc alatt levennék a lábáról, főleg ha megrázza derékig érő vörös sörényét... Palotai barátnője révén, még egy kis magyar tudás is ragadt rá, így többször is elsüthette a biztos receptet a közönség lekenyerezésére, és egész jól kiejtett "köszönömök" hadával csábította el az ekkorra nagyjából csupán a "rockerekre" redukálódott plénumot. Szerencsére a setlist összeválogatása során nem szűrték ki egyáltalán a zúzósabb számokat sem, így nem fordult át kismama estbe a koncert: mondhatni, megtalálták a közel tökéletes egyveleget. A Quietus és a Never Enough középtempós slágergyára ugyanúgy elfért itt, mint a Living A Lie szaggatott, hörgéssel megtámogatott döngölése, vagy a Beyond Belief kis speedeléssel ellátott, gigantikus refrénnel rendelkező power gyöngyszeme. Habár a The Phantom Agony c. debütlemez szinte fele elhangzott az este folyamán, a hangsúly természetesen a 2007-ben megjelent The Divine Conspiracy számaira helyeződött. Igaz, hogy hiányzott a The Obsessive Devotion, illetve a Menace of Vanity, ám helyette kaphattunk olyan ritkaságokat is, mint például a közös éneklésre csábító, fülbemászó dallamokkal megáldott Sancta Terra, vagy a Safeguard to Paradise megható líraija. Az Illusive Consensust is tartalmazó ráadásblokkal együtt pedig elérték az 1 és 3/4 órás játékidőt, amely a komolyzenei résszel és a szünettel együtt bizony kitette a 3 órát! Ilyen mennyiségű és minőségű, igazi zene esetén pedig már csak hab a tortán az olyan momentum, amikor legkedvesebb Simonenk felteszi fejére a közönség soraiból a színpadra felrepülő "rizsporos parókát", hogy lejtsen benne egy táncot... Hiába akarnánk kemény és kritikus szemmel nézni az estét, a zenei oldalon igencsak nehéz lenne hibát találni, akármilyen apró is legyen az. Nem véletlenül kívánja megörökíteni a banda a koncertet az örökkévalóságnak CD formájában - képanyag azonban sajnálatos módon nem készül belőle. Reméljük, hogy a nagy sikerre való tekintettel tényleg hagyományteremtő státuszba emelkedik ez a minden tiszteletet kiérdemlő próbálkozás a komoly- és a rockzene barátságának elmélyítésére. Mindenesetre: az Epica együttese mindent megtett, hogy ez a kapocs még szorosabb legyen! Setlist Klasszikus program:
Palladium / O Fortuna (Orff) / Dies Irae (Verdi) / Ombra Mai Fu (Handel) / 1st part, New World Symphony (Dvorak) / Spiderman medley / Summer 3 (Vivaldi) / Montagues & Capulets (Prokovief) / Imperial March (Star Wars) / Stabat Mater (Pergolesi) / Unholy Trinity / In the Hall of the Mountain King (Grieg) / Pirates of the Caribbean medley Epica program:
Indigo / The Last Crusade / Sensorium / Quietus / Chasing the Dragon / Feint / Never Enough / Beyond Belief / Cry for the Moon / Safeguard to Paradise / Blank Infinity / Living a Lie / The Phantom Agony /// Sancta Terra / Illusive Consensus / Consign to Oblivion Tomka
Képek: savafan A lehetőségért köszönet az Operafesztiválnak!
További képek a CSLP honlapon.
Legutóbbi hozzászólások