Thin Lizzy: Bad Reputation
írta Philosopher | 2008.04.25.
Az északi metal hangsúlyos szegmensei rádöbbentette a hallgatókat, hogy a fémzenének lehetnek folkos gyökerei: az alapvetően könnyebb dallamok ráadásul jól illeszthetőek a riffbázisú zenei stílus keményebb keretei közé. Ám nem szabad azt sem feledni, hogy a folkór kiapadhatatlan kincsesbányájának első feltárója - jóllehet északról - , ám korántsem a skandináv államokból érkezett: az ír Phil Lynott nemcsak a "népzenei" rockot, de ikergitár szólós zenéje révén később a metalt is alapvetően befolyásolta.
Persze a korabeli képregények egyik hősének nevét viselő banda hajtómotorja még elsősorban az akkori brit rhythm'n'blues és a pszichedelikus csapatok által játszott zenei irányvonalon indult el, legfőbb példaképének, Jimi Hendrixnek az örökségét felvállalva, ám a későbbi heavy metal csapatok is gyakran hivatkoztak az ikergitáros, a dallamokat a keményebb riffekkel remekül ötvöző "Lizzy birodalomra".
A félig brazil származású Phyl Lynott félárvaként nőtt fel az ötvenes években a mélyen katolikus Írországban: az a pokol, ami végigkísérte gyermekkorát, egész életére kihatott. A gyermekkori frusztrációkat felnőttként sem tudta feldolgozni, az ital és a kábítószer pedig csak időlegesen tudta enyhíteni a gyermekkorból gyökeredző feszültségeket. Éppen ez az állandó belső harc volt talán az egyik titka a banda sikerének, ez a kitörni vágyó érzelem-vulkán, melynek idegrendszer alapú remegését a hallgatóság is jól érezhette.
A bandát Lynott ( basszgitár, ének) mellett Brian Downey (dob) és Eric Bell (gitár) - ki John Stanton helyére érkezett - alapította, ám a sikerek a kemény munka ellenére egyelőre elmaradtak Valami hiányzott, valami, amire végül is egy sláger, illetve egy jól ismert turnébanda képében akadtak rá. A nóta az eredetileg tradícionális ír kocsmadal, a Whiskey In The Jar volt - érdekes, hogy ezt a mai fiatalok körében többen ismerik a Metallica által - , a húzóbanda pedig a fergeteges bulikat adó Slade volt. A Thin Lizzy ismertté vált, ám ez az irányvonal nem tetszett a gitáros Eric Bellnek, ki aztán 1974-ben ki is szállt a csapatból, helyét pedig nem kisebb név vette át, mint Gary Moore. Az állandó ivászattal egybekötött féktelen világ azonban nem tetszett Moore-nak, így hamarosan kivált az együttesből, melyben ekkor már egy ikergitáros felállás alapjai kezdtek megformálódni. Több tagcsere, és a viszonylag eredménytelen Nightlife, illetve Fighting album után végre megjött a siker is. A Boys Are Back In Town c. dal, és a Jailbreak album ráirányította a figyelmet az akkoriban unikummal előrukkoló Thin Lizzy-re, és a következő album, a Bad Reputation Amerikában is meghozta a várva várt eredményeket.
Lyzziék kiérdemelték a sikert: már a lemez kezdő számában ott van a romantikus hangulat, a folkból eredő dallamosság, és a rock húzóerejének szerencsés elegye, mely által széles spektrumát tudták megszólítani a korabeli potenciális közönségnek. A következő, címadó Bad Reputation már előrevetíti a metal- éveket azzal az ősriffel, mely aztán annyiszor felbukkan később, kiinduló alapját adva a döngölősebb heavy-nek.
Nemhiába volt azonban Hendrix Lynott példaképe: az Opium Trail pszichedelikusan riffelő világa, és dallamai is a mestert idézik, csakúgy, mint a Killer Without A Cause, de a a Lizzy féle romantikából sem kapunk kevesebbet: a szerelemes lírai Southbound, az éjszaka hangulatát felidéző Downtown Sundown, a saxofonos támogatású A Dancing In The Moonlight a csapat slágeresebb világát jelenítik meg.
Szintén a patetikus lírát képviseli a That's Woman Gonna Break Your Heart, mely a vágyak csodás zenei megjelenítője, a Dear Lord pedig egy nagyívű gitárfutammal ellátott rock gospel, remek befejezéseként az albumnak.
A Bad Reputation után Gary Moore visszatért a bandába, hogy megalkossák a Lizzy történelem talán legerősebb albumát, a Black Rose-t, hogy aztán az újabb tagcserék később szétzilálják azt az egységes zenei képet - és Lynott egyébként is kiegyensúlyozatlan lelkivilágát -, mely a banda sikereinek elsődleges hordozója volt.
Legutóbbi hozzászólások